Λεφτά υπάρχουν και μάλιστα για… πέταμα.

Σύστημα Επικοινωνιών “TETRA”.
Το αγοράσαμε ακριβά .
Το παραλάβαμε λειψό.
Το στέλνουμε στα αζήτητα.

Λεφτά υπάρχουν και μάλιστα για… πέταμα.
Όταν έχουμε την ευχέρεια να ξοδεύουμε πάνω από 350 εκατ. ευρώ για ένα σύστημα ασφαλείας, που ξεπεράσθηκε λόγω ασύμφορης λειτουργίας εντός 10ετίας, τι άλλη ερμηνεία μπορούμε να κάνουμε;
Γιατί το λέμε αυτό; Γιατί η SAIC κοινοποίησε στο αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. οικονομική προσφορά για την επέκταση της σύμβασης για άλλα πέντε χρόνια και εναλλακτικά την πώληση στο δημόσιο της υποδομής του δικτύου TETRA.
«Η αναβάθμιση του λογισμικού και η ανανέωση του υλικού είναι υποχρεωτική για τη διασφάλιση λειτουργίας του συστήματος.
Η SAIC ζητεί για την επέκταση της σύμβασης και την αναβάθμιση του συστήματος 58,8 εκατ. ευρώ.
Το 2003 για την ασφάλεια των Ολυμπιακών αγώνων η Ελλάδα αγόρασε το σύστημα ασφαλείας C41
μέρος του οποίου ήταν το σύστημα επικοινωνιών TETRA  από την κοινοπραξία SIEMENS-SAIC.
Για την συγκεκριμένη προμήθεια πολλά είχαν ακουσθεί με χαρακτηριστικότερο αυτό πουείπε, σύμφωνα με τα δημοσιεύματα της εποχής στην Βουλή , ο τότε πρωθυπουργός κ. Σημίτης :
«Με το C41 και την Αμερικάνικη κοινοπραξία SAIC, η Ελλάδα αγόρασε ειρήνη».


Για την προμήθεια και μόνο του C41 Το Ελληνικό Δημόσιο , ξόδεψε 240 εκατ. Ευρώ εκ των οποίων τα 120 εκατ. ευρώ για το υποσύστημα  TETRAπου επιτρέπει την μετάδοση ήχου και δεδομένων με ασφάλεια και υψηλή κρυπτογράφηση, διευκολύνοντας το συντονισμό των επιμέρους μονάδων των Σωμάτων Ασφαλείας, της ΕΥΠ του Πυροσβεστικού Σώματος, του ΕΚΑΒ, του ΛΣ κλπ.
Για δέκα χρόνια η κοινοπραξία είχε την υποχρέωση να το υποστηρίζει έναντι 82 εκατ. Ευρώ δηλ 8,2 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
Το σύστημα δεν παραδόθηκε έτοιμο  κατά την διάρκεια των Ολυμπιακών αγώνων.
 Με σχετική  επιστολή ο τότε Διευθύνων Σύμβουλος στον “ΑΘΗΝΑ 2004″ κ. Ιωάννης Σπανουδάκης, προς τον υφυπουργό Δημόσιας Τάξης κ. Χρήστο Μαρκογιαννάκη
επισημαίνει τις καθυστερήσεις στην παράδοση του έργου C4I.
Προτείνει ως μοναδική λύση την μερική παράδοση του έργου προς χρήση για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, αν και περίπλοκη νομικά. Θεωρεί ότι είναι η μόνη εφικτή και θα μπορούσε να υλοποιηθεί κατόπιν προτροπής και παρέμβασης του κ. υφυπουργού  προς τις… αρμόδιες υπηρεσίες.
Συγκεκριμένα ο κ. Σπανουδάκηςστίς 25 Ιουνίου2004 αναφέρει:
 «Αξιότιμε κύριε Υφυπουργέ,
Με βάση την παρακολούθηση των εργασιών για το έργο C4I Ολυμπιακής Ασφάλειας, που γίνεται από ειδική τεχνική ομάδα της ΑΘΗΝΑ 2004, θα ήθελα να σας ενημερώσω πως παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις, σε ορισμένα υποσυστήματα του έργου και είναι πολύ πιθανόν να υπάρξει σοβαρό πρόβλημα για την ετοιμότητα και τη λειτουργικότητά τους κατά την περίοδο των Αγώνων.
Τα κύρια υποσυστήματα όπου παρουσιάζονται σημαντικά προβλήματα είναι τα εξής:
Συστήματα TETRA, όπου έως το τέλος Ιουνίου δεν θα είναι εφικτή η παράδοση σε λειτουργία περισσότερων από 65-70 σταθμών βάσης, κάτι που καθιστά απαγορευτική την οριστική παραλαβή του υποσυστήματος (100 σταθμοί βάσης), πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες και που επίσης δημιουργεί ερωτηματικά όσον αφορά στην λειτουργικότητα και παρεχόμενη κάλυψη δικτύου υποσυστήματος για τους Αγώνες».
Παρά τις ελλείψεις οι Ολυμπιακοί αγώνες έγιναν και μάλιστα με ιδιαίτερη ασφάλεια.
Αυτό σημαίνει η ότι είμαστε εξαιρετικά τυχεροί, η το όλο έργο είχε σκόπιμα διογκωθεί προκειμένου να ανέβει και το κόστος προμήθειας του. Το τελευταίο βέβαια είναι θέμα αρμοδιότητος της Δικαιοσύνης.
Τελικά η παραλαβή έγινε με πέντε τροποποιήσεις στην αρχική σύμβαση της 19 Μαΐου του 2003, σχεδόν τρία χρόνια μετά το πέρας των Ολυμπιακών αγώνων στις 29 Μάρτη 2007.


Κατά την διάρκεια της δεκαετίας το σύστημα δεν λειτούργησε ιδιαίτερα ικανοποιητικά και πολλές φορές οι χρήστες και κυρίως η ΕΛ-ΑΣ και το Πυροσβεστικό Σώμα αναγκάσθηκαν να χρησιμοποιήσουν τα παλαιά αναλογικά συστήματα προκειμένου να ανταποκριθούν στις υπηρεσιακές τους ανάγκες.
Σύμφωνα  δε με έρευνα ομάδος εργασίας του Υπουργείου Προστασίας του πολίτη, είχε και τετραπλάσιο ετήσιο  κόστος υποστήριξης ,από ανάλογες συμβάσεις άλλων χωρών.
Σήμερα δε εξυπηρετούνται εκτός από τα παλαιά αναλογικά και ξεπερασμένα συστήματα με φθηνές Κινέζικες συσκευές κινητής Τηλεφωνίας με τα προσωπικά τους κινητά  και δεν γνωρίζουμε  με τι άλλο.
Αυτό σημαίνει κατάντια για το Ελληνικό Κράτος και σίγουρα υπάρχουν ευθύνες όταν μάλιστα έχεις να κάνεις με την ασφάλεια της χώρας.
Το σύστημα ΤΕΤΡΑ σε καμιά περίπτωση δεν είναι ξεπερασμένο και πολύ περισσότερο το TETRARelease 2 μια βελτιωμένη έκδοση του TETRAπου υποστηρίζει νέες υπηρεσίες πολυμέσων (multimedia), υψηλότερες ταχύτητες αλλά και συνεργασία με άλλες τεχνολογίες. Και η έκδοση αυτή έχει ήδη εγκριθεί από το ETSI.
Το ΤΕΤΡΑ  ικανοποιεί τις απαιτήσεις των πιο απαιτητικών χρηστώνκαι αποτελεί το κυρίαρχο πρότυπο κρίσιμης ομαδικής επικοινωνίας παγκοσμίως..
Κύρια πλεονεκτήματά της είναι η δυνατότητα ομαδικών κλήσεων και η υψηλή κρυπτογράφηση της μεταδιδόμενης πληροφορίας.
Η μετάδοση φωνής και δεδομένων γίνεται ταυτόχρονα από ασύρματες συσκευές Tetra, τα δεδομένα καταγράφονται, εξυπηρετώντας πολλαπλές ομάδες συνεργαζόμενων χρηστών τόσο για Ιδιωτικά (PMR) όσο και Δηµόσιας Πρόσβασης Ραδιοδίκτυα (PAMR εύκολα, άμεσα, οικονομικά, αξιόπιστα και με ασφάλεια!
Εκτός από το ETSI, , σηµαντικέςοµάδες χρηστών, τηλεπικοινωνιακές εταιρείες παροχής υπηρεσιών, κατασκευάστριες εταιρείες, ρυθµιστικές αρχές έχουν υπογράψει Μνηµόνιο Συνεργασίας που αποτελεί κοινή προσπάθεια για την υποστήριξη και προώθηση της υλοποίησης συστηµάτων TETRA στην Ευρώπη.
Το πρόβλημα συνεπώς δεν οφείλεται στο σύστημα  αλλά στον σχεδιασμό και την υπογραφείσα σύμβαση.
Καλή «η αγορά ειρήνης» αλλά πάνω από όλα προέχει το Εθνικό συμφέρον.
Στην συγκεκριμένη περίπτωση το Εθνικό συμφέρον πήγε …περίπατο.
Βασίλης Γκόλτσιος

Σύμβουλος Ραδιοτηλεοπτικών Μέσων. 

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια