Παράνομη απόφαση του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. τινάζει στον αέρα τους προϋπολογισμούς των Δήμων




 Του Αντ. Δεωνά

«Ως γνωστό οι Δημοτικές και Περιφερειακές εκλογές θα διενεργηθούν το 2028 και θα πρέπει οι Δήμαρχοι

να λάβουν σοβαρά υπόψη, ότι το τέλος ταφής σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία θα ανέλθει στο ποσό των 96.404.990,00 ευρώ για το έτος 2027 και για το έτος 2026 στο ποσό των 78.876.810,00 ευρώ. Τα ποσά είναι αστρονομικά και η οικονομική ασφυξία των Δήμων δεδομένη

Μεγάλος ντόρος γίνεται για την μη νόμιμη λήψη απόφασης του ΕΔΣΝΑ, η οποία αφορά την τιμολογιακή πολιτική του Συνδέσμου για το έτος 2025 και τις συνολικές αποδόσεις (εισφορών & τέλους ταφής) των Δήμων – μελών του. Μια απόφαση που έχει φέρει αντιμέτωπους τους Δήμους της Αττικής με την Περιφέρεια και τον ΕΔΣΝΑ. Ουσιαστικά για την πλειοψηφία των Δημάρχων, αποτελεί πλέον «κόκκινο πανί», τόσο ο Περιφερειάρχης Νίκος Χαρδαλιάς, όσο και ο Πρόεδρος του ΕΔΣΝΑ Μπάμπης Σιάτρας.

Παρακάτω εξηγούμε τους λόγους που δεν είναι νόμιμη η σχετική απόφαση η οποία πάρθηκε στην  Κατεπείγουσα(!) Συνεδρίαση της ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ του ΕΔΣΝΑ την Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου, ουσιαστικά παραμονές Πρωτοχρονιάς. Πάντως αυτό θυμίζει έντονα τις πρακτικές που ακολουθούσε ο ΕΔΣΝΑ επί εποχής Ρένας Δούρου, όταν παίρνονταν σημαντικές αποφάσεις στο παρά πέντε.

Πάμε λοιπόν στην ουσία του θέματος και να εξηγήσουμε γιατί είναι παράνομη η λήψη απόφασης του ΕΔΣΝΑ, η οποία ουσιαστικά τινάζει στον αέρα τους προϋπολογισμούς των Δήμων της Αττικής:

1. Σύμφωνα λοιπόν με τις διατάξεις του άρθρου 15 παρ. 3 του Ν. 4071/12 ορίζεται ξεκάθαρα ότι: Το διοικητικό συμβούλιο του περιφερειακού συνδέσμου ασκεί τις ακόλουθες αρμοδιότητες:

1) Εγκρίνει το επιχειρησιακό σχέδιο μετά από εισήγηση της εκτελεστικής επιτροπής,
2) Καθορίζει τις ετήσιες εισφορές των δήμων μελών του,
3) Εγκρίνει τις οικονομικές καταστάσεις του συνδέσμου,
4) Καταρτίζει τον κανονισμό λειτουργίας του,
5) Ψηφίζει τον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας και
6) Γνωμοδοτεί σε δημόσιες αρχές ή αρμόδια όργανα όταν ζητούν τη γνώμη του.

Όμως, στην παρ. 4 του παραπάνω νόμου ξεκαθαρίζεται ότι: Η εκτελεστική επιτροπή ασκεί κάθε αρμοδιότητα σχετική με τη λειτουργία του συνδέσμου εκτός από εκείνες που ανήκουν στο Διοικητικό Συμβούλιο και τον Πρόεδρο. Με απόφασή της, η οποία λαμβάνεται και με την απόλυτη πλειοψηφία των μελών της, μπορεί ένα θέμα που κρίνεται ιδιαίτερα σοβαρό να το παραπέμψει στο διοικητικό συμβούλιο για λήψη απόφασης (κάτι που δεν έγινε στην προκειμένη περίπτωση). Για τα λοιπά θέματα που αφορούν τη διοίκηση και λειτουργία του περιφερειακού συνδέσμου ΦΟΔΣΑ εφαρμόζονται αναλόγως, οι σχετικές περί συνδέσμων διατάξεις του ν. 3463/2006. Από την διατύπωση των παρ. 3,4 του άρθρου 15 του Ν. 4071/12 προκύπτει σαφέστατα ότι το όργανο που αποφάσισε εν προκειμένω η Εκτελεστική Επιτροπή είναι αναρμόδιο, διότι η αρμοδιότητα ανήκει στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΔΣΝΑ. Ως εκ τούτου η απόφαση είναι μη νόμιμη και δεν το λέμε εμείς, αλλά ο σχετικός νόμος! Ποιο καθαρή διατύπωση δεν υπάρχει.

2. Η παρ. 5 του άρθρου 38 του Ν.4819/21 προέβλεπε τα παρακάτω: «Το τέλος ταφής συνυπολογίζεται κατά την κατάρτιση του κανονισμού τιμολόγησης των ΦοΔΣΑ, συμπεριλαμβάνεται στο ετήσιο κόστος διαχείρισής τους και κατανέμεται στο σύνολο των Ο.Τ.Α.. α’ βαθμού, σύμφωνα με τον κανονισμό τιμολόγησης. Στις περιπτώσεις Ο.Τ.Α. α’ βαθμού ή των νομικών προσώπων αυτών που ασκούν αρμοδιότητες ΦοΔΣΑ, σύμφωνα με το άρθρο 227 του ν. 4555/2018 (Α’ 133), το ποσό της παρ. 2 συμπεριλαμβάνεται στους προϋπολογισμούς αυτών. Με τις διατάξεις του άρθρου 110 του Ν. 5043/23 αναδιαμορφώθηκε το άρθρο 38 και καταργήθηκε η παρ. 5 και πλέον δεν συμπεριλαμβάνεται στην τιμολογιακή πολιτική των ΦΟΔΣΑ.

Το σύστημα του τρόπου είσπραξης του επίμαχου τέλους ταφής ήδη, από την έναρξη ισχύος του ν. 4819/2021, έχει τροποποιηθεί δύο φορές. Ειδικότερα, με το άρθρο 110 του ν. 5043/2023 καταργήθηκε η παρ. 5 και προστέθηκε στο άρθρο 38 του ν. 4819/2021 νέα παρ. 10, ως εξής: «Το οφειλόμενο ποσό των Ο.Τ.Α. α` βαθμού για το τέλος ταφής του έτους 2022, ύψους έως εξήντα εκατομμυρίων (60.000.000) ευρώ, καταβάλλεται στον Ε.Ο.ΑΝ., από το Υπουργείο Εσωτερικών, εις βάρος των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό του πιστώσεων, για τους Ο.Τ.Α. α` βαθμού, κατόπιν ισόποσης ενίσχυσής τους από τον κρατικό προϋπολογισμό, μέχρι την 31η Μαΐου 2023. Το ποσό αυτό παρακρατείται το έτος 2024 από τους προβλεπόμενους στο άρθρο 259 του ν. 3852/2010 (Α` 87) πόρους που εγγράφονται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών. Η παρακράτηση του ανωτέρω ποσού από κάθε Ο.Τ.Α. α` βαθμού πραγματοποιείται κατά το έτος 2024, στο πλαίσιο της μηνιαίας διαδικασίας κατανομής των πόρων του άρθρου 259 του ν. 3852/2010 από το Υπουργείο Εσωτερικών, με στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Επιπλέον οφειλόμενο ποσό των Ο.Τ.Α. α` βαθμού για το τέλος ταφής του έτους 2022, πέραν των εξήντα εκατομμυρίων (60.000.0000) ευρώ, καταβάλλεται από τους Ο.Τ.Α. α` βαθμού, σύμφωνα με την παρ. 4 του ιδίου άρθρου»

Η καταργηθείσα παρ. 5 είχε το εξής περιεχόμενο : «Το τέλος ταφής συνυπολογίζεται κατά την κατάρτιση του κανονισμού τιμολόγησης των ΦοΔΣΑ, συμπεριλαμβάνεται
στο ετήσιο κόστος διαχείρισής τους και κατανέμεται στο σύνολο των Ο.Τ.Α.. α` βαθμού, σύμφωνα με τον κανονισμό τιμολόγησης. Στις περιπτώσεις Ο.Τ.Α. α` βαθμού ή των νομικών προσώπων αυτών που ασκούν αρμοδιότητες ΦοΔΣΑ, σύμφωνα με το άρθρο 227 του ν. 4555/2018, το ποσό της παρ. 2 συμπεριλαμβάνεται στους προϋπολογισμούς αυτών». Ακολούθως, με το άρθρο 63 παρ. 2 του ν. 5069/2023, η ως άνω παρ. 10 του ν. 4819/2021 αντικαταστάθηκε ως εξής: «10. α) Το οφειλόμενο ποσό για το τέλος ταφής του έτους 2022, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καταβάλλεται στον Ε.Ο.ΑΝ. από το Υπουργείο Εσωτερικών, σε βάρος των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό του πιστώσεων, για τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, κατόπιν ενίσχυσής τους με ποσό ύψους εξήντα εκατομμυρίων (60.000.000) ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό, μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2023. Το ποσό των εξήντα εκατομμυρίων (60.000.000) ευρώ παρακρατείται το έτος 2024 από τους προβλεπόμενους στο άρθρο 259 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) πόρους που εγγράφονται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών.

β) Το οφειλόμενο ποσό για το τέλος ταφής που αντιστοιχεί στο α’ εξάμηνο του 2023, καταβάλλεται στον Ε.Ο.ΑΝ. από το Υπουργείο Εσωτερικών, σε βάρος των
εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό του πιστώσεων, για τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2023. Για τον υπολογισμό του οφειλόμενου ποσού ανά Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, λαμβάνεται υπόψη το ήμισυ των ποσοτήτων του έτους 2022, όπως προέκυψαν από τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, πολλαπλασιαζόμενο με το οριζόμενο ανά τόνο αποβλήτων ύψος του τέλους ταφής της παρ. 2.

γ) Η παρακράτηση ποσού από κάθε Ο.Τ.Α. α’ βαθμού πραγματοποιείται κατά το τρέχον και το επόμενο έτος για το οφειλόμενο ποσό του τέλους ταφής α’ εξαμήνου 2023 και κατά το έτος 2024 για το οφειλόμενο ποσό του τέλους ταφής έτους 2022, στο πλαίσιο της διαδικασίας κατανομής των πόρων του άρθρου 259 του ν. 3852/2010 από το Υπουργείο Εσωτερικών, με βάση τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Επιπλέον οφειλόμενο ποσό των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού για το τέλος ταφής του α’ εξαμήνου 2023, πέραν του ποσού που υπολογίζεται στην περ. β), καταβάλλεται από τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού, εντός τριμήνου από την αποστολή σχετικής ειδοποίησης του Ε.Ο.ΑΝ.. Σε περίπτωση μη καταβολής του ποσού αυτού εντός της προθεσμίας του προηγούμενου εδαφίου, το ποσό αυτό καταβάλλεται από το Υπουργείο Εσωτερικών στον Ε.Ο.ΑΝ. σε βάρος των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό του πιστώσεων, για τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού.

δ) Αν οι υπόχρεοι για το β’ εξάμηνο 2023, καθώς και για τα έτη από το 2024 και μετά, δεν αποδώσουν το τέλος ταφής κατά τον χρόνο που ορίζεται στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 4, το οφειλόμενο ποσό για το τέλος ταφής καταβάλλεται, εντός δύο (2) μηνών από τη λήξη της προθεσμίας του τελευταίου εδαφίου της παρ. 4, στον Ε.Ο.ΑΝ., από το Υπουργείο Εσωτερικών, εις βάρος των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό του πιστώσεων, για τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού. Για τον υπολογισμό του οφειλόμενου ποσού λαμβάνονται υπόψη είτε οι πραγματικές ποσότητες αποβλήτων που υποβλήθηκαν από τους υπόχρεους στον Ε.Ο.ΑΝ., είτε, σε περίπτωση παράλειψης υποβολής των ανωτέρω στοιχείων, το ήμισυ των ποσοτήτων του προηγούμενου έτους, πολλαπλασιαζόμενο με το οριζόμενο ανά τόνο αποβλήτων ύψος του τέλους ταφής της παρ. 2, προσαυξημένο κατά δέκα τοις εκατό (10%). Το ανωτέρω οφειλόμενο ποσό παρακρατείται από κάθε Ο.Τ.Α. α’ βαθμού εντός έξι (6) μηνών από την καταβολή από το Υπουργείο Εσωτερικών του οφειλόμενου ποσού, στο πλαίσιο της διαδικασίας κατανομής των πόρων του άρθρου 259 του ν. 3852/2010 και σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Επιπλέον οφειλόμενο ποσό των Ο.Τ.Α. α’ βαθμού για το τέλος ταφής καταβάλλεται από τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού εντός τριμήνου από την αποστολή σχετικής ειδοποίησης του Ε.Ο.ΑΝ.. Σε περίπτωση μη καταβολής του ποσού αυτού εντός της προθεσμίας του προηγούμενου εδαφίου, το ποσό αυτό καταβάλλεται από το Υπουργείο Εσωτερικών στον Ε.Ο.ΑΝ. εις βάρος των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό του πιστώσεων, για τους Ο.Τ.Α. α’ βαθμού».

Εκ των ανωτέρω τροποποιήσεων του άρθρου 38 του ν. 4819/2021 έρχεται ως συνέπεια ότι αφού καταργήθηκε πλέον η παρ. 5 με το άρθρο 110 του ν. 5043/2023 που καθόριζε τον τρόπο υπολογισμού και είσπραξης του τέλους ταφής μέσω της ετήσιας εισφοράς, σε συνδυασμό με την πρόβλεψη για παρακράτηση των ποσών μέσω ΚΑΠ με αποφάσεις του Υπουργείου Εσωτερικών οι ΦοΔΣΑ δεν έχουν πλέον νόμιμο νομοθετικό έρεισμα για την έκδοση κανονιστικών αποφάσεων βάσει των οποίων θα υπολογίζουν και θα παρακρατούν μαζί με την ετήσια εισφορά των δήμων μελών τους και το τέλος ταφής που αποδίδεται στον ΕΟΑΝ. Η άποψη αυτή ενισχύεται ακόμα περισσότερο από το γεγονός ότι πλέον το τέλος ταφής παρακρατείται μέσω των ΚΑΠ και όχι από τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, αποσυνδέεται δηλαδή πλήρως η είσπραξή του από την υπηρεσία καθαριότητας. Οι δε ΦοΔΣΑ άνευ νομοθετικής εξουσιοδότησης θα ήταν προδήλως μη νόμιμο να παρακρατούν αυθαίρετα ποσά από τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, τα οποία οι ΟΤΑ α΄ βαθμού καθορίζουν με βάση τις ανάγκες της υπηρεσίας καθαριότητας και τα οποία κατά την πάγια νομολογία του ΣτΕ επιβάλλονται για την αντιμετώπιση των δαπανών των παρεχομένων από τους δήμους υπηρεσιών καθαριότητας των οδών, πλατειών και κοινοχρήστων εν γένει χώρων, περισυλλογής, αποκομιδής και διάθεσης απορριμμάτων, έχει δε κριθεί ότι είναι εκ του ανταποδοτικού τους χαρακτήρα ακατάσχετα.

Με ποια εξουσιοδοτική διάταξη κ. Χαρδαλιά και κ. Σιάτρα παραβαίνετε ευθέως την πάγια νομολογία του ΣτΕ και τολμάτε να παρακρατήσετέ τα ποσά από τα ανταποδοτικά τέλη των Δήμων. Γιατί πρέπει οι πολίτες να πληρώσουν ξαφνικά τα τεράστια αυτά κόστη. Γνωρίζεται ή όχι ότι τα ανταποδοτικά τέλη των δήμων εισπράττονται μέσα από τους λογαριασμούς της ΔΕΗ που πληρώνουν οι πολίτες για τις ανάγκες καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού. Πως και γιατί η Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΔΣΝΑ- που αποτελείται από επτά (7) μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου- σε μια κατεπείγουσα συνεδρίαση της και χωρίς την φυσική παρουσία των μελών της αποφάσισε για θέμα που δεν είναι αρμοδιότητά της προσπαθώντας να παρακάμψει το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΔΣΝΑ.

3. Η ενημέρωση των δημοτικών συμβουλίων των δήμων - μελών των ΦΟΔΣΑ γίνεται σύμφωνα με την διαδικασία των άρθρων 239 και 242 του ν. 4555/2018. Το σχέδιο καθορισμού της τιμολογιακής πολιτικής του άρθρου 237, καθώς και το σχέδιο του τεχνικού προγράμματος του ΦΟΔΣΑ, αποστέλλονται μέχρι το τέλος του 6ου μήνα κάθε ημερολογιακού έτους από τον Πρόεδρο του Δ.Σ. του ΦΟΔΣΑ στα δημοτικά συμβούλια των δήμων μελών του ΦΟΔΣΑ προς παροχή γνώμης μέσα σε έναν (1) μήνα από την αποστολή τους. Μετά την παρέλευση της ανωτέρω προθεσμίας, εγκρίνονται από τα αρμόδια διοικητικά όργανα του ΦΟΔΣΑ.

Η απόφαση καθορισμού του ετήσιου κόστους διαχείρισης και της εισφοράς ή του τέλους των Ο.Τ.Α., κοινοποιείται στα δημοτικά συμβούλια μέχρι το τέλος του μηνός Αυγούστου κάθε έτους, ώστε να συμπεριληφθεί στους προϋπολογισμούς των Ο.Τ.Α. Μέχρι την 31η Ιανουαρίου κάθε έτους αποστέλλεται από τον Πρόεδρο του Δ.Σ. του ΦΟΔΣΑ στα δημοτικά συμβούλια των δήμων - μελών του ΦΟΔΣΑ ο ετήσιος απολογισμός και προγραμματισμός της επόμενης χρονιάς με βάση το οικείο ΠΕΣΔΑ και εισάγεται ως θέμα στην αμέσως επόμενη ημερήσια διάταξη του δημοτικού συμβουλίου. Αποστέλλεται, επίσης, στη Γενική Γραμματεία Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του Υπουργείου Εσωτερικών και στη Γενική Γραμματεία Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. (παρ. 2 άρθρο 242 Ν. 4555/18)

Από τα προαναφερόμενα λοιπόν, προκύπτει ξεκάθαρα, ότι η απόφαση 210/2024 της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ δεν έχει τηρήσει τα νόμιμα χρονικά όρια για ενημέρωση των Δημοτικών συμβουλίων όπως προβλέπεται από τον ν.4555/18 και δεν έχει τηρήσει τις διατάξεις της ΚΥΑ ΥΠΕΝ/ΔΔ  περί καθορισμού της τιμολογιακής πολιτικής των ΦΟΔΣΑ.

Εν κατακλείδι, πάρθηκε μια απόφαση η οποία εκθέτει τον Περιφερειάρχη Νίκο Χαρδαλιά, τον Πρόεδρο του ΕΔΣΝΑ Μπάμπη Σιάτρα, αλλά και τα μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής που ως φαίνεται ψήφισαν «ελαφρά την καρδία», χωρίς ουσιαστικά να γνωρίζουν, αν η συγκεκριμένη απόφαση που πήραν ήταν νόμιμη, ή, παράνομη.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια