Αδειάζει τον Χαρδαλιά η κυβέρνηση ;

 



    Η ατολμία του Περιφερειάρχη Νίκου Χαρδαλιά να προχωρήσει σχέδιο για τη διαχείριση των  απορριμμάτων της Αττικής αναγκάζει την κυβέρνηση να πάρει μέτρα. Η σχέση του Πρωθυπουργού με τον άλλοτε στενού του συνεργάτη δεν βρίσκεται και στα καλύτερά της. Μπορεί όμως ο κ. Μητσοτάκης να θέλει να πάρει από πάνω του τον γόρδιο δεσμό των απορριμμάτων που έστειλε στην ιστορία τους τρεις προηγούμενους περιφερειάρχες της Αττικής.  
   

Click me!  


  Στο άρθρο 12  του νομοσχεδίου του Υπουργείου  Περιβάλλοντος και Ενέργειας που τέθηκε  σε δημόσια, ηλεκτρονική, διαβούλευση την Πέμπτη 29 Αυγούστου 2024, με τίτλο: «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων», φαίνεται ξεκάθαρα  η πρόθεση της κυβέρνησης.
    Ακολουθεί το Άρθρο  12 που αναφέρεται στην αντιμετώπιση προβλημάτων που προκύπτουν στη διαχείριση των Αστικών Αποβλήτων:


Άρθρο 12

Εθνικός και Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Αποβλήτων – Αντικατάσταση περ. γ) και δ) παρ. 2 άρθρου 55 ν. 4819/2021

Στην παρ. 2 του άρθρου 55 του ν. 4819/2021 (Α΄ 129), περί Περιφερειακών Σχεδίων Διαχείρισης Αποβλήτων, οι περ. γ) και δ) αντικαθίσταται ως εξής:

«γ) Για την αντιμετώπιση προβλημάτων που προκύπτουν στη διαχείριση των Αστικών Αποβλήτων (Α.Α.), τα οποία προκαλούν ή ενδέχεται να προκαλέσουν κατάσταση έκτακτης ανάγκης με άμεσο κίνδυνο την υποβάθμιση του περιβάλλοντος ή να απειλήσουν τη δημόσια υγεία και εφόσον δεν ληφθούν, για οποιοδήποτε λόγο, τα απαιτούμενα μέτρα από τους αρμόδιους φορείς ή αν αυτά δεν είναι επαρκή, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας δύναται με απόφασή του να αναθέσει στον Γενικό Γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων την υλοποίηση οποιουδήποτε πρόσφορου μέτρου, περιλαμβανομένης και της έκδοσης απόφασης για τη μεταφορά των Α.Α. σε μια ή περισσότερες νομίμως λειτουργούσες εγκαταστάσεις διαχείρισης αποβλήτων. Η ανωτέρω απόφαση περί μεταφοράς Α.Α. εκτελείται από τους εμπλεκόμενους φορείς διαχείρισης. Η δυνατότητα μεταφοράς των Α.Α. υφίσταται και στην περίπτωση άμεσης παύσης της λειτουργίας των Χώρων Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Αποβλήτων (Χ.Α.Δ.Α.) που λειτουργούν σε διαχειριστικές ενότητες περιφερειών, στις οποίες δεν υπάρχει νόμιμος εν λειτουργία Χώρος Υγειονομικής Ταφής (Χ.Υ.Τ.), προβλεπόμενος από το αντίστοιχο ΠΕ.Σ.Δ.Α. ή νόμιμος εν λειτουργία χώρος αποθήκευσης, καθώς και στην περίπτωση που ο εν λειτουργία Χ.Υ.Τ. έχει κορεστεί ή παύσει τη λειτουργία του με απόφαση του αρμόδιου για τη διαχείρισή του οργάνου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Για την έκδοση της απόφασης μεταφοράς των Α.Α. λαμβάνονται υπόψη ιδίως η φέρουσα ικανότητα των εγκαταστάσεων παραλαβής των Α.Α. και το συνολικό κόστος διαχείρισης των Α.Α..

γα) Προς τον σκοπό της αποτροπής της μη νόμιμης συσσώρευσης αποβλήτων και της υποβάθμισης του περιβάλλοντος, καθώς και για τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας δύναται, με απόφασή του, να αναθέτει στον Γενικό Γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων την υλοποίηση έργων και δράσεων σε περίπτωση:

i) άρνησης, τεκμηριωμένης αδυναμίας ή αδράνειας Δήμου ή Φορέα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φο.Δ.Σ.Α.) να λάβει τα αναγκαία μέτρα συμμόρφωσης, κατόπιν αιτήματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κατ’ άρθρο 258 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης επί παραβίασης υποχρεώσεων σχετικά με τη διαχείριση αποβλήτων,

ii) άρνησης, τεκμηριωμένης αδυναμίας ή αδράνειας Δήμου να προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες για τη διακοπή λειτουργίας Χ.Α.Δ.Α. και να λάβει μέτρα για την ολοκλήρωση αποκατάστασης ανενεργού Χ.Α.Δ.Α.,

iii) αρμόδιου Φο.Δ.Σ.Α. που δεν προβαίνει, με αποκλειστική του υπαιτιότητα, στις απαιτούμενες ενέργειες για την υλοποίηση των προβλεπόμενων από το οικείο ΠΕ.Σ.Δ.Α. υποδομών, ούτε λαμβάνει ενδεδειγμένα μέτρα, ικανά να εξυπηρετήσουν προσωρινά και μέχρι την ολοκλήρωση των εγκαταστάσεων τελικής διάθεσης, τις ανάγκες διαχείρισης των αποβλήτων που παράγονται, εντός της χωρικής του αρμοδιότητας.

iv) Η απαιτούμενη δαπάνη στην περίπτωση υλοποίησης των μέτρων των περ. γ) και γα) από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας βαρύνει το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ή το Πράσινο Ταμείο και καταλογίζεται στο σύνολο ή εν μέρει με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στους φορείς που είχαν αρχικά την υποχρέωση αντιμετώπισης του προβλήματος. Στην περίπτωση που η δαπάνη του προηγούμενου εδαφίου βαρύνει το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, εκδίδεται κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.Εάν η δαπάνη αφορά μέτρα για την υλοποίηση των οποίων υπόχρεος είναι δήμος, το αντίστοιχο ποσό της δαπάνης που απαιτήθηκε, παρακρατείται από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους. Εάν η δαπάνη αφορά μέτρα για την υλοποίηση των οποίων υπόχρεος είναι Φο.Δ.Σ.Α., το αντίστοιχο ποσό της δαπάνης που απαιτήθηκε, παρακρατείται από το τέλος ταφής του άρθρου 38. Στην περίπτωση της μεταφοράς των Α.Α. σε μία ή περισσότερες νομίμως λειτουργούσες εγκαταστάσεις διαχείρισης αποβλήτων, η απαιτούμενη δαπάνη βαρύνει στο σύνολό της τον ωφελούμενο φορέα, ο οποίος δύναται να επιχορηγείται με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για το σύνολο ή μέρος αυτής και η σχετική δαπάνη βαρύνει το Πράσινο Ταμείο.

γγ) Αρμόδια περιβαλλοντική αρχή για την περιβαλλοντική αδειοδότηση των απαιτούμενων για την εφαρμογή των περ. γ) και γα) έργων είναι η Διεύθυνση Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

δ) Το ΠΕ.Σ.Δ.Α. δύναται να εκπονείται για περισσότερες από μία περιφέρειες. Στις περιπτώσεις εφαρμογής του πρώτου εδαφίου, το ΠΕ.Σ.Δ.Α. καταρτίζεται από τους οικείους Φο.Δ.Σ.Α. και εγκρίνεται με κοινή απόφαση των περιφερειακών συμβουλίων, η οποία εκδίδεται τηρουμένων των περ. α’ και β’. Μετά την έγκριση του ΠΕ.Σ.Δ.Α., αυτό υλοποιείται από τους οικείους περιφερειακούς Φο.Δ.Σ.Α.».

 

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια