Τα κάτω πάνω φέρνει στον εκλογικό σχεδιασμό κάποιων ο Κλεισθένης




    Αν και το ρηματικό σχήμα  λέει "έφερε τα πάνω κάτω", με το νομοσχέδιο Κλεισθένη για την τοπική αυτοδιοίκηση συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Στο σεμινάριο που πραγματοποιήθηκε στις αρχές της εβδομάδας στην αίθουσα "ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ" είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν αιρετοί και εργαζόμενοι για τις αλλαγές που έρχονται με το νέο νομοσχέδιο.
   Ειδικά όσον αφορά στις αλλαγές που φέρνει το νέο εκλογικό σύστημα, αυτές είναι αρκετές αφού η βασική του φιλοσοφία είναι οι διοικήσεις συνεργασίας.   Όσον αφορά στις Δημοτικές Ενότητες Άνω Λιοσίων, Ζεφυρίου και Φυλής το μόνο που αλλάζει είναι ότι οι διοικήσεις των τριών κοινοτήτων  θα βγαίνουν από ξεχωριστή κάλπη ανεξάρτητη του Δήμου Φυλής. 
    Παρόλο που μερικοί νόμιζαν ή ήλπιζαν ότι θα είχαν την οικονομική και διοικητική διαχείριση κάποιας κοινότητας,  κάτι τέτοιο δεν προκύπτει από την παρουσίαση και ανάλυση που έγινε στο σεμινάριο από τους ειδικούς για το νέο νομοσχέδιο και έφερε τα πάνω κάτω στον προεκλογικό  σχεδιασμό τους. Άλλωστε, γι΄αυτό το λόγο το δελτίο τύπου της παράταξης που βγήκε την επόμενη μέρα, είχε κάτι γλυκόξινες "θεωριτικούρες" ρίχνοντας και τις σχετικές "γέφυρες" στο τελείωμα της.

  Ας δούμε τις ποιο σημαντικές αλλαγές που αναφέρθηκαν σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου του Δήμου Φυλής:


Εκλογικό Σύστημα:
Αποσυνδέεται ο χρόνος διεξαγωγής των Δημοτικών εκλογών από τις Ευρωεκλογές και επιστρέφουμε στην 4ετή θητεία του Δημάρχου με εκλογές τον Οκτώβριο και εγκατάσταση της νέας διοίκησης την 1η Ιανουάριου,  με εξαίρεση  τις προσεχείς εκλογές που θα γίνουν το ερχόμενο Μάιο με  εγκατάσταση την 1η  Σεπτεμβρίου 2019.
Η απλή αναλογική είναι η σημαντικότερη, μεγάλη αλλαγή
Για πρώτη φορά έχουν δικαίωμα ψήφου όσοι έχουν συμπληρώσει το 17ο  έτος της ηλικίας τους, (δηλαδή τα παιδιά που γεννήθηκαν το 2002 ψηφίζουν).
Μέχρι τώρα οι έδρες που είχε ο κάθε Δήμος καθοριζόταν με βάση τον πραγματικό πληθυσμό του κάθε Δήμου. Με τον Κλεισθένη αυτό που καθορίζει την εκλογική διαδικασία είναι πλέον ο μόνιμος πληθυσμός, αυτός δηλαδή που στην απογραφή του 2011 καταγράφηκε να κατοικεί μόνιμα στο Δήμο. Αυτό θα επιφέρει και κάποιες αλλαγές και στον αριθμό των δημοτικών συμβούλων που θα εκλεγούν αλλά και στον αριθμό οργάνων κοινοτήτων που ίσως μειωθούν λίγο σε κάποιους Δήμους. Καταργούνται οι Δημοτικές Ενότητες και ονομάζονται πλέον «Κοινότητες».
Οι κάλπες πλέον είναι τρεις. Μια για την εκλογή δημάρχου και δημοτικού συμβουλίου, μια για τις Κοινότητες και μία για την Περιφέρεια.
ΣΥΝΔΙΑΣΜΟΙ :
Έγινε εκτενής ενημέρωση για το πως καταρτίζονται οι συνδυασμοί.  Παρουσιάστηκαν επίσης τα κωλύματα και τα ασυμβίβαστα που θέτει ο νόμος για την υποβολή υποψηφιότητας ενώ παρουσιάστηκε και υπόδειγμα ψηφοδελτίων.
Το 40% των υποψηφίων είναι υποχρεωτικό να είναι γυναίκες το 40% άνδρες και το 20% από οποιοδήποτε φύλλο. Οι υποψήφιοι Δήμαρχοι σχηματίζουν ένα ψηφοδέλτιο με υποψήφιους για το Δημοτικό Συμβούλιο που έχει στην κορυφή το όνομα του υποψήφιου Δημάρχου κι ένα με τις Κοινότητες. Το ψηφοδέλτιο για τις Κοινότητες,  έχει στην κορυφή το λογότυπο του συνδυασμού και το όνομα του Προέδρου και των υποψήφιων μελών ανά Κοινότητα
Σύστημα Διοίκησης :
Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι εκλέγονται την πρώτη Κυριακή και τη δεύτερη Κυριακή (αν δεν πετύχει την αυτοδυναμία του 51%) εκλέγεται ο Δήμαρχος  που προέρχεται από την πρώτη ή τη δεύτερη παράταξη και ο οποίος δεν έχει πλέον με την απλή αναλογική μπόνους εδρών, ούτε παίρνει έδρες από τη δεύτερη κατανομή αφού καταργείται.
Οι παρατάξεις παίρνουν τις έδρες τους ανάλογα με το ποσοστό της πρώτης Κυριακής. Ο Δήμαρχος έχει πλέον τη δυνατότητα να τοποθετεί αντιδήμαρχο από οποιαδήποτε παράταξη αρκεί να συμφωνεί η παράταξη με την οποία εκλέχτηκε ο δημοτικός σύμβουλος.
Υπάρχοντες συνδυασμοί μπορούν μετά τις εκλογές χωρίς να διαλυθούν να συνενωθούν προκειμένου να διοικηθεί ο Δήμος αφού ο δήμαρχος αποδυναμώνεται.
Ο Δήμαρχος πλέον πρέπει να ζητά διαρκώς συναινέσεις για να διοικήσει το Δήμο. Αν ένας δημοτικός σύμβουλος διαγραφεί ή ανεξαρτητοποιηθεί μπορεί να προσχωρήσει σε άλλη παράταξη αν συμφωνεί η παράταξη.
Αν ο Δήμαρχος παραιτηθεί τότε δεν ψηφίζει πλέον η παράταξή του για το νέο Δήμαρχο αλλά εκλέγεται από τα μέλη ολόκληρου Δημοτικού Συμβουλίου και προέρχεται από την παράταξη του πρώτου ή του δεύτερου συνδυασμού.
Στις Κοινότητες έχουμε απεξάρτηση από την παράταξη του Δημάρχου. Πλέον τα Συμβούλια Κοινότητας ότι ποσοστό πάρουν στις εκλογές με αυτό εκπροσωπούνται στη Διοίκηση της Κοινότητας μπορεί δηλαδή ο πρόεδρος κοινότητας και τα μέλη του συμβουλίου κοινότητας να μην είναι από την παράταξη του δημάρχου αλλά από άλλο συνδυασμό.
Για την ψήφιση του προϋπολογισμού η αντιπολίτευση δεν μπορεί να καταψηφίσει έτσι απλά τον προϋπολογισμό όπως γινόταν. Τώρα με το νέο σύστημα η Δημοτική Αρχή καταρτίζει το σχέδιο προϋπολογισμού και το δίνει στις παρατάξεις και αυτές αν διαφωνούν δεν καταψηφίζουν αλλά οφείλουν να καταθέσουν το δικό τους σχέδιο προϋπολογισμού που πρέπει να είναι τεκμηριωμένο και ισοσκελισμένο .
Το σώμα αποφασίζει τελικά ανάμεσα στις δυο προτάσεις και με αυτόν τον τρόπο δεν υπάρχει περίπτωση να μην ψηφιστεί ο προϋπολογισμός. Η λευκή ψήφος και η άρνηση ψήφου δηλαδή το «παρών» πλέον δεν προσμετρούνται ως αρνητικοί ψήφοι. Απλά πλέον όσοι δεν ψηφίζουν είναι σαν να μην υπάρχουν και η πλειοψηφία σχηματίζεται από τους υπόλοιπους άρα οι πλειοψηφία δεν ορίζεται πλέον από τον αριθμό των παρόντων αλλά από αυτούς που πραγματικά ψηφίζουν .
Θεσπίζεται το Τοπικό Δημοψήφισμα: Ο μόνιμος πληθυσμός μπορεί να υποβάλλει αίτημα για  διεξαγωγή δημοψηφίσματος για θέματα τοπικού ενδιαφέροντος και το Δημοτικό Συμβούλιο είναι υποχρεωμένο να το διεξάγει και να υλοποιήσει το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος.
Θεσπίζεται ο θεσμός του Διαμεσολαβητή
Ο συμπαραστάτης του Δημότη μετεξελίσσεται σε τοπικό Διαμεσολαβητή ο οποίος εκλέγεται από τα δημοτικά συμβούλια των Δήμων της Περιφερειακής Ενότητας και έχει σημαντικές αρμοδιότητες αφού μπορεί να οδηγήσει κάποιον αιρετό σε έκπτωση του αξιώματός του.   
Ολόκληρος ο Νόμος του ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια