Ψηφιακή μετάβαση Χωρίς ξεκάθαρους κανόνες δεν μπορεί να προχωρήσει.

                               

Ψηφιακή μετάβαση
Χωρίς ξεκάθαρους κανόνες δεν μπορεί να προχωρήσει.
Τώρα που έσπασαν κάποια αυγά κ. Πρωθυπουργέ, ας γίνει τουλάχιστον μια σωστή ομελέτα.
Βροχή ενστάσεων στην  Διαβούλευση  που ξεκίνησε στις 28Μαΐου και διήρκησε  έως  τις 19 Ιουνίου 2013. Αντικείμενο της δημοπρασίας  τα 13 δικαιώματα χρήσης ραδιοσυχνοτήτων περιφερειακής κάλυψης και το ένα δικαίωμα χρήσης ραδιοσυχνοτήτων εθνικής κάλυψης.
 Για όσα δικαιώματα χρήσης ραδιοσυχνοτήτων περιφερειακής κάλυψης δεν υπάρξει ενδιαφέρον και δεν θα υπάρξει υπερθεματιστής, αυτά θα χορηγηθούν μετά το πέρας της δημοπρασίας στην τιμή εκκίνησης υποχρεωτικά στον υπερθεματιστή του δικαιώματος χρήσης ραδιοσυχνοτήτων εθνικής κάλυψης.

13 φορείς πήραν μέρος σε μία διαβούλευση άνευ ουσίας γιατί:

1ον δεν θα επιλύσει αλλά αντίθετα θα περιπλέξει το πρόβλημα της Ψηφιακής μετάβασης.
2ον Για μία ακόμη φορά η χώρα μας θα εκτεθεί ανεπανόρθωτα στους διεθνείς οργανισμούς αφού θα είναι η μοναδική χώρα από τις 27 που δεν θα έχει ολοκληρώσει την ψηφιακή μετάβαση  και θα πηγαίνει από αναβολή σε αναβολή…. διεκδικώντας θέση στις δήθεν υποανάπτυκτες Αφρικανικές χώρες.
3ον Όλα αυτά με σημαντική ζημιά για την χώρα μας και την καθυστέρηση παροχής ψηφιακών υπηρεσιών στούς…ποπολάρους  κατοίκους  της που κατά τα άλλα είναι ,η έτσι τουλάχιστον θέλουν να πιστεύουν ότι, είναι Ευρωπαίοι πολίτες με ότι αυτό συνεπάγεται.
Στήν παγκόσμια συνδιάσκεψη της Γενεύης RRC2006 η Ελλάδα διεκδίκησε και εξασφάλισε σε πρώτη φάση έναν σημαντικό αριθμό συχνοτήτων  ο οποίος θα της εξασφάλιζε τις απαιτήσεις για την ψηφιακή εποχή.
 Όταν λέμε ψηφιακή εποχή ασφαλώς εννοούμε την μετά την μετάβαση εποχή.
Όλοι οι ασχολούμενοι με τα ραδιοτηλεοπτικά θεωρήσαμε ότι είναι μοναδική ευκαιρία για την διευθέτηση  και την απαλλαγή από το τηλεοπτικό χάος που επικρατούσε στις αναλογικές εκπομπές όπου ο κάθε ένας εξέπεμπε όπου ήθελε όπως ήθελε  και  χωρίς να έχει καμία υποχρέωση και να μη υπόκεινται και σε κανέναν έλεγχο.
Με τον τρόπο αυτό και εκμεταλλευόμενοι και την αδυναμία, την ανυπαρξία η ακόμη και τον… σκόπιμο κρατικό αλληθωρισμό, δημιούργησαν τετελεσμένα γεγονότα και προέβαλλαν και συνεχίζουν να προβάλλουν παράλογες αξιώσεις. Αξιώσεις όπως :
Εμείς μπορεί να ξεκινήσαμε αυθαίρετα ,να χρησιμοποιούμε αυθαίρετα κρατικές συχνότητες ,δεν  πληρώνουμε τίποτα αλλά  παράλληλα οφείλει το κράτος να μας προστατεύσει.
 Επίσης δεν έχει το δικαίωμα και κανένας άλλος να επενδύσει στον χώρο γιατί μπορεί να μας δημιουργήσει προβλήματα.
Δυστυχώς η Ελληνική Πολιτεία για μια ακόμη φορά αντί να ξεκαθαρίσει το τοπίο υπέκυψε στις πιέσεις και τα αποτελέσματα τα βλέπουμε σήμερα.
Αντί ευθύς εξ αρχής να ξεκαθαρίσει τους κανόνες και να βάλλει τις προϋποθέσεις που όποιος τις πληροί δεν έχει κανένα πρόβλημα ,προτίμησε την συνδιαλλαγή.
Τι ευκολότερο από να βάλλει κανόνες και να ξεκαθαρίσει το τοπίο;
 Η ΕΕΤΤ σημειώνει μεταξύ άλλων ότι:
 έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι Είναι αμφίβολη η οικονομική αποτελεσματικότητα της αδειοδότησης δύο διακριτών δικτύων στην ίδια βασική περιφέρεια λόγω του υψηλού κόστους ανάπτυξης των δικτύων.

Αντίθετα συνιστάται να υπάρχει ένας μόνο πάροχος δικτύου ανά βασική περιφέρεια της ελληνικής επικράτειας εφόσον φυσικά εκδηλωθεί αντίστοιχα επιχειρηματικό ενδιαφέρον.

Αλήθεια γιατί να μη υπάρχει ένας μόνο πάροχος Δικτύου για όλη την Ελλάδα που δεν είναι παρά μια μεγάλη περιφέρεια;

Η  Ελλάδα είναι Ευρωπαϊκή χώρα.
Στις χώρες της   Ευρωπαϊκής   Ένωσης υπάρχει η Κρατική και η Ιδιωτική Τηλεόραση.
 Η Εμπορική τηλεόραση .
Κάθε μία έχει τον δικό της χώρο.
Η κρατική Τηλεόραση δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να είναι κερδοφόρα επιχείρηση αφού επιβάλλεται να μεταδίδει προγράμματα χωρίς ενδεχομένως μεγάλη θεαματικότητα αλλά που εξυπηρετούν εθνική σκοπιμότητα.
 Όταν  πχ μεταδίδει προγράμματα για ειδικές ομάδες πληθυσμού δεν είναι γνωστό ότι η θεαματικότητα τους θα είναι μικρή; Αλήθεια οι ομάδες αυτές πρέπει να αποκλεισθούν;
Πρέπει επίσης να φθάνει και στο τελευταίο Ελληνικό νοικοκυριό σε όποιο δήποτε σημείο της Ελληνικής επικράτειας .
Πρέπει να παράγει και μεταδίδει προγράμματα για τον απόδημο Ελληνισμό.
 Αυτό σημαίνει κόστος χωρίς καμία οικονομική ανταπόδοση.
Είναι από τα στοιχειώδη δικαιώματα  του Έλληνα  πολίτη και υποχρέωση, του Κεντρικού Κράτους να τα προσφέρει.
 Πρέπει ακόμη να έχει την δυνατότητα προβολής και αξιοποίησης των δύο ισχυρών πυλώνων της Ελληνικής οικονομίας.
Τον Πολιτισμό μας και τον Τουρισμό μας .
Όλα αυτά έχουν κόστος αλλά έχουν και ευρύτερη  ανταπόδοση.
Μπορεί όμως και πρέπει να είναι νοικοκυρεμένη επιχείρηση που σέβεται και το τελευταίο ευρώ που από το υστέρημά του καταβάλλει ανελλιπώς ο Έλληνας καταναλωτής.
Αν  ανατρέξουμε  στο πως λειτούργησε από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα θα πρέπει να καταναλώσουμε πολύ μελάνι και δεν είναι αυτός ο σκοπός του άρθρου.
Δεν γνωρίζω αν το σχέδιο που κατέθεσε ο αρμόδιος για την ΕΡΤ Υπουργός λύνει το θέμα και αν η Νέα ΕΡΤ Η όπως θα λέγεται, λύνει το πρόβλημα και δημιουργεί την « Δημόσια Τηλεόραση» που έχει ανάγκη το Ελληνικό κράτος.
Άκουσα ότι στηρίζεται στην πρόταση του Συνταγματολόγου κ.N. Αλεβιζάτου.
Σεβαστές οι απόψεις του κ. Αλεβιζάτου . Μήπως όμως είναι λίγο  «άσκησης επί χάρτου;» Γιατί αλήθεια αρνήθηκε να αναλάβει την υλοποίηση του;
Δεν έπρεπε η Κυβέρνηση να έχει πανέτοιμο ένα σχέδιο όταν πήρε την μεγάλη αυτή απόφαση;
Η Ιδιωτική Τηλεόραση είναι Εμπορική Τηλεόραση.
 Θα επενδύσει όπου έχει οικονομικό όφελος και  θα μεταδώσει ότι της αποφέρει κέρδος.
Σίγουρα δεν είναι φιλανθρωπικό ίδρυμα . Είναι όμως και επιχείρησης ειδικού σκοπού ,αφού ως εκ της φύσεως ,είναι Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης  αλλά και  Μέσο Μαζικής Επιρροής ,με ότι αυτό συνεπάγεται.
Αυτό σημαίνει ότι υπόκειται σε κάποιους κανόνες
Πάρα πολλοί νόμοι ψηφίσθηκαν που διέπουν την λειτουργία τόσο της Κρατικής η Δημόσιας  Ραδιοτηλεόρασης όσον και της Ιδιωτικής.
Δυστυχώς όμως κανένας δεν ήταν ξεκάθαρος  αλλά και στις περισσότερες φορές  οι Νόμοι αυτοί όχι μόνο δεν εφαρμόσθηκαν  αλλά αντίθετα ,καταστρατηγήθηκαν.
Η πολυνομία αλλά και η πολυπλοκότητα της Ελληνικής Νομοθεσίας έκανε και εδώ το θαύμα της.
Οι πολιτικές παρεμβάσεις, καθοριστικές για την κατάσταση που δημιουργήθηκε.

Υπήρχε μία ελπίδα ότι με την καθιέρωση της επίγειας ψηφιακής Εκπομπής μπορούσε κάτι να αλλάξει .
Ήταν πραγματικά μία μεγάλη ευκαιρία.
Με τον νόμο Ρουσόπουλου επιχειρήθηκε κάποιος  εξορθολογισμός  αλλά έμειναν και μεγάλα ανοικτά  παράθυρα.
Δυστυχώς προτιμήθηκε η χρήση των παραθύρων αντί της ορθάνοικτης πόρτας.
Στην κρατική Ραδιοτηλεόραση χορηγήθηκε Γενική Άδεια.
 Αυτό σημαίνει Άδεια παροχής Υπηρεσιών Περιεχομένου  καθώς και άδεια παροχής Υπηρεσιών Δικτύου.
Αλήθεια άξιζε τον κόπο η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση να υποβληθεί σε μια τόσο σημαντική δαπάνη κατασκευής ψηφιακού Δικτύου  Εκπομπής, μόνο για την μετάδοση των προγραμμάτων της;
Κάτι ανάλογο χορηγήθηκε και στους ονομαζόμενους Σταθμούς Εθνικής Εμβέλειας.
Μέσω της  θυγατρικής ας την ονομάσουμε Εταιρείας  Digea στην οποία είναι  όλοι μέτοχοι ακόμη και κάποιοι που πλέον  δεν εκπέμπουν, εξασφάλισαν και αυτοί άδεια Παροχής Υπηρεσιών Δικτύου .
Τι  άλλο απέμεινε; Απέμειναν οι Περιφερειακοί Σταθμοί  για τους οποίους έγινε ουσιαστικά και η προαναφερόμενη διαβούλευση με τις 13 ενστάσεις. Τα αποτελέσματα τα είδαμε.
Αλήθεια  υπάρχει κανένας σοβαρός άνθρωπος να πιστεύει ότι και οι Περιφερειακοί σταθμοί, η   ομάδα περιφερειακών Σταθμών ,είναι σε θέση να στήσουν ένα τρίτο Δίκτυο για την παροχή Υπηρεσιών Δικτύου και για ποιόν;
Με τον ίδιο νόμο τα κόμματα μπορούν  να αναπτύσσουν δικά τους  Πανελλαδικά Δίκτυα σχεδόν χωρίς καμία διαδικασία.
Αλήθεια συμβαίνει κάτι τέτοιο σε καμία πολιτισμένη χώρα;
Και στην περίπτωση αυτή διεκδικούμε δίπλωμα παγκόσμιας πρωτοτυπίας.
Τα κόμματα αδυνατούν να δημιουργήσουν πανελλαδικά Δίκτυα και απλώς καταλαμβάνουν το φάσμα το οποίο η Πολιτεία θα μπορούσε να εκμεταλλευθεί επωφελώς.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με το περίφημο κανάλι της Βουλής .
 Μεταδίδει κάποιες ώρες πρόγραμμα από τις δραστηριότητες της Βουλής. Συνεχίζει με κάτι ξεθωριασμένες  ταινίες από την εποχή ανακάλυψης του κινηματογράφου με θεαματικότητα κάτω και από το μηδέν και στην συνέχεια  τις περισσότερες ώρες μεταδίδει κάρτα με το πρόγραμμα της επόμενης ημέρας.
Και τις ώρες αυτές κύριοι ,το Δίκτυο είναι σε λειτουργία ,καταναλώνει Ενέργεια  και δημιουργεί έξοδα. Αυτά ποιος τα πληρώνει;
Με άλλο νόμο  θεσπίσθηκε από κάθε Τηλεοπτικό Δίαυλο να εκπέμπονται τέσσερις Τηλεοπτικοί Σταθμοί Εθνικής εμβέλειας και τουλάχιστον έξη  Τοπικής και Περιφερειακής εμβέλειας. Αλήθεια γιατί αυτή η διάκριση;
Σήμερα με τις τρέχουσες τεχνολογικές εξελίξεις για την  standar definition  εκπομπή μπορούν να εκπέμπονται άνετα οκτώ προγράμματα η και περισσότερα ανά τηλεοπτικό Δίαυλο .Αυτό σημαίνει ότι με τρεις  διαύλους  η τρία μπουκέτα μπορούν να εξυπηρετηθούν, η  ΕΡΤ περιλαμβανομένου και του ΡΙΚ και του καναλιού της Βουλής,ΟΙ Πανελλαδικοί Σταθμοί και οι τοπικοί και Περιφερειακοί Σταθμοί .
Ειδικά η ΕΡΤ πρέπει να απαλλαγεί από τις δουλείες εκπομπής ξένων προγραμμάτων μέσα από τα δικά της δίκτυα και χρησιμοποιώντας συχνότητες από το φάσμα της επίγειας ψηφιακής .Να εστιάσει τις δραστηριότητες κυρίως « στην παραγωγή περιεχομένου» και να εκμεταλλευτεί τις νέες τεχνολογίες.
Το φάσμα που απομένει επαρκεί για την εκπομπή προγραμμάτων Υψηλής Ευκρίνειας ,την δημιουργία νέων Σταθμών, εφόσον διαπιστώσουν ότι υπάρχει οικονομική βιωσιμότητα και την απελευθέρωση του Ψηφιακού Μερίσματος από το οποίο το κράτος προσδοκά  σημαντικά έσοδα (300εκατ ευρώ) που αν δεν τα εξασφαλίσει ,θα προσφύγει σε ισοδύναμα μέτρα και όποιον πάρει η μπόρα.
Συνεπώς χώρος για την δημιουργία και άλλων σταθμών υπάρχει .
Χώρος για την δημιουργία οικονομικά βιώσιμων Σταθμών, αμφιβάλλω αν υπάρχει.
Σε ότι αφορά τον ανταγωνισμό.
Ανταγωνισμός μεταξύ  ΕΡΤ και ιδιωτικών Σταθμών  ουσιαστικά ποτέ δεν υφίστατο.
Η ΕΡΤ  χρηματοδοτείται απ΄ευθείας από τους πολίτες.
Οι Ιδιωτικοί σταθμοί και κυρίως οι Πανελλαδικοί εξασφαλίζουν τα έσοδα τους από τις διαφημίσεις ,την πώληση προγραμμάτων και μέχρι πρότινος τύχαιναν και της έμμεσης επιχορήγησης ,μέσω της Κρατικής Διαφήμισης.
Ο ανταγωνισμός συνεπώς ήταν μεταξύ των  ιδιωτικών Ραδιοτηλεοπτικών Σταθμών .
Με την καθιέρωση της επίγειας ψηφιακής εκπομπής όλοι οι Ιδιωτικοί Σταθμοί ακόμη και οι τοπικοί στις περιοχές ψηφιακής κάλυψης εκπέμπουν μέσω  του Δικτύου της Digea.
Έχουν συνεπώς όλοι την ίδια κάλυψη.
Αν κάποιους βλέπουν περισσότερο η λιγότερο αυτό οφείλεται στο πρόγραμμα.
Ο ανταγωνισμός συνεπώς είναι στο Περιεχόμενο και όχι στο Δίκτυο εκπομπής.
 Τι νόημα λοιπόν έχει ο κάθε ένας να κατασκευάζει το δικό του Δίκτυο , το οποίο δεν θα ολοκληρώσει ποτέ λόγω του ιδιαίτερα υψηλού κόστους κατασκευής και συντήρησης;
Γιατί δεν κάνουμε το αυτονόητο.
 Ένα δίκτυο εκπομπής για όλους. ΕΡΤ, Πανελλαδικοί ,Περιφερειακοί Σταθμοί.
Αναλογική συμμετοχή με βάση την πληθυσμιακή κάλυψη. Αναλογική και η κατανομή της δαπάνης.
Οι άλλες χώρες που το εφήρμοσαν ήταν οι καθυστερημένες χώρες; Ασφαλώς όχι.
κ. Πρωθυπουργέ.      κ.κ. Αρμόδιοι.
Σήμερα λοιπόν που έσπασαν κάποια αυγά  και ενόψει της « αναδιοργάνωσης της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης» , μήπως είναι καιρός να σπάσουμε μερικά ακόμη  και να κάνουμε μία τέλεια ομελέτα;
Σήμερα  με την ευκαιρία και της αναβολής του διαγωνισμού για τον ψηφιακό  πάροχο  ανά περιοχή, την αναδιάρθρωση και επανεκκίνηση της Δημόσιας  Ραδιοτηλεόρασης ,
θεωρώ ότι είναι και μία πρώτης τάξεως ευκαιρία , με καθαρούς όρους, να μπει τάξη στο χαώδες Ραδιοτηλεοπτικό τοπίο.
Θα το τολμήσετε;

Βασίλης Γκόλτσιος

Σύμβουλος Ραδιοτηλεοπτικών Μέσων.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια