Ορατός είναι ο κίνδυνος να μειωθούν τα δρομολόγια των λεωφορείων -τόσο στις γραμμές στις οποίες εκτελούν δρομολόγια λεωφορεία των ΚΤΕΛ όσο και στις υπόλοιπες γραμμές του ΟΑΣΑ όπου τα δρομολόγια γίνονται με λεωφορεία της ΟΣΥ- μετά τη νεότερη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου με την οποία δεν γίνεται δεκτή η παράταση της σύμβασης με τα ΚΤΕΛ μέχρι και τον ερχόμενο Απρίλιο.
Πριν από ένα μήνα, ο ΟΑΣΑ κατέθεσε στο Ελεγκτικό Συνέδριο το προσχέδιο της σύμβασης με τα ΚΤΕΛ που αφορά την περίοδο από τις 7 Δεκεμβρίου 2023 (όταν και λήγει η τρέχουσα σύμβαση) ως τις 7 Απριλίου 2024 καθώς εν τω μεταξύ σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός για την 8ετή παραχώρηση γραμμών της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής σε ιδιώτες.
Με απόφαση όμως του Ζ’ Κλιμακίου του Εκλεκτικού Συνεδρίου αυτή την εβδομάδα, γίνεται γνωστό πως κωλύεται η υπογραφή της νεότερης σύμβασης καθώς αποτελεί ουσιαστικά συνέχιση της απευθείας ανάθεσης των γραμμών του ΟΑΣΑ στις εταιρείες ΚΤΕΛ η οποία ξεκίνησε το 2021, με τις ενέργειες του ΟΑΣΑ για την πραγματοποίηση διαγωνισμού για την παραχώρηση του μεταφορικού έργου να έχουν καθυστερήσει πολύ. Ιδιαίτερα, όπως εκτιμά το Ελεγκτικό Συνέδριο, ο ΟΑΣΑ πρόκειται να συμπληρώσει μία πενταετία απευθείας αναθέσεων των λεωφορειακών γραμμών στα ΚΤΕΛ αφού ο διαγωνισμός για την 8ετή παραχώρηση δεν πρόκειται να έχει ολοκληρωθεί και τα λεωφορεία να έχουν δρομολογηθεί πριν από το 2025, κατά το πλέον αισιόδοξο σενάριο.
Η απόφαση αυτή του Ελεγκτικού Συνεδρίου αντανακλά τις αντίστοιχες περυσινές, όταν και πάλι είχε μπει «μπλόκο» στην υπογραφή νέων συμβάσεων με τα ΚΤΕΛ (με την ίδια αιτιολόγηση περί συνέχισης των απευθείας αναθέσεων αντί της πραγματοποίησης διαγωνισμών) οι οποίες όμως ανατράπηκαν σε δεύτερο βαθμό. Ο ΟΑΣΑ αναμένεται πάντως να προσφύγει και τώρα ζητώντας ανάκληση της απόφασης του Ζ’ Κλιμακίου.
Σε κάθε περίπτωση, είναι σαφές ότι ο στόλος της ΟΣΥ από μόνος του δεν επαρκεί για την εκτέλεση του συνόλου των δρομολογίων που πραγματοποιούνται σήμερα, ενώ και τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία θα ξεκινήσουν να μπαίνουν στο στόλο σταδιακά από τον Απρίλιο. Έτσι, ο ΟΑΣΑ έρχεται αντιμέτωπος με τρία ενδεχόμενα:
- Είτε το Ελεγκτικό Συνέδριο θα επιτρέψει την τελευταία στιγμή την υπογραφή της σύμβασης με τα ΚΤΕΛ, με την αγωνία να παίρνει παράταση για το πρώτο τρίμηνο του 2024 όταν θα απαιτηθεί η υπογραφή και νέας σύμβασης
- Είτε το Ελεγκτικό Συνέδριο θα επιμείνει στην απόφαση, επομένως ο ΟΑΣΑ θα αναγκαστεί να χρησιμοποιεί λεωφορεία της ΟΣΥ στο σύνολο των γραμμών από τις 7 Δεκεμβρίου, κάτι το οποίο θα οδηγήσει σε μείωση των δρομολογίων σε πολλές δεκάδες γραμμών στην Αθήνα. Πρόκειται για σενάριο το οποίο φαίνεται ήδη να έχουν ξεκινήσει ετοιμασίες στους δύο κρατικούς φορείς.
- Είτε, πιο δύσκολα, η κυβέρνηση θα παρέμβει προκειμένου να βρεθεί κάποια άλλη ενδιάμεση λύση για την περίοδο μέχρι την ολοκλήρωση του μεγάλου διαγωνισμού για την παραχώρηση γραμμών σε Ανατολική και Δυτική Αττική για 8 έτη.
Σημειώνεται ότι η κατάθεση των προσφορών για τον διαγωνισμό αυτό θα γίνεται ως τις 18 Δεκεμβρίου, αν και θα αποτελέσει έκπληξη να μη δοθούν παρατάσεις. Ολοκλήρωση του διαγωνισμού όμως δε σημαίνει και άμεση δρομολόγηση λεωφορείων από τους ιδιώτες. Ακόμα και αν δεν υπάρξει κανένα εμπόδιο (π.χ. προσφυγές) και οι συμβάσεις υπογραφούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024, οι ανάδοχοι θα έχουν 9 μήνες στη διάθεσή τους μέχρις ότου δρομολογήσουν το δικό τους στόλο.
Η απευθείας ανάθεση λεωφορειακών γραμμών στα ΚΤΕΛ είχε επιλεγεί ως λύσει ανάγκης (μαζί με την προμήθεια λεωφορείων μέσων leasing) προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της έλλειψης λεωφορείων μέσα στην πανδημία του κορωνοϊού. Η επ’ αόριστον παράταση του ίδιου καθεστώτος πάντως σε συνδυασμό με την αργοπορημένη προμήθεια νέων λεωφορείων είναι χαρακτηριστική των ρυθμών με τους οποίους κινείται το δημόσιο και στον τομέα των αστικών συγκοινωνιών.
Αλέξανδρος Λιάρος – athenstransport.com
0 Σχόλια