Ρένα Δούρου : Δεν προβλέπεται από τον ισχύοντα ΠΕΣΔΑ η προαναγγελθείσα ΜΕΑ Φυλής

  


  Χωρίς διάλογο, χωρίς διαφάνεια, με ιδιωτικοποίηση και με καύση, κυβέρνηση και Διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής προωθούν με γρήγορους ρυθμούς, ένα αναχρονιστικό μοντέλο διαχείρισης απορριμμάτων σε βάρος του περιβάλλοντος και της χρηστής διοίκησης, σε ρήξη με τον προηγούμενο Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης αλλά και με τον Περιφερειακό Σχεδιασμό της Διοίκησης της Δύναμης Ζωής. Μεγάλοι χαμένοι από το νέο, με fast track διαδικασίες Εθνικό Σχέδιο, οι δήμοι και οι πολίτες.

         Ειδικότερα σε ό,τι αφορά στην Περιφέρεια, θυμίζουμε ότι το ΠΕΣΔΑ που ισχύει σήμερα, είναι η αναθεώρηση που ψήφισε το Περιφερειακό Συμβούλιο, το 2016, επί διοίκησης Δύναμης Ζωής, και είναι πλήρως διαστασιολογημένο, έχει συγκεκριμένους στόχους για ανακύκλωση και βιοαπόβλητα κατά 52% (στο σύνολο των ΑΣΑ), υγειονομική ταφή σε λιγότερο από 30% κ.β. του συνόλου των ΑΣΑ και σταδιακό κλείσιμο του ΧΥΤΑ Φυλής και κατάργηση των ΧΥΤΑ. Πέραν της διαστασιολόγησης του ΠΕΣΔΑ (δυναμικότητες ΜΕΑ, ΜΕΒΑ, ΧΥΤΥ), στην αναθεώρηση της διοίκησης Δούρου γίνεται πλήρης αναφορά των περιοχών που εξυπηρετούν οι αναφερόμενες εγκαταστάσεις διαχείρισης απορριμμάτων που φτάνει σε επίπεδο Δήμων.

    Oι εξαγγελίες του Περιφερειάρχη στο Ζάππειο, τον περασμένο Φεβρουάριο, δύσκολα μπορεί να θεωρηθούν πλήρης σχεδιασμός, λόγω του γενικόλογου χαρακτήρα τους. Λείπουν πολλές απαντήσεις σε πολλά κρίσιμα ερωτήματα, όπως οι ΧΥΤΥ, οι ΜΕΑ, τα τοπικά σχέδια των Δήμων, κ.α.. Παραμένει έτσι σε μεγάλο βαθμό άγνωστος ο τρόπος υλοποίησης των μεγαλεπήβολων σχεδίων ανακύκλωσης, κλπ. Η δε πρόσφατη, με θριαμβευτικούς τόνους, ανακοίνωση για «σύγχρονες μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων Κεντρικού Τομέα Αθηνών, Πειραιώς και Νήσων» της Διϋπουργικής Επιτροπής ΣΔΙΤ, στη βάση των προτάσεων της Διοίκησης της Περιφέρειας, δημιουργεί περισσότερα εύλογα ερωτήματα, προβληματισμούς και ανησυχίες – όχι σε μια περιφερειακή παράταξη αλλά στους δήμους και τους πολίτες. 

  Ερωτήματα που αφορούν για παράδειγμα την προαναγγελθείσα ΜΕΑ Φυλής για τις ανάγκες του Κεντρικού Τομέα – κάτι που δεν προβλέπεται από τον ισχύοντα ΠΕΣΔΑ. Κάτι που εμποδίζει τη σύννομη διεξαγωγή του σχετικού διαγωνισμού ΣΔΙΤ καθώς και τη χρηματοδότηση από την ΕΕ. Επίσης εύλογες ανησυχίες προκαλεί και το γεγονός της μη δημοσιοποίησης των όρων των σχεδιαζόμενων ΣΔΙΤ. 

  Ποιες περιοχές θα εξυπηρετούνται από αυτές, ποια θα είναι η δυναμικότητά τους και γιατί δεν δημοσιοποιείται, σε ποιους ακριβώς χώρους θα κατασκευαστούν (μία ΜΕΑ απαιτεί για να είναι ασφαλής και λειτουργική μια έκταση περίπου 20-40 στρεμμάτων) κ.λπ., είναι μερικά από τα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν. Πολύ σημαντική είναι η διαπίστωση ότι με δεδομένο ότι: α) οι ποσότητες που θα επεξεργάζονταν οι ΜΕΑ Πειραιά και ΜΕΑ Γραμματικού κατά τον ΠΕΣΔΑ ανέρχονται σε 180.000 tn και 60.000 tn αντίστοιχα και β) με δεδομένο ότι το «σχέδιο» της διοίκησης Πατούλη όπως έχει τουλάχιστον έχει παρουσιαστεί έως τώρα στο Ζάππειο, διατηρεί την δυναμικότητα επεξεργασίας της ΜΕΑ Γραμματικού και αναφέρει συνολικά 800.000 tn/έτος για ΜΕΑ Πειραιά και Κεντρικού Τομέα, φαίνεται ότι θα κατασκευαστεί μια τεράστιας δυναμικότητας νέα ΜΕΑ στη Φυλή όπου θα γίνεται η επεξεργασία τουλάχιστον του 80% των απορριμμάτων της Αττικής και θα θάβεται εκεί σχεδόν το σύνολο των απορριμμάτων ή/και υπολειμμάτων της Αττικής! Άρα, η Φυλή θα συνεχίσει να αποτελεί το κύριο σημείο της διαχείρισης των απορριμμάτων της Αττικής! 

   Προβληματισμό και ανησυχία επίσης προκαλούν οι πρακτικές αδιαφάνειας στη διοίκηση του ΕΔΣΝΑ, με πρόσφατο αρνητικό παράδειγμα την προμήθεια, με συνοπτικές διαδικασίες, εν μέσω πανδημίας, εξοπλισμού διαλογής στην πηγή από τον Σύνδεσμο, με υπέρογκο κόστος ενώ σύμφωνα με το νόμο τα Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης είναι υποχρεωμένα να παρέχουν δωρεάν στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τους πολίτες τον εξοπλισμό της διαλογής στην πηγή και της ανακύκλωσης – μάλιστα σχετική ερώτηση έχει καταθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία στη Βουλή. 

  Οι αποσπασματικές, χωρίς συνοχή, χωρίς διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες, αποφάσεις, μπορεί να δημιουργούν επικοινωνιακές εντυπώσεις όμως δεν προωθούν ούτε την κυκλική οικονομία ούτε το μοντέλο της οικονομικά και κοινωνικά δίκαιης και βιώσιμης διαχείρισης των απορριμμάτων με μείωση του όγκου των αποβλήτων, διαλογή στην πηγή, ανακύκλωση, κομποστοποίηση, επανάχρηση. Μακριά από ιδεοληψίες, η εφαρμογή του σχεδιασμού της διοίκησης της Δύναμης Ζωής, που έχει ψηφιστεί από το Περιφερειακό Συμβούλιο και τηρεί όλες τις προϋποθέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης (όπως την κομβικής σημασίας Οδηγία 2008/98/ΕΚ), θα έπρεπε να είναι μονόδρομος καθώς διασφαλίζει την παύση λειτουργίας του ΧΥΤΑ Φυλής ενώ προχωρά σε μια χωροταξικά δίκαιη κατανομή της ευθύνης της διαχείρισης των απορριμμάτων σε όλη την Αττική. 

  Ήδη έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος καθώς η χώρα είναι υποχρεωμένη να ενσωματώσει πέντε νέες κοινοτικές οδηγίες, που εστιάζουν στα αστικά απόβλητα και περιλαμβάνουν καινούργιους, πιο δεσμευτικούς στόχους για τα διαφορετικά ρεύματα αποβλήτων και μια εντελώς διαφορετική λογική στη διαχείριση. Ο στόχος είναι απολύτως συμβατός με τον ισχύοντα ΠΕΣΔΑ, δηλαδή τη μετάβαση στην κυκλική οικονομία της ανακύκλωσης. Η Δύναμη Ζωής παραμένει σταθερά προσηλωμένη στην επίτευξη αυτού του στόχου για την Αττική, τη δημόσια υγεία, το περιβάλλον με διαβούλευση, διαφάνεια, χρηστή διοίκηση.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια