Ξεκινάει το σχέδιο της διάλυσης του καταυλισμού των ΡΟΜΑ στο Νομισματοκοπείο και της ένταξής τους στο τώρα μέσα από το ΠΕΠ Αττικής

Αποτέλεσμα εικόνας για ριβερα ντιεγκο
Αναρτήθηκε την Παρασκευή 29/3 από το ΠΕΠ Αττικής η πρόσκληση για συμμετοχή στο πρόγραμμα «Πιλοτικό Σχέδιο για την κοινωνική ένταξη των Ρομά του Δήμου Χαλανδρίου». Αφορά δράση του ΠΕΠ Αττικής και συγκεκριμένα της δράσης 9 που σχετίζεται με τον κοινωνικό αποκλεισμό και τις διαδικασίες ένταξης κοινωνικών ομάδων όπως είναι οι Ρομά.
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα θα ξεκινήσει να δοκιμάζεται στην πράξη αυτό που σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο χρησιμοποιείται ως στρατηγική: η διαμεσολάβηση στην κοινότητα των ΡΟΜΑ πάνω στο δίπολο δικαίωμα - υποχρέωση, η δέσμευση πάνω στην ανάγκη διάλυσης των γκέτο τύπου καταυλισμού, το σπάσιμο τους και την διάχυση του πληθυσμού τους στον αστικό ιστό της πόλης και της ευρύτερης περιοχής.  Αυτό είναι το σχέδιο που έρχεται να υλοποιήσει αυτή η πρόσκληση.


Το πρόγραμμα δεν ήρθε από τον ουρανό.
Από τα τέλη Ιανουαρίου του 2015 ξεκίνησε η διερεύνηση της υπόθεσης απεγκλωβισμού της τριπλής ομηρίας ΡΟΜΑ – περιοίκων- ιδιοκτητών ακινήτων τόσο στον μεγάλο καταυλισμό του Νομισματοκοπείου όσο και στον μικρό του Πατήματος 2. Από τότε μία σειρά προπαρασκευαστικών ενεργειών έχουν γίνει ώστε να υπάρξει μία ολοκληρωμένη προσπάθεια πάνω στους 4 άξονες αυτής της στρατηγικής (κατοικία – εργασία – υγεία - εκπαίδευση) και να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες ώστε το πρόγραμμα να μπορεί να υλοποιηθεί.
Η ανακάλυψη της πυρίτιδας: οι τσιγγάνοι δεν είναι λούτρινα ζωάκια που θέλουν χάδια. Εκπαίδευση στο δίπολο δικαίωμα - υποχρέωση
Ο πρώτος στόχος ήταν να έρθουμε σε επαφή με τσιγγάνους από τον δήμο Αγ. Βαρβάρας που πληθυσμιακά οι ΡΟΜΑ είναι πλειοψηφία και ένα κομμάτι τους είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένο στο εμπορικό τομέα.
Η γνωριμία με τον Μ. Ράντη από το δίκτυο ΡΟΜ πρώην δημοτικό σύμβουλο και αντιδήμαρχο στην Αγ. Βαρβάρα και τον κο Σ. Νικολάου που αποτελούσε τον εκπρόσωπο της ΕΕ για τα ζητήματα διαμεσολάβησης στην Ελλάδα υπήρξε καθοριστική.
Η στρατηγική μας θα ακολουθούσε την διεθνή πρακτική της διαμεσολάβησης μέσα στην κοινότητα. Η κοινότητα θα έπρεπε να μάθει να συζητά πράγμα που δεν ήξερε. Επίσης όσο θα συζητάει τα δικαιώματα της και τα θέλω της άλλο τόσο θα κάνει και για τις υποχρεώσεις της. Κυρίως θα μάθαινε να διαπραγματεύεται και να συζητά με την γειτονιά και τις αρχές. Οι εκπαιδευτές σε αυτό θα ήταν ΡΟΜΑ από άλλου εκπαιδευμένοι σε αυτή την δουλειά. Το αναμενόμενο κέρδος πέραν όλων των άλλων θα ήταν η αναπαραγωγή διαμεσολαβητών μέσα από την κοινότητα
Οι πρώτες εκπαιδεύσεις που έγιναν με την κοινότητα των ΡΟΜΑ ήταν απλά σοκαριστικές. Η απλή συμμετοχή σε αυτές και μόνο ήταν μία συγκλονιστική εμπειρία καθώς η συζήτηση των εκπαιδευτών πάνω στις υποχρεώσεις που έχουν οι ΡΟΜΑ για τα όσα δεν κάνουν και για τα όσα αδιαφορούν σαν γονείς, δημότες, πολίτες ήταν κάτι πρωτόγνωρο.
Δεύτερη συμβουλή που πήραμε: Κλειδώστε τον πληθυσμό - απογραφή τώρα
Η πληθυσμιακή βάση , οι άνθρωποι πάνω στους οποίους θα γινόταν η όποια δουλειά θα έπρεπε να κλειδωθεί. Με την βοήθεια της ένωσης διαμεσολαβητών και του Κ. Παϊτέρη οργανώθηκε το πλάνο της καταγραφής και πάρθηκε και η αντίστοιχη απόφαση από το δημοτικό συμβούλιο. Μέσα σε δύο μέρες στον κάτω καταυλισμό και σε ένα απόγευμα στον πάνω καταγράφηκαν οι παράγκες με βάση την καταμέτρηση της πολεοδομίας και τα νοικοκυριά που υπήρχαν μέσα. Από την μέρα αυτή και μετά κανείς που δεν ήταν καταγεγραμμένος , κανένας μεταφερόμενος ΡΟΜΑ δεν θα αποτελούσε τμήμα των διαδικασιών που θα αναπτύσσονταν στο Χαλάνδρι.
Η απόπειρα του ενός και ο ενδιάμεσος στόχος του Πατήματος 2
Σύντομα η διαδικασία της διαμεσολάβησης στην κοινότητα απέδειξε το προφανές: η κοινότητα των ΡΟΜΑ τόσο κάτω όσο και στο Πάτημα δεν ήταν ενιαία. Υπήρχε κομμάτι που θα μπορούσε αν βοηθιόταν να περάσει απέναντι. Το κομμάτι αυτό ήταν μεγάλο και μετρήσιμο. Άλλο τόσο μεγάλο ήταν και είναι το κομμάτι που αρνείται να αλλάξει: ένα κομμάτι των ΡΟΜΑ τρέφεται από την ζωή στο γκέτο.
Αποφασίστηκε να γίνει μία δοκιμή σε μία οικογένεια. Αν μπορεί κάποια οικογένεια που θέλει να αλλάξει, να βρει μια νέα πορεία και να ξεχάσει το παρελθόν.
Η απόπειρα έγινε η οικογένεια βρέθηκε. Ένα νοικοκυριό σε βαθύ αποκλεισμό, ο άνδρας του σπιτιού το αγρίμι του καταυλισμού στα γεγονότα του Σεπτεμβρίου του 2014. Η γυναίκα του σπιτιού μάνα με 5 παιδιά που τα μεγάλωνε η τύχη και η συνήθεια. Και οι δύο πρακτικά άνεργοι. Με ζωή δανεική από τα προνοιακά επιδόματα. Κανείς από τους δύο να μην ξέρει ούτε γραφή ούτε ανάγνωση. Τα παιδιά δεν ήξεραν που είναι το σχολείο.
Το ζευγάρι κατ αρχήν φυγαδεύτηκε από τον καταυλισμό. Η δοκιμή θα γινόταν εκτός του καταυλισμού. Ένα μήνα πέρασαν σε γιαπί , κάποιες μέρες φιλοξενήθηκαν στο ΚΑΠΗ στο κάτω Χαλάνδρι. Ξανά γιαπί γεμάτο φθινόπωρο του 2015 πια. Ο άντρας μπαίνει σε πρόγραμμα απεξάρτησης και βγαίνει καθαρός και ξεκινάει τις δουλειές του ποδαριού. Μαθαίνει να γράφει και να διαβάζει. Μπαίνουν σε σπίτι. Με την βοήθεια όλων στην αρχή και του δήμου μετά κλείνουν πια σχεδόν 3 χρόνια που η οικογένεια του ΓΚ και της ΧΚ ζει σε μια μικρή φτωχική μονοκατοικία του κέντρου.
Η στρατηγική του δήμου
Μα βάση την εμπειρία που υπήρχε – ομάδες διαμεσολάβησης στον κάτω καταυλισμό, ενταξιακή διαδικασία ενός νοικοκυριού - αποφασίζεται να τεθεί σαν ενδιάμεσος στόχος μέχρι να φτάσουμε στο Νομισματοκοπείο η απόπειρα διάλυσης του πάνω καταυλισμού,
Ξεκινάει η διαδικασία διαμεσολάβησης από τα τέλη του 2015 στον καταυλισμό στο Πάτημα. Τα προβλήματα εκρηκτικά καθώς η γειτνίαση του καταυλισμού με τον Γέρακα έχει κάνει την περιοχή κέντρο συναντήσεων και εκδηλώσεων διαλύοντας κάθε επικοινωνία με την γύρω γειτονιά.
Ταυτόχρονα ο δήμος Χαλανδρίου ξεκινάει μία σειρά από συστηματικές αλλαγές όσο αφορά την σχέση του με την κοινότητα των ΡΟΜΑ.
Ξεκινάει τον Μάρτιο του 2015 την λειτουργία του το Κοινωνικό Ιατρείο Αλληλεγύης του Χαλανδρίου. Μαζί με αυτό ανοίγει μία πόρτα άμεσης , εκτός συναλλαγής παροχής στοιχειώδους ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης σε πληθυσμό που δεν είχε ποτέ πριν.
Αλλάζει την διαδικασία εισαγωγής νηπίων και βρεφών στους παιδικούς σταθμούς επιβάλει μοριοδότηση και δίνει την δυνατότητα σε παιδιά του καταυλισμού να εγγραφούν σε αυτούς. Ανοίγει η διαδικασία του κοινωνικού παντοπωλείου και μπορούν να εγγράφονται πλέον και ΡΟΜΑ σε αυτό. Το καλοκαίρι του 2015 έχουμε για πρώτη φορά μετά από χρόνια συμμετοχή παιδιών ΡΟΜΑ σε θερινές κατασκηνώσεις.
Η δουλειά στο Πάτημα στην κοινότητα αρχίζει να αποδίδει καρπούς. Και με την βοήθεια της αστυνομίας μετά από τον Ιούλιο του 2016 πέφτει η ένταση, και οι μουσικές τα βράδια εξαφανίζονται. Για πρώτη φορά μπορεί να πραγματοποιηθεί συζήτηση του τι γίνεται στον πάνω καταυλισμό. Αναδεικνύεται ο πρώτος διαμεσολαβητής από το Πάτημα - ο ΠΜ - θα ακολουθήσει και η πρώτη ΡΟΜΑ διαμεσολαβήτρια στην περιοχή η ΒΣ.
Παράλληλα ο δήμος ξεκινάει την συμμετοχή του σε διάφορα προγράμματα μαζί με άλλους φορείς, Δήμος Φυλής, Ένωση Διαμεσολαβητών, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης, ΚΕΜΕΑ, Ελληνική Αστυνομία, Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο, γενική γραμματεία ΡΟΜΑ. Χαλανδραίοι τσιγγάνοι εκπαιδεύουν αστυνομικούς για την σωστή αντιμετώπιση των ΡΟΜΑ...
Στις αρχές του 2017 βγαίνει η πρόσκληση για συμμετοχή των δήμων στην δράση δημιουργίαε κέντρων κοινότητας - παραρτήματος ΡΟΜΑ. Από τον Ιούνιο του 2017 υπάρχει - επιτέλους – μία επιτελική δομή που ασχολείται αποκλειστικά με τους ΡΟΜΑ ως τμήμα της καθημερινότητας της Κοινωνικής Υπηρεσίας. Η εγκατάσταση της στον πάνω όροφο από το κέντρο νεότητας και η γειτνίαση της με τον καταυλισμό πολλαπλασιάζει τις δράσεις.
Από το καλοκαίρι του 2017 ξεκίνησε η συστηματική παρέμβαση του παραρτήματος στους ΡΟΜΑ σε δύο βασικούς πυλώνες της ενταξιακής διαδικασίας: τον πυλώνα της εκπαίδευσης και τον πυλώνα της πρόνοιας. Ξεκινάει η μαζική εγγραφή παιδιών ΡΟΜΑ στα νηπιαγωγεία και δημοτικά. Πάνω από 50 παιδιά εγγράφονται και η πολεμική τόσο στα σχολεία όσο και στην κοινότητα μεταφέρεται πια στην αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής. Στήνονται μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας. Νοσοκόμα του κέντρου ασκεί προληπτικούς ελέγχους και συντονίζει ιατρικά ζητήματα με το ΣΚΕΠΙ το Κοινωνικό ιατρείο και τα νοσοκομεία της περιοχής.
Με δύο διαμεσολαβητές στο κέντρο , κοινωνική λειτουργό και 2 διοικητικούς παρέχεται πια η δυνατότητα στο ΡΟΜΑ πληθυσμό της πόλης να μπορεί να συμπληρώνει σωστά αιτήματα, έγγραφα και να διαχειρίζεται την αστικοδημοτική κατάσταση του όπως πότε άλλοτε.
Με την διοικητική μηχανή του κέντρου ξεκινάει η δοκιμή υλοποίησης πολιτικών στον πυλώνα της κατοικίας: η διαδικασία διαμεσολάβησης δείχνει ποιες οικογένειες είναι συμβατές και ξεκινάει η διαδικασία εξεύρεσης σπιτιών και εξόδου από τον καταυλισμό αυτών μέσω προνοιακών επιδομάτων.
Ταυτόχρονα η διαμεσολάβηση στον πάνω καταυλισμό φτιάχνει ομάδα καθαριότητας. Μπροστά στα έκπληκτα μάτια των γειτόνων καθαρίζονται οι εκτάσεις που χρησιμοποιούνται εξωραΐζεται ο χώρος τοποθετούνται κάδοι σκουπιδιών.
Αντίστοιχη ομάδα δημιουργείται στον κάτω καταυλισμό. Καθαρίζεται ο καταυλισμός τοποθετούνται κάδοι. Η ομάδα καθαριότητας πετάει εκτός καταυλισμού ταραξίες, συγκρούεται - με την πληρότητα του όρου - με τους οπαδούς του γκέτο
Το 2017 ξεκινάνε οι κατεδαφίσεις παραγκών στον πάνω καταυλισμό. Κατεδαφίσεις συναινετικές και συγκλονιστικές στις αντιδράσεις του κόσμου των ΡΟΜΑ ειδικά των γυναικών καθώς η εικόνα που συμβαίνει μπροστά τους , ότι γκρεμίζεται η παράγκα που έμενες για χρόνια και ένα νέο σπίτι σε περιμένει δεν είναι εύκολα διαχειρίσιμη . Οι κατεδαφίσεις ολοκληρώνονται μέσα σε ένα χρόνο περίπου. Ο καταυλισμός στο Πάτημα πρακτικά πια δεν υπάρχει από το τέλος του 2018.
Τη ίδια στιγμή σε θεσμικό επίπεδο ξεκινάνε οι επαφές σε όλα τα επίπεδα ώστε να διαπιστωθεί το πως θα μπορούσε να υπάρξει διάδοχη κατάσταση στον βολονταρισμό δήμου – παραρτήματος ΡΟΜΑ – κοινωνικής υπηρεσίας που θα μπορεί να διαχειριστεί την υπόθεση ένταξη σε μεγαλύτερη κλίμακα. Ποια πηγή χρηματοδότησης , ποιος φορέας, με ποιο τρόπο, τι επιλέξιμες δαπάνες θα μπορούσε να έχει.
Δημιουργείται ομάδα εργασίας με βάση την ΜΟΔ ΑΕ που θα αναλάμβανε να δημιουργήσει σε συνεργασία με τον δήμο τα απαραίτητα κείμενα , θα κωδικοποιούσε την απαραίτητη πληροφορία και θα διαμόρφωνε τους απαραίτητους όρους ώστε να μπορέσουμε με ολοκληρωμένη πρόταση να ζητήσουμε χρηματοδότηση.
Τα ερωτήματα που έπρεπε να απαντηθούν β ο υ ν ό:
Δράσεις από το ΕυρωπαΙκό Κοινωνικό Ταμείο - ΕΚΤ – ή από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης ; ή από το ΠΔΕ ; ή από συνδυασμό αυτών και αν ναι πως;
Να χτυπήσουμε την πόρτα του ΠΕΠ Αττικής ή κάποιου άλλου τομεακού πρόγραμμα(ΕΠΑΝΕΚ κλπ) ή συνδυασμό αυτών;
Να δούμε ζητήματα εργασίας που αφορούν λαϊκές αγορές , κοινωνικούς συνεταιρισμούς ή θέματα μισθωτής εργασίας ή συνδυασμό αυτών;
Σπίτια θα νοικιάζει ο δήμος ή ο ωφελούμενος ΡΟΜΑ και πως;
Πως θα προκύψουν οι δυνητικά ωφελούμενοι; Με τι διαδικασία τους ελέγχεις και τους παρατηρείς;
Πόσα τμ θα είναι τα σπίτια Μέχρι τι ποσό ενοικίου; Τις ΔΕΚΟ θα τις πληρώνει ποιός;
Σε αλλεπάλληλες συζητήσεις όλων των εμπλεκομένων φορέων ξεκαθαρίστηκαν μία σειρά πραγμάτων : οι δράσεις θα είναι από το ΠΕΠ θα αφορούν το ζήτημα της κατοικίας, ως επιλέξιμη δαπάνη θα είναι μόνο η επιδότηση ενοικίου και θα υπάρξει πρόνοια για πρόσληψη προσωπικού για την διαχείριση της δράσης.
Η διοικητική λειτουργία του παραρτήματος επέτρεψε να διερευνηθούν και δύο πολύ σοβαρά θέματα που αφορούν την κοινότητα των ΡΟΜΑ και την ενταξιακή διαδικασία:
το πρώτο είναι η σοβαρή παρέμβαση στον πυλώνα της εργασίας που αποτελεί μαζί με την κατοικία τον σοβαρότερο τομέα δραστηριότητας που αφορά το πλάνο ένταξης. Η δυνατότητας σωστής συμπλήρωσης αιτήσεων και εγγραφών επέτρεψε για πρώτη φορά να υπάρχουν 27 συμβασιούχοι ΡΟΜΑ στους 8μηνιτες που προσέλαβε ο δήμος Χαλανδρίου στον τομέα της καθαριότητας κυρίως στον πρόσφατο διαγωνισμό.
το δεύτερο είναι η πολύ σοβαρή διερεύνηση της αστικοδημοτικής κατάστασης των ΡΟΜΑ και της δυνατότητας ανάπτυξης διαδικασίας αντιμετώπισης της πραγματικότητας που θέλει, πολύ μεγάλο ποσοστό των τσιγγάνων να μην έχει χαρτιά. Η δουλειά που προέκυψε δε, αποτέλεσε τον πιλότο στην νομική διαχείριση του ζητήματος από την υπηρεσία Ιθαγένειας πρόσφατα.
Μπαίνοντας στο 2019 ολοκληρώθηκε και άλλη μία μεγάλη προσπάθεια: η δημιουργία συνεταιρισμού ένταξης μεταξύ ανέργων οικοδόμων και τσιγγάνων - συνεταιρισμός ΣΥΟΙΚΩ - που ήδη έχει ξεκινήσει να δραστηριοποιείται και εντός των επομένων ημερών ετοιμάζεται να συμβασιοποιήσει με τον Δήμο Χαλανδρίου τις εσωτερικές βαφές των σχολείων της πόλης.
Για τους αμετανόητους Ροκφέλερ του σήμερα
Όλα αυτά βρίσκονται σε πλήρη αντιδιαστολή με αυτά που γινόντουσαν παλαιότερα. Δεν πάνε πολλά χρόνια που σύλλογοι γονέων έπαιρναν απόφαση να εμποδίσουν παιδιά ΡΟΜΑ να μπουν στα σχολεία και οι διοικήσεις των δήμων αν και φιλοευρωπαϊκές , και με αίσθηση δικαίου και θρησκευόμενες πόνταραν στο διώξιμο του καταυλισμού με το να εμποδίζουν μικρά παιδιά να πάνε στο σχολείο. Και όταν αυτό τελείωνε οραματίζονταν μετακινήσεις τους σε άλλα οικόπεδα ή στα όρη και τα βουνά. Χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τι κάνουν όλοι οι άλλοι στον υπόλοιπο κόσμο.
Από την πρώτη στιγμή ζητήσαμε χρόνο και χώρο για να μπορέσουμε να αναπτύξουμε μια διαφορετική στρατηγική από αυτή των προηγούμενων. Που θα λαμβάνει υπόψη τα αυτονόητα που συνδέονται με την ανθρώπινη υπόσταση που πρέπει να αναγνωρίζεται σε όλους και τα δικαιώματα που προκύπτουν από αυτήν. Και τις υποχρεώσεις που προκύπτουν από αυτήν θα συμπλήρωνε ο Μανώλης ο Σωτήρης και ο Κωστας με πάθος.
Είναι σαφές ότι πια ξεκινάει η μεγάλη μάχη διάλυσης του καταυλισμού του Νομισματοκοπείου μέσω της ενταξιακής διαδικασίας που φέρνει η πρόσκληση του ΠΕΠ Αττικής. Με τις κινήσεις που έχουν ήδη γίνει πάνω από 60 άτομα έχουν ήδη φύγει από τον καταυλισμό. Το πρόγραμμα θα επιταχύνει τις εξελίξεις σε όλα τα επίπεδα. Μένει να δούμε αν η απόπειρα που έχει ξεκινήσει θα τα καταφέρει να αντιμετωπίσει τον κοινωνικό αποκλεισμό κόντρα στις ιδεοληψίες και τα σύνδρομα απέναντι στους σκουρόχρωμους ΡΟΜΑ επιβάλλοντας δικαιοσύνη για όλους: τους ΡΟΜΑ τους περιοίκους και τους ιδιοκτήτες των εκτάσεων που καταπατούν.Το μόνο σίγουρο είναι ότι σχεδόν όλα τα εργαλεία είναι πια στα χέρια μας και ξέρουμε που πρέπει να τα πάμε. Όπως το ζωγράφιζε ο Ριβέρα στην Νέα Υόρκη του 30 προσπαθώντας - μάταια – να πείσει τους τότε Ροκφέλερ μπράδερς.

Σημ: το κείμενο πρέπει να κάνει μνεία σε αυτούς που μόχθησαν και βοήθησαν για να φτάσουμε εδώ και είναι πίσω από τις κουΐντες: τον κυρ Μανώλη, τον Σωτήρη, τον Γιάννη, τον Παναγιώτη, την Άρτεμη, τον Δημήτρη, την Φερενίκη, την Ελένη, την Βικυ, την Μαρία, την Κατερίνα, την (Αγία) Τριάδα. Επίσης το κείμενο προϋποθέτει ότι το δημοτικό συμβούλιο θα έχειτην ωριμότητα να ψηφίσει την συμμετοχή στο πρόγραμμα.
Πηγή : Δημήτρης Μπουρίκος  https://www.stasi.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια