Τετάρτη, 21 Οκτωβρίου 2015

Ένας τέτοιος «πόλεμος» ξέσπασε αυτές τις ημέρες στο 4ο δημοτικό σχολείο Ανω Λιοσίων.

Η σχολική ένταξη και η μορφωτική αναβάθμιση των τσιγγάνων - Roma, είναι το κλειδί για την ενσωμάτωση τους στις τοπικές κοινωνίες.
 Τη ριζική αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκαλεί η συμβίωση με τις κοινότητες και τους πληθυσμούς τσιγγάνων - Roma στη Δυτική Αττική, επιχειρεί με στρατηγικό σχεδιασμό και συνεχείς παρεμβάσεις στο επίπεδο της μορφωτικής αναβάθμισης τους,  η Περιφέρεια Αττικής. 
«Με την ανάληψη των καθηκόντων μας» δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αντιπεριφερειάρχης Δ. Αττικής Γιάννης Βασιλείου «θέσαμε τις βάσεις μιας συστηματικής εργασίας ενταγμένης στη γενικότερη περιφερειακή στρατηγική για την κοινωνική ένταξη των τσιγγάνων, ενάντια σε επιφανειακές, στερεοτυπικές, ακόμα και  σκόπιμες προσεγγίσεις παραπληροφόρησης επί των θεμάτων Roma». 

Η ενασχόληση με τα προβλήματα των Roma, προσθέτει, κρίθηκε  εν μέρει υποχρεωτική, αφού στη Δυτική Αττική με  πληθυσμό 161.000 μόνιμους κατοίκους, εκτιμάται ότι εδραιοποιημένοι και εποχικά μετακινούμενοι διαβιούν περίπου 30.000 τσιγγάνοι, με αρκετές  περιοχές να παρουσιάζουν στοιχεία γκετοποίησης και να αποτελούν θύλακες ανομίας και παραβατικότητας. 
Στις περιοχές `Ανω Λιοσίων, Ζεφυρίου και Ασπροπύργου οι ερευνητές καταγράφουν τα μεγαλύτερα προβλήματα συμβίωσης των τσιγγάνων με το υπόλοιπο πληθυσμό, αλλά και τα υψηλότερα ποσοστά των μεταξύ τους
συγκρούσεων, κατά τα τελευταία 50 χρόνια. 
Στο πλαίσιο αυτό, συγκροτήθηκε ένα δίκτυο από δήμους, συλλόγους τσιγγάνων, δημόσιες αρχές και συλλογικότητες, στο πλαίσιο της λειτουργίας ενός  Forum για θέματα Ρομά. Στόχος είναι να οικοδομηθεί ένας μηχανισμός διαβούλευσης, ανατροφοδότησης και προώθησης παρεμβάσεων για θέματα που αφορούν άμεσα τους τσιγγάνους και έμμεσα όλη την τοπική κοινωνία. 

Από τις πρώτες συναντήσεις, υπογραμμίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ Βασιλείου, διαπιστώθηκε ότι το θέμα της σχολικής ένταξης και ευρύτερα της εκπαίδευσης και της κατάρτισης αποτελεί στοιχείο - κλειδί για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού κεφαλαίου των τσιγγάνων, τη μείωση των κοινωνικών ανισοτήτων, την επίτευξη αρμονικής συμβίωσης με τους μη τσιγγάνους και συνολικά την προώθηση βιώσιμων λύσεων από-γκετοποίησης.
Αντιδράσεις
Αντιλαμβανόμενος  τα εμπόδια που συναντά συχνά η διαδικασία της εγγραφής των τσιγγάνων, χαρακτηρίζει «χρέος όλων την αποφυγή  ιδιότυπου «πόλεμου» μεταξύ τσιγγάνων και μη τσιγγάνων που εν τέλει οδηγεί σε παγιοποίηση της υφιστάμενης κατάστασης. 
Ένας τέτοιος «πόλεμος» ξέσπασε αυτές τις ημέρες στο 4ο δημοτικό σχολείο Ανω Λιοσίων λόγω της εγγραφής πέντε παιδιών Ρομα σε αυτό. Η ένταση εκφράστηκε με αλλεπάλληλες κινητοποιήσεις, συσκέψεις και παρεμβάσεις από αυτοδιοικητικούς και συλλογικούς φορείς μετά την άρνηση της Ένωσης Γονέων να εγγραφούν  «εκτάκτως στο ήδη υπεράριθμο» σχολείο τα πέντε παιδιά «με διαφορετική ηλικία, γνωστικό επίπεδο και πολιτισμική κουλτούρα» όπως οι ίδιοι σημειώνουν.
Οι τόνοι της αντιπαράθεσης έπεσαν μετά από την παρέμβαση - πρόταση του Πανεπιστημίου Αθηνών, για ενίσχυση των  δημοτικών  σχολείων της περιοχής με κατάλληλο στελεχιακό δυναμικό  και δομές οι οποίες θα διευκολύνουν τη σχολική ένταξη παιδιών από μειονοτικές ομάδες.
 Η παρέμβαση, όπως διατυπώθηκε στη  σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στην Αντιπεριφέρεια, συνίσταται στην στήριξη των δημοτικών σχολείων των `Ανω Λιοσίων με τη  λειτουργία  τμημάτων υποδοχής και  ενισχυτικής διδασκαλίας, καθώς και με την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών από σχολικούς κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους.
Σημειώνεται ότι το Πανεπιστήμιο εκπονεί πρόγραμμα εκπαίδευσης παιδιών Ρομά και συμμετέχει συστηματικά στο σχετικό Φόρουμ της Αντιπεριφέρειας Δυτικής Αττικής μαζί με άλλους φορείς. Κοινή θέση όλων, όσον αφορά στην κοινωνική συνοχή κάθε περιοχής με Ρομά, είναι η σχολική ένταξη, η εκπαίδευση και η κατάρτιση τους. 
Με αφορμή την θύελλα των αντιδράσεων που προκλήθηκε από  την εγγραφή των παιδιών,  ο κ. Βασιλείου με δήλωση του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ επαναφέρει την πάγια θέση της αντιπεριφέρειας για «ανάγκη διασποράς των μαθητών Ρομά στα σχολεία του δήμου, προκειμένου να ενισχύεται η απογκετοποίηση». 
Για το ίδιο ζήτημα ο προϊστάμενος Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής Παναγιώτης  Σπύρου, δήλωσε ότι «ακολουθήθηκε η έννομη διαδικασία εγγραφής πέντε παιδιών από την κοινότητα των Ρομά σε ένα σχολείο της περιοχής με 353 μαθητές το οποίο δεν είναι υπεράριθμο. «Είναι τα μόνα τσιγγανόπουλα,  και σίγουρα δεν αποτελούν κίνδυνο για κανένα από τα υπόλοιπα» σημείωσε. Ωστόσο αποδέχθηκε ως αναγκαιότητα την εκπόνηση και εφαρμογή σχεδιασμού υποστηρικτικών δομών για την ομαλή και αποτελεσματική ένταξη των μειονοτικών παιδιών στο σχολικό περιβάλλον. 
Από την πλευρά της, η πρόεδρος του συλλόγου γονέων Φωτεινή Παππού αντιδρά υποστηρίζοντας ότι προέχει «η ασφάλεια των παιδιών σε ένα σχολείο, όπου οι δάσκαλοι αδυνατούν να παρέχουν προστασία στα ήδη υπάρχοντα παιδιά, κατά το διάλειμμα σε ένα περιορισμένο προαύλιο χώρο λόγω των τριών αιθουσών διδασκαλίας που έχουν τοποθετηθεί εκεί».
Στις διαπολιτισμικές διαφορές εστιάζει τα αίτια της  αντίδραση η πρόεδρος της Ένωσης Γονέων `Ανω Λιοσίων Αντωνία Μπλέτσα. Διαφορές «έντονες όπως οι πρόωροι γάμοι στην εφηβική ηλικία και άλλες  εμπειρίες  «ξένες» προς την ποιότητα ζωής που έχουν τα μη μειονοτικά παιδιά τα οποία συχνά «υποχρεούνται» να παρακολουθήσουν τα μαθήματα τους με «συμμαθητές» διαφορετικής ηλικίας, συνηθειών  και γνώσεων. Ωστόσο» σημείωσε «για κανένα λόγο δεν πρέπει να υπάρξει υπαναχώρηση στην προσπάθεια που καταβάλλεται για την μόρφωση των τσιγγάνων. Απεναντίας οφείλουμε όλου να τις ενισχύσουμε με  κάθε τρόπο».
  Στην αναγκαιότητα των κατάλληλων παρεμβάσεων εστίασε και η γραμματέας της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Ελλήνων Ρομ Αν. Λιοσίων Ζωή Παυλοπούλου. 
3ο φόρουμ για  την Σχολική ένταξη των παιδιών Ρομά
Στο αίτημα αυτό  απαντά το 3ο φόρουμ για θέματα Ρομά στην Δ. Αττική με αντικείμενο τη «Σχολική ένταξη των παιδιών Ρομά: Δράσεις φορέων, προβλήματα και προοπτικές στη Δυτική Αττική» που πραγματοποήθηκε με την παρουσία του πρώην υπ. Παιδείας Α. Μπαλτά, τον περασμένο μήνα στην Ελευσίνα. 
Στη διάρκεια του παρουσιάστηκαν οι δράσεις του Κέντρου Διαπολιτισμικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Αθηνών στο πεδίο της εκπαίδευσης παιδιών Ρομά (Χρ. Παρθένης, Ε. Μουρελάτου, Κ. Παϊτέρης), το πρόγραμμα δράσης υπέρ του παιδιού και της οικογένειας Ρομά της Ιεράς Μητρόπολης Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως (Δ. Ανυφαντάκης), το σχέδιο δράσης αντιμετώπισης πολλαπλών διακρίσεων και ενδυνάμωσης των γυναικών Ρομά του Ασπροπύργου της ΑΜΚΕ Αντίρροπον (Α. Μερτζάνη) και η εμπειρία του Φορέα «Κλίμακα» στο πεδίο εκπαιδευτικής ένταξης των Ρομά (Ε. Χασιώτου, Φ. Κατσικάρης).
Οι ομιλητές ανέδειξαν τα προβλήματα που υπονομεύουν την σχολική ένταξη των παιδιών τσιγγάνων (πχ. στεγαστικό, συνθήκες διαβίωσης, μεταφορά μαθητών, εμβολιασμοί) και συναίνεσαν στην ανάγκη ενδυνάμωσης του συνεργατικού δικτύου  για την επίλυση πρακτικών προβλημάτων.  
Διαπιστώθηκε ότι η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των τσιγγάνων θα επιτευχθεί μόνο  μέσω του σχολείου. Γεγονός που παρουσιάζει σειρά δυσκολιών όπως οι αντιδράσεις για την παρουσία παιδιών τους  σε κάποια σχολεία. Ο υψηλός δείκτης αναλφαβητισμού των ενηλίκων τσιγγάνων τούς καθιστά αδύναμους να στηρίξουν τα παιδιά στο σπίτι αλλά και με φροντιστήρια λόγω οικονομικών εμποδίων. Επίσης το θέμα της εργασίας είναι μείζον για τη διευκόλυνση της σχολικής ένταξης των παιδιών, αφού το ποσοστό (30%) της εγγεγραμμένη ανεργίας στη Δυτική Αττική στους τσιγγάνους υπερβαίνει το 60-70%, με αποτέλεσμα να μην διασφαλίζεται ένα αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης που θα επιτρέψει και τη σταθερή σχέση των παιδιών  τσιγγάνων με το σχολείο. 
Το θέμα της σχολικής ένταξης των παιδιών τσιγγάνων, χαρακτηρίστηκε ως «πολυσύνθετο και πολύπλοκο πρόβλημα που επηρεάζεται από ποικιλία παραγόντων», το οποίο δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με ευκαιριακές παρεμβάσεις. Απαιτεί μια συνέργεια και σύμπραξη των ενδιαφερόμενων φορέων με κινητοποίηση των πόρων που διαθέτει ο καθένας, έτσι ώστε να δημιουργηθεί μια κρίσιμη μάζα παρεμβάσεων σε περιοχές προτεραιότητας, με σκοπό την ανάσχεση της τάσης γκετοποίησης. 
Στο πλαίσιο αυτό η αντιπεριφέρεια σε συνεργασία με δήμους και άλλους φορείς χρηματοδότησε  παρεμβάσεις για κοινότητες των Ρομά στη Δυτική Αττική, όπως:  
- Στα Μέγαρα πρόγραμμα απόκτησης γνωστικών δεξιοτήτων σε ενήλικες Ρομά και ανάδειξης κάποιων πολιτιστικών αγαθών τους. 
- Στην Ελευσίνα πρόγραμμα αντιρατσιστικής εκπαίδευσης. 
- Στο Ζεφύρι και τα `Ανω Λιόσια εμπλουτίστηκε με εκπαιδευτικό υλικό, το Δημοτικό Κοινωνικό Κέντρο για Ρομά. 
- Στον Ασπρόπυργο λειτουργεί Κέντρο Κοινωνικής Παρέμβασης για ευάλωτες ομάδες.
- Δρομολογείται η λειτουργία Γραφείου Στήριξης Ρομά για όλη τη Δυτική Αττική και σχετικό Παρατηρητήριο, με στόχο την οριζόντια διάχυση των θεμάτων Ρομά σε σειρά δημοσίων υπηρεσιών και υπηρεσιών κοινής ωφέλειας πχ. θέματα αδειοδοτήσεων, θέματα κοινωνικής πρόνοιας, κατάρτισης. 
4ο Forum  δια βίου μάθησης 
Στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου προγράμματος πολιτικών από-γκετοποίησης εντάσσεται και το  4ο Forum Δυτικής Αττικής, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη στην Ελευσίνα, με πρωτοβουλία του Αντιπεριφερειάρχη Γ. Βασιλείου και αντικείμενο: «Τσιγγάνοι/ Ρομά και δια βίου μάθηση: Χαρτογράφηση αναγκών, ενημέρωση για υφιστάμενα προγράμματα και ενεργοποίηση κοινοτήτων Ρομά για συμμετοχή σε εξετάσεις απόκτησης απολυτηρίου Δημοτικού- δικτύωση με εσπερινά Γυμνάσια».
Στη συνάντηση παρουσιάστηκε η διαδικασία εξέτασης για την απόκτηση απολυτηρίου Δημοτικού από ενήλικες. Οι δράσεις του Κέντρου Διαπολιτισμικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Αθηνών στο πεδίο της εκπαίδευσης και υποστήριξης ενηλίκων Ρομά. Τα προγράμματα για τσιγγάνους στο Κέντρο Δια Βίου Μάθησης του δήμου Φυλής. 
Στον χαιρετισμό του ο κ Βασιλείου επισήμανε ότι στο πεδίο της δια βίου μάθησης των τσιγγάνων, η μεγαλύτερη δυσκολία δεν είναι ούτε τεχνική ούτε θεσμική, αλλά  κοινωνική και πολιτική, δεδομένου ότι είναι διάχυτες απόψεις ματαιότητας όπως ότι «δεν έχει νόημα η προσπάθεια, οι τσιγγάνοι δεν μαθαίνουν». 
Υπογράμμισε ότι το αίτημα για καθολική εκπαίδευση ανεξαρτήτως χρώματος, φύλου, καταγωγής, προέλευσης, εμπειριών κ.λ.π.  «θα περάσει αυτή την φορά και τους τσιγγάνικους μαχαλάδες». Θα συναντήσει αυτούς τους τσιγγάνους που αναζητούν την μόρφωση, και χρειάζεται γι` αυτό κάποιοι να πάρουν την πρωτοβουλία. «Την πρωτοβουλία λοιπόν την παίρνει η Αντιπεριφέρεια και ζητά την συνδρομή όλων σας» σημείωσε επιγραμματικά ο κ. Βασιλείου. 
Κατ. Ρουμελιώτη
ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου