Παρασκευή, 7 Απριλίου 2017

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ Δ.ΜΠΟΥΡΑΙΜΗ ΣΕ Δ.Σ ΕΔΣΝΑ


Τοποθέτηση του μέλους της Ε.Ε και επικεφαλής της ΔΥΝΑΜΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ Δημήτρη Μπουραΐμη στο Δ.Σ ΕΔΣΝΑ για απολογισμό έργου διετίας και καθορισμό εισφοράς των δήμων


Δυόμιση χρόνια μετά την εκλογή μου στην Ε.Ε του ΕΔΣΝΑ και στο Δ.Σ και παρά τις εξαγγελίες της νέας διοίκησης και την καλή πρόθεση που έδειξε - και δείχνει - για τη νέα φιλοσοφία διαχείρισης των απορριμμάτων, είναι φανερό ότι πρόκειται για κάτι που δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε αυτό το χρονικό διάστημα.

Η πρώτη διαπίστωση είναι πως βρισκόμαστε σε μια πρόωρη χρεοκοπία, ενδεχομένως, γιατί δεν επικοινωνήσαμε σωστά ότι ένα νέο μοντέλο δεν μπορεί να εφαρμοστεί από τη μια μέρα στην άλλη, με αποτέλεσμα να διαμορφώνεται η αντίληψη πως, εφόσον δεν εφαρμόζεται ένα νέο μοντέλο, μπορούμε να «γκρεμίσουμε» και το παλιό.

Το αποτέλεσμα φαίνεται. Το τονάζ που εισέρχεται στο ΧΥΤΑ Φυλής διαφέρει από το ένα έτος στο άλλο. Εγώ δε λέω ότι τα απορρίμματα έρχονται από άλλες περιοχές, γιατί θεωρητικά δεν μπορούν να έρχονται. Έχουμε 54.000 τόνους σύμμεικτα απορρίμματα παραπάνω, συνεπώς έχουμε υποχώρηση της ανακύκλωσης κατά 54.000 τόνους. Αυτό είναι μία τραγική πραγματικότητα και, ενδεχομένως και εγκληματική ενέργεια, αφού
αυτοί οι επιπλέον 54.000 τόνοι έχουν εισέλθει στον ΕΔΣΝΑ διαμέσου δήμων. Όπως, για παράδειγμα, οι 10.000 από τους 54.000 εισήλθαν από το δήμο Φυλής.

Η δεύτερη διαπίστωση είναι ότι, παρά αυτή τη δυσμενή εξέλιξη, θα έπρεπε εδώ να συζητήσουμε για τις πραγματικές ανάγκες του Συνδέσμου, δηλαδή που πάμε και τι κάνουμε.

Το πρώτο που θα έπρεπε, σε αυτή τη φάση, να συζητηθεί - πριν τον καθορισμό της εισφοράς -είναι πως ο ΕΔΣΝΑ, σήμερα, αποτελείται από: το ΧΥΤΑ Φυλής, δυστυχώς για την περιοχή μας, το ΣΜΑ, τις αποκαταστάσεις των ΧΑΔΑ. Ουσιαστικά, δηλαδή, τίποτα καινούριο. Μη σας πω, πιο παλιό και από το παλιό.

Το δεύτερο που θα έπρεπε να συζητηθεί και να ενημερωθούν τα μέλη του Δ.Σ Συνδέσμου -αν και βλέπω ότι δεν τους ενδιαφέρει πολύ, νομίζουν ότι έχει λυθεί το θέμα και κέρδισαν άλλη μια δημοτική περίοδο - είναι οι αποζημιώσεις.

Ο ΧΥΤΑ, πρέπει να ξέρετε, δεν «κάθεται» στον αέρα, βρίσκεται σε κάποιες ιδιοκτησίες, οι οποίες διεκδικούνται από τους ιδιοκτήτες τους, είτε είναι ο δήμος, είτε ιδιώτες. Η απαλλοτρίωση θα γίνει από το κράτος, όμως η απαλλοτρίωση αυτή μπορεί να γίνει μετά από 5 ή 10 χρόνια, μπορεί να μη γίνει ποτέ. Τα δικαστήρια όμως θα βγάλουν κάποιους ιδιοκτήτες – δικαιούχους, που η ιδιοκτησία τους χρησιμοποιείται για το ΧΥΤΑ, και αυτή η δικαίωση μπορεί να μεταφραστεί σε εκατομμύρια. Αυτή την υποχρέωση πρέπει να την αντιμετωπίσει ο Σύνδεσμος και, ασφαλώς, δεν πρέπει να την αντιμετωπίσει χρεώνοντας παραπάνω τους δήμους, αλλά να το συζητήσει με την κυβέρνηση και να προετοιμαστεί για το μέλλον. Πως θα προετοιμαστεί; Μπορεί να μπει ένα τέλος ή κάτι άλλο.

Πάμε, τώρα, σε άλλο επίμαχο σημείο. Είπαμε ότι για να γίνει κάτι καινούργιο, πρέπει να βελτιώσουμε τη λειτουργία του παλιού μοντέλου, διότι χρειάζεται πολύ χρόνος για να φτάσουμε σε μια θεσμική ολοκλήρωση με χρηματοδότηση. Σας πληροφορώ ότι, σήμερα, δεν υπάρχει κανένα χρηματοδοτικό εργαλείο, ουσιαστικό και πραγματικό, πάνω στο οποίο να βασίζεται ο Σύνδεσμος για να κάνει τα έργα που πρέπει να κάνει.

Δυστυχώς, ο ΕΔΣΝΑ δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς έργα. Τα έργα για  τα οποία μιλάμε και με τα οποία λειτουργεί το λεγόμενο παλιό μοντέλο, ο Σύνδεσμος τα έχει υλοποιήσει περίπου 10 χρόνια πριν. Που σημαίνει ότι στο άμεσο χρονικό διάστημα θα πρέπει - επειδή οι ευρωπαίοι έχουν μια αντίληψη περιοδικότητας και δε θέλουν μόνιμες εγκαταστάσεις σε μια περιοχή για πάντα -οι σημερινές εγκαταστάσεις να σταματήσουν να λειτουργούν και θα πρέπει να γίνουν κάπου αλλού καινούργια έργα.

Εγώ είμαι καλοπροαίρετος και λέω ότι κάποια στιγμή θα κλείσει ή θα μπει σε διαδικασία αποκατάστασης ο ΧΥΤΑ Φυλής. Η αρμοδιότητα για την εκτέλεση και χρηματοδότηση των έργων αποκατάστασης ανήκει αποκλειστικά στον ΕΔΣΝΑ.  Θα έπρεπε, λοιπόν, όλα αυτά τα χρόνια να είχε μεριμνήσει ο Σύνδεσμος να κάνει αποταμίευση για αυτήν την αποκατάσταση. Επειδή δεν έχει γίνει αυτό, θα πρέπει να απευθυνθούμε και στην κεντρική διοίκηση άμεσα, αφού θεωρητικά με το νέο περιφερειακό σχεδιασμό, τουλάχιστον ο ΧΥΤΑ/ ΧΥΤΥ στο δήμο Φυλής, δε θα λειτουργεί, στο εγγύτερο μέλλον. Θα πρέπει να δούμε και το θέμα της αποταμίευσης και γενικότερα των επενδύσεων. Δηλαδή, αποταμιεύουμε γιατί έχουμε αρμοδιότητα να κάνουμε έργα με ίδιους πόρους, διαφορετικά το κόστος θα το αναλάβουν τα παιδιά μας.

Υπάρχει το εξής τραγικό, θα έλεγα, το οποίο νομοθετήθηκε το 2001. Πριν από το 2001,ο νόμος που αφορούσε τις απαλλοτριώσεις έλεγε πως όταν το κράτος καταλάμβανε ένα χώρο, ουσιαστικά είχε συντελεστεί η απαλλοτρίωση του και κάποια στιγμή θα αποζημιωνόταν. Τώρα, με βάση το νόμο του 2001, αν παρέλθει το 18μηνο, παρότι έχει γίνει κατάληψη του χώρου, δε θεωρείται ότι έχει γίνει απαλλοτρίωση, διότι υπάρχει αποζημίωση για τη χρήση.
Τι «κρυφτούλι» παίζεται με τη κυβέρνηση και την περιφέρεια; Ξεκινάει η διαδικασία απαλλοτρίωσης, καθησυχάζει η περιφέρεια τους δικαιούχους, περνάει το 18μηνο, δεν καταθέτει η κυβέρνηση χρήματα -άρα δεν συντελείται η απαλλοτρίωση - συνεπώς ο χώρος είναι σα να μην υπάρχει. Και συνεχίζει ο Σύνδεσμος να είναι χρήστης ενός χώρου, ο οποίος δεν υπάρχει.

Επίσης, να διευκρινίσουμε ότι και στην αποκατάσταση των ΧΑΔΑ, θα τεθούν ζητήματα ιδιοκτησιών. Εκεί ο Σύνδεσμος θα έπρεπε να είχε ξεκαθαρίσει ότι την αρμοδιότητα της αποζημίωσης δεν την έχει ο ίδιος αλλά οι δήμοι που ανεξέλεγκτα χρησιμοποιούσαν αυτούς τους χώρους.

Όσον αφορά την πρόταση για τις εισφορές των δήμων που κάνει η πλειοψηφία του ΕΔΣΝΑ. Η πρόταση λέει, η τιμή να είναι για το 2017 στα 44 ευρώ ανά τόνο. Δηλαδή, ετησίως οι δήμοι – μέλη μας θα ωφεληθούν περίπου 1.789.000 ευρώ, αναλογικά με τα εισερχόμενα στο ΧΥΤΑ, απορρίμματά τους. Το συνολικό ποσό, όμως, που θα εισπράξει ο ΕΔΣΝΑ για το 2017 θα ανέλθει στα 80 εκατομμύρια –λόγω της αύξησης των απορριμμάτων - έναντι των 76 εκατομμύριων που εισέπραξε το 2016. Επιπλέον, ο Σύνδεσμος έχει ένα τεράστιο αποθεματικό περί τα 40 εκατομμύρια ευρώ. Επιβάλλεται, λοιπόν, η μείωση της τιμής της εισφοράς να είναι τουλάχιστον της τάξης του 10% και έτσι οι δήμοι θα έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν τα ανταποδοτικά τέλη που πληρώνουν οι πολίτες, ανακουφίζοντάς τους σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία.

Και το τελευταίο, επειδή λένε υπηρεσιακοί παράγοντες ότι κοστίζει τόσο ο τόνος, επειδή εμπεριέχονται και τα αντισταθμιστικά. Τα αντισταθμιστικά -πρέπει να το εμπεδώσουμε όλοι -είναι νόμος του κράτους. Αν πραγματικά νομίζει η τοπική αυτοδιοίκηση ότι μπορεί να μην εφαρμόζει τους νόμους, αυτό είναι άλλο ζητούμενο. Αν δεν θέλετε αντισταθμιστικά ή δε θέλει να αναλάβει ο Σύνδεσμος να τα αποδίδει, μπορεί να εισηγηθεί νομοθετική ρύθμιση, καταλλήλως και αναλόγως, έτσι ώστε να το αναλάβει η κεντρική διοίκηση.

Κλείνοντας, εγώ πιστεύω ότι, όπως είναι η σημερινή κατάσταση, θα πρέπει να πάρουν πρωτοβουλία η πρόεδρος και η διοίκηση του ΕΔΣΝΑ, να ενημερώσουν, επί πραγματικής βάσης, όλους τους εμπλεκόμενους, ιδιαίτερα εκείνους που έχουν την πρώτη ευθύνη, δηλαδή την κεντρική διοίκηση και την πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση. Προσωπικά, θεωρώ ότι υπάρχει καλή πρόθεση αλλά πολλές φορές η ενημέρωση γίνεται με βάση αυτό που θα θέλαμε και όχι με αυτό που υπάρχει.

Να ενημερωθούν, επίσης, όλοι οι αρμόδιοι και οι συμμετέχοντες στο κοινωνικό γίγνεσθαι, έτσι ώστε να προετοιμαστούν οι τοπικές κοινωνίες και ειδικότερα οι περιοχές στις οποίες θα γίνουν οι νέες εγκαταστάσεις, διότι τα πράγματα είναι σε πραγματικό αδιέξοδο και δεν υπάρχει χρόνος για καθυστερήσεις.

Σας ευχαριστώ πολύ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου