Header Ads

Νέα μονάδα επεξεργασίας στην Φυλή θα είναι Casus belli για το ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ

    
   Κάποιες φήμες λένε πως η WATT.AE  έχει βάλει λυτούς και δεμένους να αποδείξουν πως  η δραστηριότητα της νέας ΜΕΑ που θέλει να κάνει στην Φυλή είναι ίδια ή σχεδόν ίδια με την δραστηριότητα που είχε ως ΚΔΑΥ προκειμένου να αδειοδοτηθεί.
Στην πραγματικότητα  η δραστηριότητα της αιτούμενης αδειοδότησης ΜΕΑ της  WATT, είναι τελείως διαφορετική από την παλιά αδειοδοτημένη δραστηριότητα  που είχε ως ΚΔΑΥ και  ως προς τα εισερχόμενα υλικά και ως προς τη διαδικασία της επεξεργασίας τους και ως προς τα παραγόμενα προϊόντα.
Η Ε.Ε του ΕΔΣΝΑ πολύ σωστά είχε γνωμοδοτήσει αρνητικά επί του αιτήματος της WATTλέγοντας πως ότι η ίδρυση της μονάδας αυτής εντός της ΟΕΔΑ Φυλής  δεν είναι συμβατή με το ΕΣΔΑ και το ΠΕΣΔΑ.

Ο ΕΔΣΝΑ είπε πως  μονάδα εντάσσεται γεωγραφικά  στην ΟΕΔΑ Δυτικής Αττικής και η τεχνική - οικονομική της αξιολόγηση γίνεται με υπόθεση εργασίας τη γειτνίαση  με το ΧΥΤΥ Φυλής όσον αφορά στη διάθεση των υπολειμμάτων της επεξεργασίας. Άρα εάν κλείσει ο ΧΥΤΑ , η μονάδα που σχεδιάζει η WATT θα αναγκαστεί να στέλνει τα υπολείμματα σε αποστάσεις χιλιομέτρων, ενδεχόμενο που θα ανατρέψει υπολογισμούς και προβλέψεις όπως η ελαχιστοποίηση του κόστους διάθεσης των υπολειμμάτων λόγω γειτνίασης του ΧΥΤΑ Φυλής)  για την τελική βιωσιμότητα του εγχειρήματος.

 Ως προς τη συμβατότητα της μονάδας με το ΠΕΣΔΑ,  ο ΕΔΣΝΑ λέει πως  προτεινόμενη μονάδα με την «μεσαίας κλίμακας» τροφοδοσία των 82.000 τόνων δεν προβλέπεται στο ΠΕΣΔΑ.
Στο  ΠΕΣΔΑ δεν αναφέρεται ή προβλέπεται η προτεινόμενη μονάδα,  αλλά το ΚΔΑΥ της πρώην ΕΠΑΝΑ που παραλαμβάνει και ανακτά υλικά από 50.000 (και όχι 82.000 τόνους όπως η προτεινόμενη)  τόνους ετήσια τροφοδοσία μπλε κάδου και ΒΕΑΣ, παράγοντας ΚΥΡΙΩΣ ή ΜΟΝΟ ανακυκλώσιμα υλικά. Δηλαδή στο ΠΕΣΔΑ η μονάδα, με τη μισή σχεδόν από την προτεινόμενη δυναμικότητα, αναφέρεται ως ΚΔΑΥ και όχι ως ΜΕΑ μεσαίου μεγέθους.
Επομένως πρόκειται για νέα υπερτοπική μονάδα επεξεργασίας σύμμεικτων (ειδικής σύνθεσης και όχι οικιακών) μη επικίνδυνων απορριμμάτων η οποία εντάσσεται στο δίκτυο των ΜΕΑ που αναφέρει το ΠΕΣΔΑ. 
Η θέση της θα πρέπει να είναι στις αντίστοιχες θέσεις που θα κατασκευαστούν οι ΜΕΑ της Αττικής  και όχι εντός της ΟΕΔΑ Φυλής.
Στο ΠΕΣΔΑ αναφέρεται ότι άμεσος στόχος είναι η παύση λειτουργίας του ΧΥΤΑ Δυτικής Αττικής και η απομάκρυνση του αποτεφρωτήρα ΕΑΥΜ. Η δημιουργία λοιπόν νέας, μεσαίας κλίμακος, υπερτοπικής μονάδας επεξεργασίας  (ΜΕΑ)  εντός της ΟΕΔΑ Φυλής δεν εναρμονίζεται  με το ΠΕΣΔΑ.
Το ΠΕΣΔΑ επιμένει στο δημόσιο χαρακτήρα των εγκαταστάσεων ΜΕΑ. Η αδειοδότηση μιας ιδιωτικής, μεσαίας δυναμικότητος, υπερτοπικής μονάδας που σε μεγάλο βαθμό επεξεργάζεται υπολείμματα δημοτικών απορριμμάτων δεν είναι ακριβώς συμβατή με την αναφερόμενη επιδίωξη του ΠΕΣΔΑ.
Ως προς την παραγωγή SRFRDF ο ΕΔΣΝΑ  εξετάζοντας τη συμβατότητα με το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων λέει ότι:
Αν και η μελέτη φαίνεται να περιγράφει μια διαδικασία που απομειώνει την τελική διάθεση αποβλήτων στο ΧΥΤΑ με  πηγή τροφοδοσίας της τα υπολείμματα των ΚΔΑΥ (που παραλαμβάνουν και επεξεργάζονται τα προδιαλεγμένα με το τον Μπλέ Κάδο  απορρίμματα συσκευασίας) και τα υπολείμματα από τη διαλογή –ανάκτηση υλικών από τα ΒΕΑΣ εντός του παρακείμενου ΚΔΑΥ,  ωστόσο η τελική παραγωγή εναλλακτικού στερεού καυσίμου (περίπου το μισό προϊόν της μονάδας είναι στερεό εναλλακτικό καύσιμο) και όχι ρευμάτων ανακυκλώσιμων υλικών προσκρούει στην υπόδειξη και το σκεπτικό της σελίδας 9 του ΕΣΔΑ.

Το ΕΣΔΑ αναφέρει ότι: «Ως εκ τούτου τεχνικές που παράγουν RDFSRF δεν ενδείκνυνται για την επεξεργασία των απορριμμάτων καθότι απομακρύνουν υλικά που έπρεπε να οδεύουν προς ανακύκλωση». Θα πρέπει δηλαδή να αποδεικνύεται ότι η ανάκτηση υλικών από τα αναφερθέντα υπολείμματα είναι απολύτως αδύνατη ή ασύμφορη και όσον αφορά τα ανακυλώσιμα και πολύ περισσότερο όσον αφορά τα βιοδιασπάσιμα κλάσματα τα οποία πρέπει να οδεύουν για κομποστοποίηση και όχι για παραγωγή στερεού εναλλακτικού καυσίμου.
Το ΕΣΔΑ αποτρέπει γενικά την παραγωγή εναλλακτικών στερεών καυσίμων  από τα απορρίμματα, οποιουδήποτε είδους. Μάλιστα αναφέρει ρητά ότι θεωρεί «αποδεκτή» θερμική αξιοποίηση των απορριμμάτων την «ήπια» παραγωγή υγρών ή αερίων εναλλακτικών καυσίμων αλλά ΟΧΙ την παραγωγή στερεών εναλλακτικών καυσίμων.   Όμως  η εν λόγω μονάδα που θα παραλαμβάνει ετησίως 82.000 τόνους αποβλήτων, θα παράγει 37,7% ww Aνακυκλώσιμα υλικά και 34,7% ww  SRF+RDF δηλαδή στερεά και όχι υγρά ή αέρια εναλλακτικά καύσιμα.
Άρα συγκεκριμένη μονάδα δεν είναι συμβατή και με το νέο  ΕΣΔΑ.
Ο δήμαρχος της Φυλής που κατά τα άλλα θέλει να κλείσει την χωματερή και να την κάνει πάρκο αναψυχής,  κάνει τον κινέζο και δεν έφερε καν το θέμα της Μελέτης Περιβαλλοντολογικών Επιπτώσεων  στο δημοτικό συμβούλιο για γνωμοδότηση.
Για το ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ η εγκατάσταση μονάδας επεξεργασίας 82.000 τόνων αποβλήτων εντός της ΟΕΔΑ Φυλής είναι Casus belli .

Στοιχεία για την σχέση μεταξύ WATT ,Δήμου Φυλής και ΕΣΔΚΝΑ από την ΠΡΩΣΥΝΑΤ 

17/9/2001
Το περιφερειακό συμβούλιο Αττικής, με την απόφασή του 48442/2001 εγκρίνει την κατασκευή ΚΔΑΥ/ΜΔΑΥ (κέντρου/μονάδας διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών), δυναμικότητας 75.000 τόνων/έτος, στη Δυτική Αττική, χωροθετημένου εντός ΟΕΔΑ (ολοκληρωμένης εγκατάστασης διαχείρισης αποβλήτων).

2/7/2003
Με το ν. 3164/2003 (ΦΕΚ Α 176) καθορίζονται τα όρια των ΟΕΔΑ της Αττικής. Ανάμεσά τους και της κεντρικής ΟΕΔΑ, αυτής στη θέση «Σκαλιστήρι» της Φυλής. Στην έκταση της ΟΕΔΑ περιλαμβάνονται δημοτικές εκτάσεις, αλλά και ιδιοκτησίες ιδιωτών. Στις εκτάσεις αυτές επιτρέπονται αναγκαστικές απαλλοτριώσεις, οι οποίες χαρακτηρίζονται κατεπείγουσες και μείζονος σημασίας.

2003
Η εταιρεία ΕΠΑΝΑ ΑΕ προγραμματίζει την κατασκευή και λειτουργία ΜΔΑΥ στο χώρο της ΟΕΔΑ και σε τμήμα της που αποτελεί δημοτική έκταση (προφανώς, έχει λάβει κάποιες διαβεβαιώσεις ότι μπορεί να το κάνει). Με την απόφασή του 11/2003 ο δήμος Φυλής επιτρέπει στην ΕΠΑΝΑ ΑΕ, να υλοποιήσει τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, σε δημοτική έκταση 10 στρεμμάτων.

3/12/2003
Εκδίδεται η KYA (α.π. ΕΥΠΕ 135831/3-12-2003) για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του έργου: «Κατασκευή, λειτουργία και αποκατάσταση 2ου ΧΥΤΑ Δυτικής Αττικής, στη θέση Σκαλιστήρι του δήμου Φυλής», με ισχύ μέχρι 31/12/2008.

2004
Με την απόφαση 95/2004 του δήμου Φυλής, το μεγαλύτερο μέρος των δημοτικών εκτάσεων της ΟΕΔΑ Φυλής (500 στρέμματα) παραχωρείται από το δήμο Φυλής στον ΕΣΔΚΝΑ (ενιαίο σύνδεσμο δήμων και κοινοτήτων νομού Αττικής), για τη διαχείριση των απορριμμάτων. Μια πολύ μικρότερη έκταση (λίγες δεκάδες στρέμματα), η οποία προβλέπονταν να παραχωρηθεί μελλοντικά στον ΕΣΔΚΝΑ, έμεινε στην κυριότητα, νομή και κατοχή του δήμου Φυλής, με σκοπό να κάνει ο ίδιος χρήση της έκτασης για παρεμφερείς δραστηριότητές του. Αντί γι αυτό, όμως, επέλεξε να την εκμισθώσει (όλη ή μέρος της) στην ΕΠΑΝΑ ΑΕ. Σχετικά, με το ακριβές μέγεθος αυτής της έκτασης δεν υπάρχουν στοιχεία. Φαίνεται, ωστόσο, ότι στην ΕΠΑΝΑ ΑΕ (τώρα WATT ΑΕ) έχουν παραχωρηθεί 28 και όχι 10 στρέμματα, όπως έλεγε η αρχική απόφαση. Επίσης, δεν είναι γνωστό το συμφωνημένο τίμημα της εκμίσθωσης και αν αυτό έχει εισπραχθεί από το δήμο Φυλής.

4/10/2004
Η ΕΠΑΝΑ ΑΕ, αφού εξασφάλισε την έκταση από το δήμο Φυλής, υποβάλλει αίτημα στον ΕΣΔΚΝΑ, με το οποίο ζητά τη συνδρομή του, «ως δικαιούχο διαχείρισης της ΟΕΔΑ Φυλής», για την «απαλλαγή από τη διαδικασία της προκαταρκτικής περιβαλλοντικής εκτίμησης και αξιολόγησης (ΠΠΕΑ) της Μονάδας διαχείρισης ανακυκλώσιμων υλικών (ΜΔΑΥ) που θα κατασκευάσει στην ΟΕΔΑ Φυλής».

Την ίδια μέρα, η ΕΕ του ΕΣΔΚΝΑ συζητά το θέμα εκτός ημερήσιας διάταξης σαν κατεπείγον και εκδίδει την απόφαση 691/2004, με την οποία:
·      Συνηγορεί στην υλοποίηση της εγκατάστασης της ΕΠΑΝΑ ΑΕ, με τους όρους: η εποπτεία για το σχεδιασμό - υλοποίηση και μετέπειτα λειτουργία της ΜΔΑΥ θα γίνει από τον ΕΣΔΚΝΑ και για την εποπτεία αυτή ο ΕΣΔΚΝΑ θα λαμβάνει το 3% των ακαθάριστων εσόδων της συγκεκριμένης δραστηριότητας (ούτε γι αυτό υπάρχουν στοιχεία).
·      Αναλαμβάνει την υποχρέωση να υποβάλλει αίτημα για έκδοση θετικής γνωμοδότησης για έκδοση ΠΠΕΑ ή για απαλλαγή από τη διαδικασία αυτή.
·      Συντάσσει σχέδιο σύμβασης με την ΕΠΑΝΑ ΑΕ...

Δεν υπάρχουν σχόλια

Από το Blogger.