Ρομα ..η άλλη πλευρα


Άρθρο προς δημοσίευση  που μας έστειλε γονέας μαθητή από το 5ο Δημοτικό Άνω Λιοσίων.
Τσιγγάνοι
Ένας λαός χωρίς γραπτή γλώσσα ,
ένας αρχαίος νομαδικός λαός
που στο πείσμα των αιώνων
διατηρεί την παράδοση
της περιπλάνησης.


Ιστορικά στοιχεία
 Οι Ρομά, γνωστοί επίσης και ως ΡομΤσιγγάνοιΑθίγγανοι ή Σίντηδες και με τον- κάποιες φορές υποτιμητικό- χαρακτηρισμό Γύφτοι, είναι ένας κατά βάση νομαδικός λαός με Ινδικήκαταγωγή. Η πρώτη ιστορική αναφορά για τους Ρομά γίνεται από τον Ηρόδοτο που αναφέρει το λαό των "Σιγύνων".
Μια σύνδεση με την ινδική προέλευση των Ρομ είναι το chakra. Η πιο πάνω  εικόνα της ρόδας αντιπροσωπεύει ένα δεκαεξάκτινο τσάκρα και υιοθετήθηκε στο πρώτο παγκόσμιο συνέδριο των Ρομά στο Λονδίνο το 1971 ως το διεθνές σύμβολό τΗ 8η Απριλίου έχει ορισθεί και τιμάται ως Παγκόσμια Ημέρα των ανά τον κόσμο Ρομά. ους.
Στην Ελλάδα διακρίνουμε δύο ομάδες Ρομά: Τους μετακινούμενους και τους εγκατεστημένους. Οι πρώτοι συνεχίζουν τη νομαδική ζωή και είναι συνήθως πλανόδιοι έμποροι φρούτων, λαχανικών, μικροεπίπλων και άλλων ειδών οικιακής χρήσης, όπως επίσης παλαιοπώλες και ρακοσυλλέκτες. Οι δεύτεροι κατοικούν στις παρυφές των μεγάλων αστικών κέντρων, σε συνοικίες υποβαθμισμένες. Τα επαγγέλματα που εξασκούν έχουν σχέση συνήθως με το εμπόριο και πολύ πιο σπάνια με εξαρτημένη
μισθωτή εργασία. Στα σχετικά με τη μουσική επαγγέλματα όπως μουσικοί, οργανοπαίκτες, τραγουδιστές κλπ. έχουν ισχυρή παράδοση και πολιτισμό. Η παρουσία αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών και μαθητών διαφόρων μειονοτήτων (μουσουλμάνοι, τσιγγάνοι....) στις ελληνικές τάξεις είναι επίσης γεγονός και πρέπει να δούμε σε ποιο βαθμό είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε την υπάρχουσα κατάσταση.
Με τον ερχομό των τσιγγανόπαιδων στο σχολείο έχουμε να αντιμετωπίσουμε τις πολιτισμικές συγκρούσεις που οφείλονται στις πολιτισμικές ιδιαιτερότητες της διαφορετικής αυτής πολιτισμικής, περιθωριοποιημένης και υποτιμημένης ομάδας.
Οι σημαντικότερες πολιτισμικές ιδιαιτερότητες των τσιγγάνων, οι οποίες έχουν αντίκτυπο στην εκπαίδευση και στην φοίτησή τους είναι οι εξής:
  1. Η συνεχής μετακίνηση της οικογένειας και η έλλειψη σταθερής έδρας και σπιτιού συντελούν στην ασυνεπή φοίτησή τους.
  2. Η κοινωνικοοικονομική τους οργάνωση που θέλει τα παιδιά από μικρά να εμπλέκονται στις επαγγελματικές δραστηριότητες των μεγάλων.
  3. Η εμφάνιση που προκαλεί ειρωνεία και απόρριψη.
  4. Το ότι έχουν άλλες συνήθειες και αρχές.
  5. Το ότι δεν έχουν γραπτή γλώσσα.
  6. Η διαφορετική αντίληψη και στάση ως προς την εκπαίδευση, που δεν αποτελεί πρώτη αξία μέσα στο σύστημά τους, ενισχύονται από το γεγονός ότι τα παιδιά έρχονται στο σχολείο με ελλειμματικό μορφωτικό κεφάλαιο, με περιορισμένες προσδοκίες και ως εκ τούτου παρουσιάζουν χαμηλή σχολική επίδοση.
Με δεδομένες τις παραπάνω δυσκολίες πρέπει για να έχουν, οι τσιγγανόπαιδες, πραγματικές ευκαιρίες στην εκπαίδευση, η πολιτεία να λάβει υπόψη τις ιδιαιτερότητες και να προσφέρει μια εκπαίδευση που δεν θα αποξενώνει τα παιδιά αυτά αλλά που θα τους δίνει ένα δυναμικό ρόλο και τη δυνατότητα να παρουσιάσουν τις ιδιαιτερότητες της φυλής τους και τα δικά τους πολιτισμικά στοιχεία.
Πρέπει λοιπόν να αναζητηθούν αποτελεσματικά μέτρα παρέμβασης μέσα και έξω από το σχολείο
 Ξεχωριστό και σημαντικό έργο εχει αναλάβει το Ιατροκοινωνικό κέντρο Ζεφυρίου της Κοινωφελής επιχείρησης Δήμου Φυλής.
Οι εργαζόμενοι εκει με αστείρευτη αγαπη για τον συνανθρωπο βρισκονται δίπλα στους ανθρώπους αυτούς 
.Ενημερωση των Ρομά για προγράμματα αγωγής υγείας , διαικπεραίωση των συνναλαγών τους με υπηρεσίες ,συνοδεια ατομων στις υπηρεσιες πρόνοιας .
Λειτουργεί και ειδικο σχολείο αγωγής ΑΜΕΑ
Παραπληροφόρηση που διαιωνίζεται χρόνια ολόκληρα είναι το χρηματικό επίδομα που εισπράτουν οι  Ρομά για κάθε παιδί που στέλνουν στο σχολείο
Σύμφωνα με την αρίθμ. 2/46354/0026/20-07-2012 Υ.Α.) To ποσό των 300 ευρώ θα λαμβάνουν οι γονείς με χαμηλά εισοδήματα  που τα παιδιά τους φοιτούν στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Δικαιούχοι της εισοδηματικής ενίσχυσης είναι οικογένειες, συμπεριλαμβανομένων και των μονογονεϊκών, Ελλήνων υπηκόων και υπηκόων κρατών-μελών της Ε.Ε., που έχουν ανήλικα τέκνα που φοιτούν σε δημόσια σχολεία υποχρεωτικής εκπαίδευσης, εφόσον το ετήσιο οικογενειακό εισόδημά τους δεν υπερβαίνει το ποσό των τριών χιλιάδων (3.000,00) ευρώ.
Μιλάμε για παιδια οπότε σε καμία περίπτωση δε θέλουμε να τα αποκλείσουμε από την μόρφωση η να τα στιγματίσουμε η να τα στοχοποιήσουμε λογω του διαφορετικού τρόπου ζωής τους.
Τουλάχιστον 250.000 με 350.000 Ρομά οι οποίοι ζούν στην Ελλάδα υφιστανται εδώ και δεκάδες χρόνια ρατσιστική μεταχείριση.
 Θλίβομαι όταν διαβαζω πως 234 γονείς στο Χαλάνδρι το 2012 ψήφισαν να μη δεχτούν για φοίτηση κανενα παιδι Ρομά στο σχολείο τους..
Αντίθετα ελπίδα μου έδωσε η μικρη έκθεση ενός μαθητη Ρομά που διάβασα στην σχολικη εφημεριδα Ρομα-λέων
«Πήρα την απόφαση να φυτέψω  λουλούδια τον προηγούμενο μήνα και πηγα να φυτέψω λουλούδια.
 Μόλις πήγα είδα παιδιά που έκαναν μαγκιές και τους ειπα να είμαστε φίλοι.
Μετα είπα να φυτέψουμε και είπανε ναι.
 Μου είπανε πάμε?
 Που?
 Στην πλατεία .
 Πάμε.
Και τα φυτέψαμε»

Η Ελλάδα διδάσκει αυτόν τον πολιτισμό .
Ας δούμε λοιπόν και την άλλη πλευρά γιατι υπάρχει .


Υ.Γ.  Πολλα στοιχεια του παραπάνω κειμένου ‘δανείστηκα’ από το κείμενο που έγραψε στο ηλεκτρονικο περιοδικό ο κ.Παναγιώτης Βαλσαμίδης  διεθυντής του 6ου δημοτικού σχολείου Ρεθύμνου και τον ευχαριστώ πολύ .

Γονέας μαθητών 5ου Δημοτικού Άνω Λιοσίων.

Δημοσίευση σχολίου

1 Σχόλια

  1. Επιτέλους,κάποιος από τα Άνω Λιόσια που να αναφερθεί στους τσιγγάνους χωρίς να φτύνει ρατσισμό κ χολή.Μπουκώσαμε με διαδημοτικές επιτροπές κ με ναζιστικές προτάσεις που ενσωματώνονται στον λόγο των δεξιών κ των "σοσιαλιστών".

    ΑπάντησηΔιαγραφή