Το Ιστορικό της Διαχείρισης των Στερεών Αποβλήτων της Αττικής



Το πρόβλημα διαχείρισης και ειδικότερα διάθεσης των απορριμμάτων στην Αττική από το 1977 απασχολεί έντονα την κοινωνία και τους εμπλεκόμενους φορείς. Έως τότε τρεις χώροι Α. Λιόσια, Σχιστό και Κορωπί υποδέχονται τα απορρίμματα.
ü        1977: Κλείνει η χωματερή Βάρης – Κορωπίου μετά από κινητοποιήσεις
ü        1979: Ανάθεση μελέτης Υπ. Εσωτερικών για εντοπισμό νέων χώρων διάθεσης
ü        1982: Ο Δήμος Αν. Λιοσίων απαιτεί απομάκρυνση χωματερής
ü        1983: Η ‘ομάδα εργασίας’ του ΕΣΔΚΝΑ σε δύο εκθέσεις υποδεικνύει 3 κατάλληλους χώρους (2 στην Δυτ. Αττική και 1 στην Β. Αττική) στην προοπτική απορρόφησης των απορριμμάτων όλης της Αττικής
ü        1984: Συνέδριο για τη διαχείριση απορριμμάτων με απόφαση για κλείσιμο χωματερών Σχιστού και Α. Λιοσίων
ü        1986: Ο ΕΣΔΚΝΑ ζητάει επίσημα έγκριση καταλληλότητας γι δημιουργία Χ.Υ.Τ.Α. στην Πάρνηθα και την Βάρη
ü        1987: Ολοκληρώνονται οι μελέτες για τις θέσεις Λάκκα Μάσκαρη και Ξηρόρεμα Δυτικής Αττικής. Η
προοπτική ναυαγεί λόγω έντονων τοπικών αντιδράσεων.
ü        1988: Ο ΕΣΔΚΝΑ ξεκινά προσπάθεια για να επιλέξει μια θέση μεταξύ 5 περιοχών στην Δ. Αττική. Επιλέγεται το Τρικέρατο
ü        1989: Συγκρότηση διεπιστημονικής ομάδας για να επιλύσει το πρόβλημα
ü        1990: Άτυπη ομάδα επιστημόνων του Υπ. Εσωτερικών προτείνει 2 θέσεις στην Δ. Αττική. Τον Ιούλιο η μια  εξ’ αυτών απορρίπτεται από το Κ.Α.Σ. Η ομάδα επιστημόνων επανέρχεται προτείνοντας 2 τελικές θέσεις στην Δ. Αττική (Μάνδρα) και την Εύβοια
ü        27/3/1991: Ο Νομάρχης Αν. Αττικής δίνει έγκριση καταλληλότητας για δημιουργία Χ.Υ.Τ.Α. (8803 27/3/91) για τις περιοχές Αυλώνα και Γραμματικό. ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ ΘΕΣΗ ΣΤΗΝ ΑΝ. ΑΤΤΙΚΗ.
ü        17/9/1991: Σύμβαση ΕΣΔΚΝΑ με μελετητικό γραφείο (Παρασκευόπουλος – Γεωργιάδης – Οικονομίδης – Κατωπόδης – Σταματόπουλος) για έρευνα – μελέτη χώρου στον Αυλώνα και το Γραμματικό που είχαν λάβει έγκριση καταλληλότητας. Κλείνει η Χωματερή Σχιστού. Ανάλογη μελέτη ανατίθεται για εξεύρεση χώρου στην Δ. Αττική (γραφείο μελετών Κιζήλου Λιονής)
ü        19/12/1991: Εντολή του ΕΣΔΚΝΑ για ένταξη και μελέτη δύο χώρων στον Βαρνάβα και τη Ριτσώνα Βοιωτίας.
ü        1992: Ολοκληρώνονται οι μελέτες που υποδεικνύουν Ριτσώνα 1,2 ως κατάλληλες θεσεις στην Βοιωτία, τον Βαρνάβα στην Αν. Αττική το Τρικέρατο Μάνδρας στην Δ. Αττική και τη Λάκκα Μάσκαρη στην Δ. Αττική
ü        25/8/1992: ΔΙΝΕΤΑΙ ΠΡΟΕΓΚΡΙΣΗ ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗ ΧΥΤΑ (Υφ. ΠΕΧΩΔΕ 78600/5041/25-8-1992 για δύο θέσεις στην ΡΙΤΣΩΝΑ και ΒΑΡΝΑΒΑ
ü        1992 – 1993: Αντιδράσεις κατοίκων – Συναντήσεις Ημερίδες και Συνελεύσεις ΤΕΔΚΝΑ και ΕΣΔΚΝΑ. Η ΤΕΔΚΝΑ προτείνει αναρμοδίως 4 θέσεις (Ριτσώνα, Βαρνάβας, Θριάσιο Πεδίο και περιοχή Μεσογείων ή Λαυρεωτικής)ΑΡΧΗ ΓΙΑ ΠΛΗΡΗ ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ ΜΕ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ. Παρ’ όλα ταύτα προχωρούν τη Β’ Φάση των μελετών για Ριτσώνα – Βαρνάβα.
ü        1993: Η Γ.Γ. Περιφέρειας Αττικής συντάσσει μελέτη για αποκατάσταση παράνομων χωματερών
ü        15/5/1994: Το Υπουργείο Εσωτερικών, το ΠΕΧΩΔΕ και ο ΕΣΔΚΝΑ αποφασίζουν πλήρη ανατροπή των αποφάσεων και καταθέτουν τη νέα φιλοσοφία περί αντιμετώπισης του προβλήματος εντός της ΑττικήςΕγκαταλείπεται η λύση ΡιτσώναΣταματούν όλες οι μελέτες και ενέργειες για Δ. Αττική αποσιωπάται η θέση Βαρνάβα
ü        1994: Η Γ.Γ. Περιφέρειας Αττικής συντάσσει νέα μελέτη για συνολικό επανασχεδιασμό. Η μελέτη προτείνει αορίστως δύο Χ.Υ.Τ.Α.  στην Δ. Αττική και την Β. Αττική και Τοπικό Χ.Υ.Τ.Α. μικρής δυναμικότητας για ΜεσόγειαΑποκλείεται η Λαυρεωτική
ü        11/12/1994: Ο Δήμος Α. Λιοσίων δέχεται να φιλοξενήσει τα απορρίμματα
ü        10/11/1995: Συμπληρωματική σύμβαση 6750/10-11-95 με το μελετητικό γραφείο όπου ζητείται η επαναβαθμολόγηση 5 χώρωνν στην Β. Αττική και ενός χώρου (Κορωπί) στην Ν. Αττική. Έχει προηγηθεί ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ της ΤΕΔΚΝΑ που υποδεικνύει τρεις χώρους Α. Λιόσια και 2 χώρους στην Α. Αττική (Βόρεια και Νότια)
ü        29/12/1995: Ο ΕΣΔΚΝΑ υποδεικνύει 2 ακόμα χώρους για έρευνα στην Ν. Αττική (Κερατέα – Μαρκόπουλο)Η θέση Μαρκόπουλο βρίσκεται εντός ζώνης αρχαιολογικής απολύτου προστασίαςΗ υποδειχθείσα περιοχή στην Κερατέα κηρύσσεται ζώνη απολύτου προστασίας αρχαιολογικού ενδιαφέροντος (ΦΕΚ 1070/ Β/ 29-12-95)
ü        1996: Παραδίδεται η συμπληρωματική μελέτη του ΕΣΔΚΝΑ που υποδεικνύει επιλογή για τη Β. Αττική τη θέση ΑΥΛΩΝΑ ή ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟ για τη Ν. Αττική τη θέση ΚΕΡΑΤΕΑ ή ΚΟΡΩΠΙΑκολουθούν έντονες αντιδράσεις στον Αυλώνα και τη Κερατέα
ü        2/5/1996: Αμφισβητείται ο σχεδιασμός για 2 Χ.Υ.Τ.Α. στην Αν. Αττική από τον Πρόεδρο της ΤΕΔΚΝΑ και τον Νομάρχη Αν. Αττικής σε σύσκεψη
ü        13/5/1996: Με σύμφωνη γνώμη ΥΠΕΧΩΔΕ Νομ. Συμβουλίου Αν. Αττικής και Ο.Τ.Α.  Αν. Αττικής ανατίθεται στο Πανεπιστήμιο Θράκης μελέτη για την Αν.Αττική με τη δέσμευση γι αποδοχή του πορίσματος
ü        11/1996: Η ΤΕΔΚΝΑ αναθέτει μελέτη στο Πανεπιστήμιο Πατρών για ‘ Αξιολόγηση τεχνολογιών επεξεργασίας και διάθεση αποβλήτων
ü        16/12/1996: Η μελέτη Πανεπιστημίου Θράκης του αρμόδιου φορέα Σχεδιασμού (Νομ. Αν. Αττικής) απορρίπτει τις θέσεις Κερατέα και Αυλώνα προτείνει με επιφύλαξη το Γραμματικό και 4 μικρούς ΧΥΤΑ για Ανατολική Αττική
ü        21/12/1996: Το Νομ. Συμβούλιο Αν. Αττικής αποδέχεται αυτή τη μελέτη και της επιλογές της
ü        25/1/1997: Το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής προτείνει στο ΥΠΕΧΩΔΕ να δοθεί προέγκριση χωροθέτησης για 3 θέσεις Γραμματικό, Αυλώνα και Κερατέα
ü        15/5/1997: Δίνεται προέγκριση χωροθέτησης για τις θέσεις Κερατέα, Γραμματικό και Αυλώνα
ü        1998: Απόρριψη προσφυγών Δήμων για προέγκριση χωροθέτηση λόγω «Μη εκτελεστής απόφασης»
ü        1998: Νέο θεσμικό πλαίσιο (Ευρωπαϊκό – Ελληνικό) για την διαχείριση απορριμμάτων – Επιβάλλεται  η ανασύνταξη μελέτης με ένα ολοκληρωμένο Νομαρχιακό ή Περιφερειακό Σχεδιασμό.
ü        1999: Σιωπηρή αποδοχή από ΕΣΔΚΝΑ της λογικής 2/3 Άνω Λιόσια 1/3 Αν. Αττική. Παραγγελία μελετών (ολοκλήρωση).
ü        2000: Η Περιφέρεια Αττικής εγκρίνει την Α’ Φάση Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων στην Αν. Αττική
ü        11/2000: Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ανατολικής Αττικής εγκρίνει σύνταξη Α’ Φάσης Διαχείρισης Αποβλήτων στην Αν. Αττική με λογική διαχείρισης συνδιαχείρισης μόνο των αποβλήτων της Αν. Αττικής.
ü        2/2001: Η Περιφέρεια Αττικής καταργεί την απόφαση της Αν. Αττικής
ü        5/2001: Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ανατολικής Αττικής εγκρίνει την Α’ Φάση Διαχείρισης Αποβλήτων Ανατολικής Αττικής
ü        7/2001: Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ανατολικής Αττικής παραγγέλλει την Β’ Φάση
ü        4/2002: Η Περιφέρεια Αττικής παραγγέλλει την Β’ Φάση
ü        4/2003: Η Περιφέρεια Αττικής παραλαμβάνει την μελέτη της Β’ Φάσης. – Η μελέτη επιλέγει 6 χώρους για Ο.Ε.Δ.Α. Φυλή, Μάνδρα στη Δ. Αττική, Κερατέα, Κορωπί, Γραμματικό και Πολυδένδρι στην Α’ Αττική
ü        5/2003 : Με νόμο η Βουλή (3164/ 2003) χορηγεί καταλληλότητα  τους παραπάνω χώρους
ü        12/2003: Εγκρίνονται οι περιβαλλοντικοί χώροι για τις περιοχές Φυλή, Γραμματικό, Κερατέα
ü        12/2003 : Υποβάλλεται αίτηση στην Ε.Ε. Ταμείο Συνοχής για χρηματοδότηση έργων Χ.Υ.Τ.Α. στους χώρους Φυλή, Κερατέα
ü        2/1004 : Η Ε.Ε. απορρίπτει το αίτημα χρηματοδότησης
ü        12/2004 : Η Νέα Ελληνική κυβέρνηση υποβάλλει εκ νέου αίτημα στην Ε.Ε. –Ταμείο Συνοχής για χρηματοδότηση στους 3 χώρους Φυλή, Γραμματικό Κερατέα
ü        1/2005 : Το Ταμείο Συνοχής εγκρίνει συμμετοχή χρηματοδότησης  στα 3 έργα
ü        5/2005 : Δημοπραττούνται τα 3 έργα
ü        8-9/2005 : Ολοκληρώνονται οι διαδιακασίες υποβολής προσφορών για τις δημοπρατήσεις
ü        2/2006 : Ανασυντάσσεται ο Περιφερειακός Σχεδιασμός Αττικής με πρόβλεψη και άλλων μεθόδων διαχείρισης.
ü        6-7/2006 : Η περιφέρεια Αττικής προχωρά στην προεπιλογή αναδόχων των 3 έργων. – Κατατίθενται συστάσεις.
Τελικά το Apodimos.com πιστεύει ότι για την αλγεινή εντύπωση εικόνα των Αθηνών και για την επανάληψη του φαινόμενου της μετατροπής της Αθήνας σε ένα απέραντο σκουπιδότοπο είναι ο ΕΣΔΚΝΑ που διαχρονικά στηρίζει το ΥΠΕΧΩΔΕ και τα τελευταία χρόνια η Περιφέρεια Αττικής. Είναι γνωστό ότι όλοι αυτοί μαζί επιλέγουν προτείνουν και υλοποιούν με κριτήρια πολιτικά και όχι επιστημονικά. Ο ΕΣΔΚΝΑ εκπροσωπεί 89 από τους 116 ΟΤΑ της Αττικής ο οποίος 25 χρόνια τώρα διαρκώς προτείνει λύσεις για χώρους υποδοχής απορριμμάτων τα Α. Λιόσια –Φυλή και πολλούς άλλους χώρους της Αν. Αττικής και της Δυτικής Αττικής κυρίως σε Δήμους που δεν είναι μέλη του.
Τώρα πλέον πρέπει να επέμβει η Κυβέρνηση με σκοπό να σταματήσει αυτή η αλγεινή εικόνα των Αθηνών στις μέρες των εορτών και να γίνουν ενέργειες για την διατήρηση της Υγείας των κατοίκων των Αθηνών αλώβητη.
πηγή:http://www.apodimos.com

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια