Mπλόκο στο περιβαλλοντικό απαρτχάιντ που θέλουν να μας επιβάλλουν.


                    


  Δευτέρα 10/12/2012
Αρ.πρωτ. 1080/2012



ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΘΕΜΑ: Mπλόκο στο περιβαλλοντικό απαρτχάϊντ που θέλουν να μας επιβάλλουν. Προσφυγή του ΣΑΒΒΑ Ι. ΣΑΒΒΑ κατά της υπ. αριθμ. 364/19.11.2012 απόφασης της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ)

                                
Με την Α.Π. 53765/47151/30.11.2012 προσφυγή του προς τον Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής κ. Δημήτρη Καλογερόπουλο, ο δημοτικός σύμβουλος και επικεφαλής της Δημοτικής παράταξης δήμου Φυλής με την επωνυμία «ΕΝΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΩΝ»,  κ. Σάββας Ι. Σάββας, ζητά την ακύρωση της υπ. αριθμ. 364/19.11.2012 απόφασης της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) με θέμα:
«Λήψη απόφασης για την έγκριση τευχών δημοπράτησης για τα έργα ‘Μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση, τεχνική διαχείριση και λειτουργία τεσσάρων Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων στην Αττική» και ταυτόχρονα ζητά στοιχεία (αποφάσεις Εκτελεστικής Επιτροπής, Διοικητικού Συμβουλίου και τα Τεύχη Δημοπράτησης των εργοστασίων).
Ειδικότερα αναφέρει ότι:
Α) διατηρεί επιφυλάξεις για τη νομιμότητα της απόφασης και την αρμοδιότητα της Εκτελεστικής Επιτροπής να λάβει την απόφαση, επιφυλασσόμενος να επανέλθει μετά τη λήψη των αιτηθέντων στοιχείων εφόσον κρίνει,
Β) η έγκριση των τευχών δημοπράτησης σε μια απόφαση Εκτελεστικής Επιτροπής και χωρίς σαφή διατύπωση στο αποφαντικό μέρος της απόφασης σε συνδυασμό με αναφορές του κ.Γ.Σγουρού σε προγενέστερες συνεδριάσεις, δημιουργούν ερωτηματικά εάν πρόκειται για έναν ή 4 διαγωνισμούς, προκηρύσσονται διαγωνισμοί για την κατασκευή εργοστασίων τα οποία δεν έχουν χωροθετηθεί, δεν έχει δημοσιοποιηθεί η έγκριση των τευχών δημοπράτησης από την Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ, ούτε κατά την εισήγηση-απόφαση της ΕΕ ΕΔΣΝΑ, ούτε με άλλο τρόπο, δεν έχουν δημοσιοποιηθεί οι τυχόν παρατηρήσεις της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής του ΠΕΠ Αττικής οι οποίες πρέπει να ενσωματωθούν στα τεύχη δημοπράτησης και οι οποίες έπρεπε να έρθουν σε γνώση όσο της ΕΕ όσο και του ΔΣ ΕΔΣΝΑ πριν την προκήρυξη του/των διαγωνισμού/ών.
Γ) Η απόφαση της δημοπράτησης των 4 εργοστασίων δεν λαμβάνει ούτε κατ΄ ελάχιστον υπόψιν της τον Περιφερειακό Σχεδιασμό της Αττικής, σε ότι αφορά την υποχρέωση για κομποστοποίηση, τις μεθόδους επεξεργασίας, την υποχρέωση αναθεώρησής του ανά 5ετία, ώστε να λάβει υπόψιν του τη σημαντική μείωση των απορριμμάτων που έχει επιφέρει η οικονομική κρίση, ενώ αποτελεί τα τεύχη δημοπράτησης είναι αντιγραφή άλλων και «με τα τυποποιημένα αυτά τεύχη προχωρούν οι διαγωνιστικές διαδικασίες σε Δυτική Μακεδονία, Πελοπόννησο, Ηλεία, Σέρρες, Αιτωλοακαρνανία».
Δ) Επιλέγεται η εκχώρηση της λειουργίας των εργοστασίων από τον/ους ανάδοχο/ους για 27 χρόνια χωρίς να έχει γίνει καμιά μελέτη απόσβεσης κόστους και καμιά μνεία δεν έχει γίνει για το ποσοστό της κερδοφορίας του/ων αναδόχου/ων. Εξάλλου, καμιά Μελέτη δεν έχει εκπονηθεί που να συνδέει τις προτεινόμενες επενδύσεις με το κόστος που θα επιβαρυνθεί ο τελικός καταναλωτής. Από σχετική προσέγγιση που κάναμε προκύπτει ότι μιλάμε για τριπλασιασμό (!) του κόστους διαχείρισης και συνεπώς και των δημοτικών τελών, εν μέσω μάλιστα οικονομικής κρίσης .
Ε) Η ανωτέρω απόφαση δεν λαμβάνει καθόλου υπόψιν της ότι η οικονομική κρίση έχει μειώσει κατά πολύ τις ποσότητες των απορριμμάτων που παράγει η Αττική, ώστε απαιτείται ο επαναπροσδιορισμός των αναγκών σε υποδομές (σε συσχετισμό με την προτεραιότητα της ανακύκλωσης) στα πλαίσια αναθεώρησης του ΠΕΣΔΑ. Για αυτή την απαιτούμενη αναθεώρηση δεν μας αναφέρει τίποτα η ως άνω απόφαση της ΕΕ ΕΔΣΝΑ. Εύλογα ερωτηματικά τίθενται, σε συσχετισμό με καταγγελίες που είδαν το φως της δημοσιότητας περί μεταφοράς απορριμμάτων από την Πελοπόννησο στην Αττική) για το εάν οι ποσότητες αυτές υποκρύπτουν ότι ανοίγει κερκόπορτα για τη διάθεση των απορριμμάτων και άλλων Περιφερειών (πλην της Αττικής) στους ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ της Αττικής.
ΣΤ) Απροσδιόριστο παραμένει το χρηματοδοτικό σχήμα του όλου εγχειρήματος καθώς, αφενός μεν γνωρίζουμε ότι έχουν εγγραφεί 150 εκατ. Ευρώ στο ΕΣΠΑ, αλλά πέραν τούτων μέχρι σήμερα ακούμε διάφορα περί Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, εθνικών και κοινοτικών πόρων κ.ο.κ. και διαφόρων ποσών. Τελικά ποια είναι τα ποσά και από πού θα τα εξασφαλίσει η Αναθέτουσα Αρχή, ποιος θα μας το πει;
Ζ) Ο τρόπος που εξελίσσεται η ΣΔΙΤ δεν συνάδει με τις ευρωπαϊκές οδηγίες, καθώς παρεμποδίζεται ο ανταγωνισμός, πρέπει να εξετάζονται προσφορές βασιζόμενες σε ισοδύναμες λύσεις (αλλά καμιά πρόσφατη συγκριτική μελέτη τεχνολογιών δεν έχει συνταχθεί), δεν έχει συνταχθεί Στρατηγικός Περιβαλλοντικός Σχεδιασμός για την υφιστάμενη ΟΕΔΑ και δεν έχουν τεθεί στα πλαίσια της ως άνω απόφασης περιβαλλοντικές προδιαγραφές.
Στα πλαίσια της ως άνω απόφασης δεν έχουν τεθεί κριτήρια αξιολόγησης των προσφορών με σαφήνεια, αλλά όλα αφήνονται να διαμορφωθούν στην πορεία (ποσότητες, μέθοδοι επεξεργασίας, δαπάνη, έτη εκμετάλλευσης των υποδομών, κλπ), παρότι οι ευρωπαϊκές οδηγίες προβλέπουν ότι «Η ανάθεση της σύμβασης θα πρέπει να πραγματοποιείται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων που εξασφαλίζουν την τήρηση της αρχής της διαφάνειας, της αρχής της αποφυγής των διακρίσεων και της αρχής της ίσης μεταχείρισης και εγγυώνται την αξιολόγηση των προσφορών υπό συνθήκες πραγματικού ανταγωνισμού. Συνεπώς, ενδείκνυται να γίνεται δεκτή η εφαρμογή δύο μόνο κριτηρίων ανάθεσης, ήτοι των κριτηρίων της «χαμηλότερης τιμής» και της «πλέον συμφέρουσας από οικονομική άποψη προσφοράς».
Η) Από τα δημοσιοποιημένα στοιχεία προκύπτουν αντιφάσεις σε ότι αφορά το ποιος θα λαμβάνει και ποιες αποφάσεις. Παρότι εκ του νόμου 3389/2005 προβλέπεται ότι στις αρμοδιότητες της Ειδικής Γραμματείες ΣΔΙΤ περιλαμβάνεται απλώς η παρακολούθηση της υλοποίησης των Συμβάσεων Σύμπραξης και των Παρεπόμενων Συμφώνων, στα εισηγητικά κείμενα εμφανίζεται βαρύνουσα η γνώμη της ΕΓΣΔΙΤ, ενώ είναι γνωστό ότι τα τεύχη δημοπράτησης δεν είχαν εγκριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΕΔΣΝΑ. Καθίσταται δηλαδή σαφές ότι υπάρχει πρόθεση να πραγματοποιηθούν οι διαγωνισμοί με την ίδια την Αναθέτουσα Αρχή στο περιθώριο και με «επιτροπές» που θα απαρτίζονται από μέλη που ελάχιστη γνώση θα έχουν σχετικά με το αντικείμενο.
Τέλος, ο κ. Σάββας Ι. Σάββας επιφυλάχθηκε να καταθέσει συμπληρωματικό υπόμνημα ευθύς ως λάβει τα στοιχεία που ζήτησε.









ΔΗΛΩΣΗ ΣΑΒΒΑ Ι. ΣΑΒΒΑ

«Με απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ, του Φορέα Διαχείρισης των Απορριμμάτων της Αττικής συνεχίζεται το περιβαλλοντικό «απαρχάιντ» σε βάρος των πολιτών της Δυτικής Αττικής.
Η παραπάνω απόφαση δρομολογεί την κατασκευή 4 εργοστασίων επεξεργασίας απορριμμάτων δυναμικότητας 1,35 εκατ. τόνων ετησίως, εκ των οποίων τα 2 εργοστάσια δυναμικότητας 1,1 εκατ. τόνων ετησίως στη Δυτική Αττική !
Σε αυτά, πρέπει να προστεθεί το λειτουργούν σήμερα ΕΜΑΚ Ι δυναμικότητας 0,4 εκατ. τόνων ετησίως.
Συνεπώς, καταστρατηγείται κατάφωρα κι αυτός ακόμη ο άδικος και επιλεκτικός Περιβαλλοντικός Σχεδιασμός που προβλέπει το 75% των απορριμμάτων στη Δυτική Αττική, προβλέποντας 1,5 εκατ. τόνοι απορριμμάτων να επεξεργάζονται (και συνεπώς να «μπαίνουν στον ΧΥΤΥ) στη Δυτική Αττική στο σύνολο των 1,75 εκατ. τόνων που θα επεξεργάζονται.
Και γενικότερα, όμως, δρομολογείται η κατασκευή εργοστασίων για υπερβολικά μεγάλες ποσότητες απορριμμάτων, παρότι έχουμε μείωση των σκουπιδιών λόγω της οικονομικής κρίσης, με διαδικασίες που δεν συμφωνούν με τα προβλεπόμενα ούτε στην ελληνική νομοθεσία ούτε στις ευρωπαϊκές οδηγίες και σε κόστος κατασκευής υπερδιπλάσιο του πραγματικού κόστους, ενώ εκχωρείται η λειτουργία των εργοστασίων για 27 χρόνια στους ιδιώτες. Όλα τα παραπάνω το μόνο που μπορούν να εγγυηθούν είναι η υπέρογκη αύξηση των δημοτικών τελών στους δήμους της Αττικής σε μια περίοδο που οι δημότες υποφέρουν από την ύφεση.
Σε ότι αφορά το Δήμο Φυλής θα πρέπει να αντιταχθεί σθεναρά στην προσπάθεια περαιτέρω υποβάθμισής του, φροντίζοντας ταυτόχρονα, να διαχωρίσει τη γενικότερη λειτουργία του Δήμου από τα αντισταθμιστικά οφέλη, ξεκινώντας από την μισθοδοσία του προσωπικού.»




Σάββας Ι. Σάββας



Επικεφαλής της ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΠΟΛΙΤΩΝ

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια