Ο Περιφερειάρχης Αττικής & Πρόεδρος του ΕΔΣΝΑ, απαντά σε ερωτήσεις για τον ΕΔΣΝΑ



Ο Περιφερειάρχης Αττικής & Πρόεδρος του ΕΔΣΝΑ, Γιάννης Σγουρός, απαντά σε ερωτήσεις σχετικά με τη λειτουργία και τα προβλήματα του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής
Τι είναι ο Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ);
Ο ΕΔΣΝΑ είναι νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, με έδρα την Αθήνα που ιδρύθηκε με το άρθρο 211 του Νόμου 3582 του 2010 (Καλλικράτης).
Ποιοί μετέχουν στον ΕΔΣΝΑ;
Στον ΕΔΣΝΑ μετέχουν η Μητροπολιτική Περιφέρεια Αττικής και υποχρεωτικά όλοι οι Δήμοι του Νομού Αττικής. Επειδή συμμετέχουν και οι δύο βαθμοί Αυτοδιοίκησης, γι' αυτό και ονομάζεται Διαβαθμιδικός.
Με πόσα μέλη εκπροσωπείται ο κάθε βαθμός στο Διοικητικό Συμβούλιο;
Το Διοικητικό Συμβούλιο αποτελείται από εξήντα (60) μέλη, εκ των οποίων τα είκοσι τέσσερα (24) ορίζονται
από το περιφερειακό συμβούλιο και εκπροσωπούν την περιφέρεια και τα υπόλοιπατριάντα έξι (36) ορίζονται από την περιφερειακή ένωση δήμων Αττικής και εκπροσωπούν τους δήμους.
Πρόεδρος του συνδέσμου είναι ex officio ο Περιφερειάρχης Αττικής.
Πότε συγκροτήθηκε ο ΕΔΣΝΑ;
Ο ΕΔΣΝΑ συγκροτήθηκε με Απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών στις 16 Δεκεμβρίου του 2011. Δηλαδή με μεγάλη καθυστέρηση ενός ολόκληρου χρόνου αφ' ότου εφαρμόστηκε ο Καλλικράτης.
Τι προβλήματα υπήρξαν στην αρχική λειτουργία του ΕΔΣΝΑ;
Το μεγάλο μέγεθος του Διοικητικού Συμβουλίου που αποτελείται από 60 μέλη και τον Πρόεδρο καθιστούσε δυσχερή τη λειτουργία και την αντιμετώπιση σε τακτική βάση των πολλών προβλημάτων που αντιμετώπιζε ο Σύνδεσμος.
Γι' αυτό ζητήσαμε νομοθετική ρύθμιση για τη δημιουργία Εκτελεστικής Επιτροπής. Αυτό έγινε με το νόμο 4071/2012 (Καλλικράτης 2) που πρόβλεψε 7μελή Εκτελεστική Επιτροπή όπου τα 4 μέλη προέρχονται από τους Δήμους, τα 2 από την Περιφέρεια και Πρόεδρος της είναι ο Περιφερειάρχης Αττικής.
Η νομοθετική ρύθμιση για τη συγκρότηση της Εκτελεστικής Επιτροπής καθυστέρησε άλλους τέσσερις μήνες γεγονός που επιβάρυνε την ήδη άσχημη λειτουργία του Συνδέσμου.
Ποιοι είναι οι σκοποί του Συνδέσμου;
Σκοποί του συνδέσμου είναι η προσωρινή αποθήκευση, η μεταφόρτωση, η επεξεργασία, η ανακύκλωση και η εν γένει αξιοποίηση και διάθεση στερεών αποβλήτων, η λειτουργία σχετικών εγκαταστάσεων, η κατασκευή μονάδων επεξεργασίας και αξιοποίησης, καθώς και η αποκατάσταση υφιστάμενων χώρων εναπόθεσης (Χ.Α.Δ.Α.) εντός της χωρικής αρμοδιότητας της Περιφέρειας Αττικής.
Ποιο είναι το οργανόγραμμα του Συνδέσμου;
Ο Σύνδεσμος αποτελείται από έξη Διευθύνσεις που έχουν ως αντικείμενο:
  • 1) Τα διοικητικά θέματα
  • 2) Την οικονομική διαχείριση
  • 3) Τον προγραμματισμό
  • 4) Την υγειονομική ταφή των απορριμμάτων
  • 5) Τη λειτουργία των εργοστασίων επεξεργασίας και του αποτεφρωτήρα
  • 6) Τη μεταφόρτωση
Τι προσωπικό έχει ο Σύνδεσμος;
Ο Σύνδεσμος έχει προσωπικό 396 άτομα, εκ των οποίων
  • Μόνιμοι είναι 198 άτομα
  • Αορίστου Χρόνου είναι 35 άτομα
  • Και Συμβασιούχοι Έργου με δικαστική απόφαση είναι 163 άτομα.
Τι έσοδα έχει ο Σύνδεσμος και ποιο πρόβλημα υπάρχει με αυτά;
Μέχρι την αναλυτική κοστολόγηση των υπηρεσιών του Ε.Δ.Σ.Ν.Α., με την οποία θα καθορισθεί η οριστική τιμή, ορίζεται με το Άρθρο 3 της Υπουργικής Απόφασης 52546 του 2011, τιμή σαράντα πέντε (45) ευρώ ανά τόνο απορριμμάτων.
Ειδικά για το 2012, οι ετήσιες εισφορές των Δήμων μελών του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. καθορίζονται σε 100.423.105,32.
Στο τέλος του 2012, ανάλογα με τα φορτία που θα μεταφέρουν οι δήμοι έως τις 31.12.2012, εκκαθαρίζονται, για καθέναν από τους δήμους, οι οφειλές ή τα δικαιώματα επιστροφής, με ανάλογη χρέωση ή πίστωση των εισφορών που αναλογούν σε αυτούς για το έτος 2013.
Επομένως θα έπρεπε μέχρι στιγμής, που έχουμε διανύσει το πρώτο εξάμηνο του 2012, να έχει εισπράξει ο Σύνδεσμος από τους Δήμους περίπου 50.000.000 €.
Δυστυχώς μέχρι στιγμής μόνο τρεις δήμοι έχουν καταβάλει 3.000.000 € περίπου που δόθηκαν όλα για τις αντισταθμιστικές εισφορές στο Δήμο Φυλής.
Επομένως μέχρι σήμερα ούτε ένα ευρώ δεν έχει εισπραχθεί για τις λειτουργικές ανάγκες του συνδέσμου με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουμε τεράστια προβλήματα συνέχισης της λειτουργίας μας.
Για την είσπραξη των εισφορών όταν δεν τις καταβάλει ο υπόχρεος δήμος προβλέπεται η παρακράτηση και απόδοση τους από την ΔΕΗ μέσω των ανταποδοτικών τελών που εισπράττει.
Δυστυχώς ούτε η ΔΕΗ απέδωσε τις αντίστοιχες εισφορές και έχω κάνει έντονη παράσταση στο Πρόεδρό της για το θέμα αυτό.
Ζητάμε την τροποποίηση του νόμου ώστε οι εισφορές να παρακρατούνται αυτόματα από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ) και να μας αποδίδονται από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
Ποια είναι τα έξοδα του ΕΔΣΝΑ;
Τα έξοδα του ΕΔΣΝΑ προκύπτουν από τη μισθοδοσία του προσωπικού του, τις λειτουργικές δαπάνες και τις δαπάνες που προκύπτουν από συμβάσεις που εκτελεί.
Έξοδα προκύπτουν και από τη λειτουργία του ΕΜΑΚ όπου ενώ νομοθετικά ο σύνδεσμος εισπράττει 45 ευρώ το τόνο για τα εισερχόμενα απορρίμματα την ίδια στιγμή πληρώνει 85,88 ευρώ το τόνο μαζί με το ΦΠΑ για την επεξεργασία τους.
Τέλος υπάρχουν οφειλές προηγουμένων ετών που πρέπει να αποπληρωθούν καθώς και δικαστικές αποφάσεις που πρέπει να εκτελεστούν και συνεπάγονται δαπάνες.
Όλα αυτά αποτυπώνονται στον προϋπολογισμό για το 2012 που ψηφίστηκε στο Διοικητικό Συμβούλιο της 29ης Μαρτίου 2012.
Το συνολικό ύψος του προϋπολογισμού ανέρχεται σε 151.825.169,95 € αλλά για να πραγματοποιηθεί πρέπει να εισπραχθούν και οι εισφορές των δήμων που ανέρχονται σε100.423.105,32 € καθώς και οι οφειλές παρελθόντων ετών. Είναι φανερό ότι στη δύσκολη σημερινή οικονομική συγκυρία αυτό δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί.
Τι είναι ο ΕΣΔΚΝΑ και ποια η σχέση του με τον ΕΔΣΝΑ;
Με τις ίδιες διατάξεις που ιδρύθηκε ο Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος ταυτόχρονα διαλύθηκε ο προκάτοχος Ενιαίος Σύνδεσμος Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Αττικής (Ε.Σ.Δ.Κ.Ν.Α.). Ο Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος κατέστη καθολικός διάδοχος σε όλη την κινητή και ακίνητη περιουσία του ΕΣΔΚΝΑ και σε όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του συμπεριλαμβανομένων και τυχόν συμβάσεων έργου.
Ενώ παράλληλα προβλέφτηκε ότι οι εκκρεμείς δίκες συνεχίζονται από το Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο χωρίς να διακόπτονται και χωρίς να απαιτείται ειδική διαδικαστική πράξη συνέχισης για καθεμία από αυτές.
Στο σημείο αυτό εντοπίζεται και η σοβαρότερη αδυναμία στη λειτουργία του νέου Συνδέσμου αφού με τον τρόπο αυτό κληρονόμησε χρέη 71,5 εκ € στις 31/12/2011 και πολλές άλλες υποχρεώσεις που θα προκύψουν από δικαστικές διενέξεις και απαιτήσεις που αυτή τη στιγμή δεν γνωρίζουμε.
Που εντοπίζεται το οικονομικό πρόβλημα του ΕΔΣΝΑ;
Το οικονομικό πρόβλημα του ΕΔΣΝΑ εντοπίζεται αφ' ενός στο χρέος που κληρονόμησε από τον ΕΣΔΚΝΑ, περίπου 71,5 εκατομμύρια ευρώ και αφ' ετέρου στην μη καταβολή των προβλεπόμενων εισφορών από τους υπόχρεους Δήμους.
Έτσι, τους 6 πρώτους μήνες του 2012 , το χρέος του Συνδέσμου αυξάνεται συνεχώς.
Μόνο από την λειτουργία του εργοστασίου, του αποτεφρωτήρα και της καθημερινής λειτουργίας ταφής των απορριμμάτων, επιβαρύνεται με 2.000.000 περίπου τον μήνα.
Ήδη δηλαδή το χρέος έχει φτάσει τα 83.000.000 ευρώ και αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο.
Επιπλέον, υπάρχουν και 37.000.000 τα οποία διεκδικούν δικαστικά  ιδιώτες,  και 11 εκατομμύρια που είναι δεσμευμένα στην Εμπορική Τράπεζα από κατασχέσεις ιδιωτών.
Υπάρχει επίσης τεράστιο πρόβλημα με τις κατασχέσεις σε βάρος του Συνδέσμου λόγω οφειλών για την αντιμετώπιση των οποίων υποχρεωνόμαστε σε διαρκείς, επίπονες, χρονοβόρες και υψηλού κόστους δικαστικές διενέξεις, που μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο ακόμα και τη μισθοδοσία του προσωπικού του Συνδέσμου.
Τι είναι τα «ασυμβασιοποίητα» έργα;
Ένα μεγάλο οικονομικό αλλά κυρίως θεσμικό πρόβλημα που υπάρχει στην διαδικασία ταφής των απορριμμάτων είναι τα «ασυμβασιοποίητα» έργα.
Είναι έργα που εκτελούνται χωρίς διαγωνισμό και χωρίς σύμβαση.
Η καθημερινή λειτουργία του ΧΥΤΑ παρέχεται από ιδιωτική εταιρεία χωρίς να έχει γίνει καμία διαγωνιστική διαδικασία, στο πλαίσιο προφορικών εντολών, εξαιτίας της  πραγματικής αδυναμίας του Συνδέσμου να λειτουργήσει χωρίς βοήθεια, και υπό την απειλή του κινδύνου για την δημόσια υγεία από το ενδεχόμενο κλείσιμο του ΧΥΤΑ.
Ενημερώθηκα για το πρόβλημα πριν από λίγες μέρες διότι όπως παραδέχθηκε ο αρμόδιος Διευθυντής τόσο ενώπιον του Διοικητικού Συμβουλίου όσο και ενώπιον της Εκτελεστικής Επιτροπής δεν έκρινε σκόπιμο να με ενημερώσει για το θέμα αυτό μόλις ανέλαβα τα καθήκοντά μου.
Αμέσως δημοσιοποίησα το πρόβλημα και το έθεσα ενώπιον των οργάνων διοίκησης του Συνδέσμου. Παράλληλα απέστειλα επιστολές στο κύριο Πρωθυπουργό το νυν και τον τέως και ζήτησα τη συνδρομή τους.
Προσέφυγα στον Πρόεδρο του Αρείου Πάγου κ. Τέντε και ζήτησα τη συνδρομή της Δικαιοσύνης, προκειμένου να εντοπιστούν οι ευθύνες για το πώς ο Ε.Δ.Σ.Ν.Α έφτασε στο σημείο που βρίσκεται σήμερα, ενώ παράλληλα εξέφρασα την ανάγκη να διαταχθεί άμεσα έκτακτος διαχειριστικός οικονομικός έλεγχος, έτσι ώστε να έρθουν στο φως πράξεις ή και παραλείψεις, εξαιτίας των οποίων δημιουργήθηκαν και συσσωρεύτηκαν υπέρογκα χρέη που φτάνουν τα 83 εκ. Ευρώ και οδήγησαν το Σύνδεσμο στο σημερινό οικονομικό αδιέξοδο.
Για το λόγο αυτό επισκέφθηκα και τον Πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κ. Ιωάννη Καραβοκύρη, τη Δευτέρα 16 Ιουλίου 2012, προκειμένου αφ' ενός να τον ενημερώσω για τις συνθήκες λειτουργίας και την οικονομική κατάσταση, στην οποία έχει περιέλθει ο Ε.Δ.Σ.Ν.Α. και για τους κινδύνους που απειλούν τους κατοίκους του λεκανοπεδίου από τη δυσλειτουργία του Συνδέσμου και αφ' ετέρου ζήτησα τη βοήθεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, προκειμένου να λυθεί με νόμιμο τρόπο το πρόβλημα που έχει ανακύψει με τα «ασυμβασιοποίητα» έργα του Συνδέσμου.
Τι κάνει ο Σύνδεσμος για τους ΧΑΔΑ;
Στις 11 Ιουλίου 2012, δρομολογήθηκε με απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής η επίλυση ενός χρονίζοντος περιβαλλοντικού προβλήματος, που έχει φτάσει μέχρι της Βρυξέλλες.
Πρόκειται για την αποκατάσταση 10 Χώρων Ανεξέλεγκτης Ταφής Απορριμμάτων στην Αττική.
Συγκεκριμένα εγκρίθηκαν οι μελέτες αποκατάστασης και τεύχη δημοπράτησης των εξής έργων:
1)   Αποκατάσταση ΧΑΔΑ Μεγάρων με προϋπολογισμό 6.150.000€
2)   Αποκατάσταση ΧΑΔΑ Κερατέας με προϋπολογισμό 4.300.000€
3)   Αποκατάσταση ΧΑΔΑ Σπετσών με προϋπολογισμό 4.460.000€
4)   Αποκατάσταση ΧΑΔΑ Βορειοανατολικής Αττικής που περιλαμβάνει τους ΧΑΔΑ Κάλαμου, Βαρνάβα, Γραμματικού και Αυλώνα με προϋπολογισμό 2.000.000€
5)   Αποκατάσταση ΧΑΔΑ Νοτιοανατολικής Αττικής που περιλαμβάνει τον ΧΑΔΑ Παλαιάς Φώκαιας και ΧΑΔΑ Καλυβίων με προϋπολογισμό 5.200.000€
6)   Αποκατάσταση ΧΑΔΑ Νησιών Αττικής που περιλαμβάνει ΧΑΔΑ Ύδρας, Μεθάνων και Αγκιστρίου με προϋπολογισμό 2.300.000€
Πρόκειται για ένα περιβαλλοντικά σημαντικό έργο που παράλληλα θα αποτρέψει και την επιβολή προστίμων στη χώρα μας από την Ευρωπαϊκή Ένωση λόγω των παράνομων χωματερών.
Έχουμε καταρτίσει ένα σφιχτό χρονοδιάγραμμα συγκεκριμένων ενεργειών, που αφορούν στις μελέτες, τα τεχνικά δελτία, την ένταξη και δημοπράτηση των έργων μέσα στο Σεπτέμβριο του 2012.
Η χρηματοδότηση των έργων είναι εξασφαλισμένη μέσα από πιστώσεις του ΠΕΠ Αττικής και υπάρχει και σχετική πρόσκληση ανοικτή.
Πρόσφατα είχαμε πυρκαγιά στο ΧΥΤΑ της Φυλής, τι ενέργειες έχουν γίνει;
Πράγματι την Κυριακή 1 Ιουλίου 2012, περίπου στις 15:00 το μεσημέρι στις εγκαταστάσεις του ΧΥΤΑ Φυλής εκδηλώθηκε μεγάλη πυρκαγιά.
Δεν είναι η πρώτη φορά που παρατηρούνται εμπρηστικές ενέργειες στις εγκαταστάσεις του Χώρου Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων στη Φυλή, είτε αυτές γίνονται από ανθρώπινο λάθος είτε εσκεμμένα.
Το φαινόμενο της κλοπής και καύσης καλωδίων και άλλων υλικών από ομάδες αθιγγάνων είναι συνηθισμένο, γνωστό σε όλους τους φορείς και εξαιρετικά επικίνδυνο για τη ζωή εργαζομένων και πολιτών.
Έχω καλέσει το Υπουργείο Εσωτερικών, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, να αναλάβουν άμεσα όλες τις απαραίτητες και αναγκαίες πρωτοβουλίες και δράσεις προκειμένου να διαφυλάξουν την ασφάλεια του Χώρου Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων, των εργαζομένων του και των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής, και να διασφαλίσουν την προστασία του περιβάλλοντος που επιβαρύνεται δραματικά από παρόμοια περιστατικά.
Τι είναι το θέμα των οσμών στο ΧΥΤΑ;
Με βάση τους Περιβαλλοντικούς Όρους για την κατασκευή και λειτουργία του Εργοστασίου Μηχανικής Ανακύκλωσης Απορριμμάτων και Κομποστοποίησης (ΕΜΑΚ) που εγκρίθηκαν το 1997 και ανανεώθηκαν το 2002 και το 2009 υπάρχει ένα  εγκατεστημένο σύστημα περιβαλλοντικού ελέγχου και γίνονται μετρήσεις οι οποίες καταγράφονται σε πρωτόκολλο ως εξής:
α) Οι μετρήσεις θορύβου μια φορά την εβδομάδα.
β) Οι μετρήσεις σκόνης, επίσης, μια φορά την εβδομάδα.
γ) Οι συγκεντρώσεις οσμών στη περιμετρική ζώνη τουλάχιστον μια φορά την βδομάδα.
Βάσει των Περιβαλλοντικών Όρων του έργου αλλά και για την διασφάλιση της δημόσιας υγείας οι περιβαλλοντικές μετρήσεις που διεξάγονται καλύπτουν τα παρακάτω:
1. Στάθμη θορύβου και ηχητική πίεση στην περίμετρο του ΕΜΑΚ.
2. Ισοδύναμη στάθμη θορύβου στον περιβάλλοντα χώρο του εργοστασίου.
3. Διασπορά οσμών στην περιμετρική ζώνη του εργοστασίου.
4. Έλεγχος έκλυσης αερομεταφερόμενης σωματιδιακής ύλης στην
περίμετρο.
5. Έλεγχος έκλυσης βιοαερίου σε θέσεις παρακολούθησης διαφυγών του.
6. Σύσταση παραγόμενου εδαφοβελτιωτικού (compost) και συγκεντρώσεις
βαρέων μετάλλων.
7. Σύσταση των παραγόμενων υγρών αποβλήτων από τις διαδικασίες στο ΕΜΑΚ, τα οποία εν συνεχεία οδηγούνται σε εγκατάσταση επεξεργασίας.
8. Σύσταση των επεξεργασμένων υγρών που προκύπτουν από την εγκατάσταση επεξεργασίας.
Κατόπιν αυτών ζήτησα πλήρη έλεγχο και αναφορά για τα καταγγελλόμενα περί οσμών στις 12/7.
Τέθηκαν υπόψη μου τα ακόλουθα στοιχεία:
Πρώτο: Έκθεση μέτρησης των οσμών που είχε διενεργηθεί την συγκεκριμένη μέρα 12/7/2012 από την οποία προκύπτει ότι δεν υπήρχε υπέρβαση των εγκεκριμένων ορίων.
Δεύτερο: Αναφορά από τη Δνση Περιβάλλοντος, που επίσης δεν διαπιστώνει παραβάσεις.
Τρίτο: Αναφορά της Κοινοπραξίας από την οποία διαπιστώνεται ότι δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα οσμών.
Τέταρτο: Αναφορά της αρμόδιας Διεύθυνσης του Συνδέσμου από την οποία ομοίως προκύπτει ότι δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα οσμών.
Αντίστοιχα στοιχεία υπάρχουν και για την περίπτωση της 24/4/2012, που υπεβλήθη και η γνωστή μήνυση. Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει ότι ούτε και τότε υπήρξε υπέρβαση των οριακών τιμών που θέτουν οι εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι.
Οι εγκαταστάσεις βρίσκονται εκεί τριάντα χρόνια και μόλις δημιουργήθηκε ένας νέος Σύνδεσμος και μια νέα Διοίκηση, άρχισαν οι μηνύσεις, οι έφοδοι, οι διαμαρτυρίες για δυσοσμία. Γίνεται προσπάθεια απαξίωσης του Συνδέσμου και του έργου του. Αυτό δεν πρόκειται να το επιτρέψουμε και θα προσφύγουμε στη Δικαιοσύνη αν συνεχιστούν τέτοιου είδους μεθοδεύσεις
Τι έργα κάνει ο ΕΔΣΝΑ στη Φυλή;
Σε διαχειριστικό επίπεδο ο Ε.Δ.Σ.Ν.Α. εκτελεί έργα και εποπτεύει λειτουργίες που αφορούν το σύνολο σχεδόν των αστικών απορριμμάτων Αττικής που ανέρχονται στο μεγάλο μέγεθος των 2.000.000 τόνων ετησίως. Επιμέρους, τα έργα και οι λειτουργίες που εκτελούνται εντός της Ο.Ε.Δ.Α. (Οργανωμένη Εγκατάσταση Διαχείρισης Απορριμμάτων) Δυτικής Αττικής, είναι τα εξής:
  • Έργα κατασκευής Χ.Υ.Τ.Α. Α' Φάσης φυλής.
  • Λειτουργία υγειονομικής ταφής στο Χ.Υ.Τ.Α. Α' φάσης Φυλής
  • Λειτουργία Εργοστασίου Μηχανικής Ανακύκλωσης και Κομποστοποίησης (Ε.Μ.Α.Κ.).
  • Λειτουργία Μονάδων Επεξεργασίας Στραγγισμάτων (Μ.Ε.Σ.).
  • Αποκατάσταση παλαιών Χ.Υ.Τ.Α. εντός της Ο.Ε.Δ.Α. Φυλής - Λιόσια και αξιοποίηση του βιοαερίου.
  • Αποτεφρωτήρας ιατρικών αποβλήτων.
Τι είναι τα Έργα κατασκευής Χ.Υ.Τ.Α. Α' Φάσης Φυλής;
Είναι έργα δημιουργίας κατακόρυφων πρανών ύφους μέχρι και 80 μέτρων, προκειμένου να αποκτήσουμε παράταση στο χρόνο ζωής του κυττάρου για την υγειονομική ταφή των απορριμμάτων.
Τα έργα χρηματοδοτούνται από τις δημόσιες επενδύσεις και παρουσιάζουν ιδιαίτερες δυσκολίες.
Με το νέο αυτό σχέδιο, ο χρόνος ζωής του Χ.Υ.Τ.Α. Α' Φάσης εκπνέει το πρώτο εξάμηνο του 2014, ενώ με το παλαιό σχέδιο θα είχε ήδη εκπνεύσει.
Είναι φανερό ότι βρισκόμαστε κοντά στο τέλος ζωής του Χ.Υ.Τ.Α., σε 2,5 το πολύ χρόνια, και πρέπει με κατεπείγουσες διαδικασίες να αποφασίσουμε από κοινού με τα συναρμόδια Υπουργεία για ένα μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα διάθεσης μεγάλων ποσοτήτων.
Τι είναι η Λειτουργία υγειονομικής ταφής στο Χ.Υ.Τ.Α. Α' φάσης Φυλής
Η λειτουργία της υγειονομικής ταφής είναι εργασίες που εξελίσσονται παράλληλα με την κατασκευή του αντίστοιχου έργου και η γειτνίασή τους (κατασκευή - λειτουργία) απαιτεί αυστηρό προγραμματισμό των εργασιών.
Στις αρχές του 2012, αθίγγανοι με καταδρομική επιδρομή έκαψαν μεγάλο μέρος του εξοπλισμού του ΕΔΣΝΑ και αποδιοργάνωσαν το μηχανισμό που υπήρχε για την ταφή των απορριμμάτων.
Έκτοτε και μέχρι σήμερα κατορθώνουμε να διαχειριζόμαστε την υγειονομική ταφή στη «κόψη του ξυραφιού» με την παροχή υποστηρικτικών υπηρεσιών από ιδιωτική εταιρεία.
Η καλή σημερινή εμφάνιση του Χ.Υ.Τ.Α. Φυλής Α' Φάσης δεν πρέπει να καθησυχάζει κανέναν καθώς η ανυπαρξία οικονομιών πόρων και άλλα προβλήματα, όπως αποδιοργάνωση μηχανισμών του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. δημιουργούν εκρηκτικό μίγμα για το «ηφαίστειο» των απορριμμάτων Αττικής.
Τι κάνει το Εργοστάσιο Μηχανικής Ανακύκλωσης και Κομποστοποίησης (Ε.Μ.Α.Κ.);
Το εργοστάσιο μηχανικής ανακύκλωσης και κομποστοποίησης που λειτουργεί εδώ και 10 χρόνια επεξεργάζεται 700 - 1000 τόνους ημερησίως και καλύπτει μέρος των υποχρεώσεων απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση που το έχει χρηματοδοτήσει.
Η παροχή των υπηρεσιών λειτουργίας του εργοστασίου γίνεται από ιδιωτική εταιρεία που πληρώνεται από τους ίδιους πόρους του Ε.Δ.Σ.Ν.Α..
Εκκρεμούν πληρωμές προς τον ιδιώτη πάροχο άνω των 24.000.000 € και για χρονικό διάστημα πάνω από ένα έτος.
Για το εργοστάσιο αυτό υπάρχει η ανάγκη εκσυγχρονισμού του, καθώς η τεχνολογία του έχει ξεπεραστεί, όμως ο εκσυγχρονισμός αυτός απαιτεί οικονομικούς πόρους που δεν διαθέτει ο Σύνδεσμος.
Τι κάνουν οι Μονάδες Επεξεργασίας Στραγγισμάτων (Μ.Ε.Σ.);
Υπάρχουν δύο μονάδες Μ.Ε.Σ. που επεξεργάζονται στραγγίσματα (υγρά απόβλητα) προερχόμενα από τους Χ.Υ.Τ.Α. παλαιούς και ενεργούς που βρίσκονται εντός της Ο.Ε.Δ.Α. Φυλής - Λιοσίων.
Η παροχή υπηρεσιών για τη λειτουργία των μονάδων αυτών γίνεται επίσης από ιδιωτική εταιρεία και πληρώνεται από πόρους του Ε.Δ.Σ.Ν.Α.
Δυστυχώς και εδώ καθυστερούν πληρωμές έξι μηνών προς την ιδιωτική εταιρεία που ανέρχονται σε ύψος άνω των 2.000.000 €.
Αποκατάσταση παλαιών Χ.Υ.Τ.Α. εντός της Ο.Ε.Δ.Α. Φυλής - Λιόσια και αξιοποίηση του βιοαερίου.
Τα έργα αποκατάστασης στους παλαιούς Χ.Υ.Τ.Α. βρίσκονται σε τελικό στάδιο και πραγματικά παρέχουν αισιοδοξία στους καλοπροαίρετους πολίτες πώς ένας Χ.Υ.Τ.Α. μπορεί να μεταμορφωθεί σε χώρο πρασίνου.
Επίσης, η παράλληλη ενεργειακή αξιοποίηση του υπάρχοντος βιοαερίου εντός του Χ.Υ.Τ.Α. σε ηλεκτρικό ρεύμα αποδεικνύει πως με σχέδιο, οργάνωση και συνεχή μέριμνα μπορούν τα σκουπίδια να προσφέρουν στην εθνική οικονομία.
Όπως όμως έχω πληροφορηθεί και εδώ υπάρχουν προβλήματα καθώς n Δ.Ε.Η. δεν πληρώνει την ιδιωτική εταιρεία που λειτουργεί το εργοστάσιο και εκκρεμούν πληρωμές από μέρους της άνω των 6.000.000 €.
Τι είναι ο Αποτεφρωτήρας ιατρικών αποβλήτων και τι προβλήματα υπάρχουν;
Εντός της Ο.Ε.Δ.Α. Φυλής - Λιοσίων λειτουργεί αποτεφρωτήρας σύγχρονης τεχνολογίας για την καύση των ιατρικών αποβλήτων. Εδώ υπάρχουν δύο ειδών προβλήματα.
Το πρώτο αφορά και πάλι στις οικονομικές υποχρεώσεις αφού εκκρεμούν πληρωμές για χρονικό διάστημα ενός έτους και ύψους περίπου 2.000.000 €.
Το δεύτερο πρόβλημα αφορά τους υπόχρεους για την καύση ιατρικών αποβλήτων (ιατρικές μονάδες, δημόσιες ή ιδιωτικές) που αποφεύγουν την καταστροφή των ιατρικών αποβλήτων, για οικονομικούς λόγους, με αποτέλεσμα ο αποτεφρωτήρας να υπολειτουργεί.
Για το λόγο αυτό έχουμε ζητήσει από το Υπουργείο Υγείας μια συνολική Προγραμματική Σύμβαση για το σύνολο των νοσοκομείων της χώρας και από τις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες αυστηρό έλεγχο ώστε να διασφαλίζεται η θερμοκαταστροφή των τοξικών αυτών αποβλήτων.
Τι είναι ο Περιφερειακός Σχεδιασμός Διαχείρισης Απορριμμάτων Αττικής (ΠΕΣΔΑ Αττικής);
Το ΠΕΣΔΑ αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο διαχείρισης του συνόλου των αποβλήτων, τα οποία παράγονται σε μία Περιφέρεια, προσδιορίζει τις γενικές κατευθύνσεις για τη διαχείρισή τους, σε συμφωνία με τις κατευθύνσεις του Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων και υποδεικνύει τα κατάλληλα μέτρα που προωθούν ιεραρχικά και συνδυασμένα:
α) την πρόληψη, παραγωγής αποβλήτων,
β) την επαναχρησιμοποίηση,
γ) την ανακύκλωση,
δ) άλλου είδους ανάκτηση, όπως ανάκτηση ενέργειας, και
ε) την ασφαλή τελική διάθεση σε επίπεδο Περιφέρειας.
Στην Αττική ξεκίνησε σε πρώτη φάση το 2001, εγκρίθηκε με νόμο το 2003 και επικαιροποιήθηκε το 2006. 
Θυμίζω τα κυριότερα σημεία αυτής της διαδρομής:
Το 2001 με την 48445/28-9-2001 απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής εγκρίθηκε το Πλαίσιο Διαχείρισης στερεών αποβλήτων Περιφέρειας Αττικής.
Στη συνέχεια το πλαίσιο εξειδικεύτηκε, ως προς τα έργα διαχείρισης και τη χωροθέτηση των εγκαταστάσεων επεξεργασίας και διάθεσης. Οι κατάλληλες θέσεις για εγκαταστάσεις ολοκληρωμένης διαχείρισης αποβλήτων θεσμοθετήθηκαν με το άρθρο 33 του νόμου 3164/2003.
Ως προς την επεξεργασία ο σχεδιασμός προβλέπει εργοστάσια επεξεργασίας σύμμεικτων, μονάδες κομποστοποιήσης προδιαλεγμένων, κέντρα διαλογής, μονάδες προεπεξεργασίας και ΧΥΤΥ.
Στη συνέχεια, εκπονήθηκαν μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τις ολοκληρωμένες εγκαταστάσεις διαχείρισης απορριμμάτων στη Δυτική και Ανατολική Αττική και εκδόθηκαν Αποφάσεις  Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων.
Με τον νόμο 3164/2003 θεσμοθετήθηκαν οι κατάλληλες θέσεις για εγκαταστάσεις ολοκληρωμένης διαχείρισης αποβλήτων, αλλά δεν προσδιορίστηκαν  οι μέθοδοι επεξεργασίας.
Ο Περιφερειακός Σχεδιασμός  επικαιροποιήθηκε το 2006 με την 319/22.2.2006 Απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Αττικής.
Στο πλαίσιο αυτό εξειδικεύθηκαν περαιτέρω στόχοι για την εκτροπή βιοαποδομήσιμων (οργανικά και χαρτί) αποβλήτων από την ταφή και για την ανακύκλωση και αξιοποίηση  των υλικών συσκευασίας, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή και την εθνική νομοθεσία και ορίστηκε ο ΕΣΔΚΝΑ ως φορέας διαχείρισης για το σύνολο της Αττικής.
Ακολούθως, με το νόμο 4020/2012 τροποποιήθηκε η αρμοδιότητα και το ΠΕΣΔΑ Αττικής εκπονείται και υλοποιείται από τον ΕΔΣΝΑ.
Ποια είναι η πορεία υλοποίησης του ΠΕΣΔΑ Αττικής;
Όπως είναι γνωστό σε όλους η χώρα μας μέχρι σήμερα «θάβει» τα σκουπίδια της κατά παράβαση της Εθνικής και Ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
Το απηρχαιωμένο και διεφθαρμένο αυτό σύστημα απειλεί το περιβάλλον και την υγεία των πολιτών.
Παράλληλα, τεράστιοι πόροι που μπορεί να προκύψουν, από την διαχείριση των απορριμμάτων με σύγχρονο τρόπο, χάνονται.
Ιδιοτέλεια, τοπικισμοί και συμφέροντα δεν επέτρεψαν μέχρι σήμερα να σπάσει αυτός ο φαύλος κύκλος.
Στις 13 Φεβρουαρίου συγκάλεσα το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΔΣΝΑ για να συζητήσουμε το τεράστιο πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων της Αττικής. Δυστυχώς δεν υπήρξε η απαιτούμενη απαρτία και η συνεδρίαση αναβλήθηκε.
Στις 29 Φεβρουαρίου συγκάλεσα εκ νέου το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΔΣΝΑ. Αυτή τη φορά υπήρξε απαρτία αλλά όχι ικανοποιητική προσέλευση εκπροσώπων των Δήμων κυρίως και γι' αυτό αναβλήθηκε και πάλι η συζήτηση για λίγες μέρες προκειμένου να δοθεί και η δυνατότητα να κατατεθούν προτάσεις και να γίνει διάλογος.
Στις 13 Μαρτίου συγκάλεσα και πάλι το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΔΣΝΑ. Δυστυχώς και πάλι κάποιοι κατέλαβαν το χώρο και η συνεδρίαση ματαιώθηκε για να αποφευχθούν επεισόδια.
Αυτό που απαιτείται είναι ειλικρινής διάλογος και βούληση να προχωρήσουμε στη λύση του προβλήματος και όχι παρεμπόδιση των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου να προσέλθουν στην συνεδρίαση.
Η άσκηση σωματικής ή ψυχολογικής βίας χαρακτηρίζει όσους την διαπράττουν και σίγουρα όχι μόνο δεν βοηθάει αλλά είναι καταδικαστέα.
Οι παρατηρήσεις που διατυπώνουν όσοι αντιδρούν αναδεικνύουν ως δήθεν επιχειρήματα την άγνοια και την προκατάληψή τους.
Ο ΠΕΣΔΑ είναι νόμος του κράτους και θεσμικές ρυθμίσεις σε βάθος 10έτιας. Συνοδεύεται από μελέτες και εγκρίσεις πολυάριθμων φορέων επί πολλά έτη.
Τι προτείνουν; Να πετάξουμε όλη αυτή τη δουλειά στο καλάθι των αχρήστων; Και να την αντικαταστήσουμε με τι;
Μα αυτός δεν είναι ο δρόμος που μας οδήγησε στη σημερινή κρίση;
Αντί συστηματικά και με σκληρή καθημερινή δουλειά να προσθέτουμε μέρα με τη μέρα ένα λιθαράκι, να γκρεμίζουμε ότι βρίσκουμε χτισμένο;
Και βέβαια ο ΠΕΣΔΑ χρειάζεται προσαρμογές, αν όμως τον πετάξουμε όπως προτείνουν, αυτοί που αντιδρούν, πετάμε τα χρήματα των φορολογουμένων Ελλήνων που απαιτήθηκαν για να γίνει και ξεκινάμε πάλι από το μηδέν με το κίνδυνο να χαθούν τα 150 εκ. € του ΕΣΠΑ.
Με τη διαδικασία των Συμπράξεων Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα διατηρείται στο ακέραιο ο Δημόσιος χαρακτήρας της διαχείρισης των απορριμμάτων. Ο Σύνδεσμος είναι κύριος του έργου και έχει το τελικό λόγο. Και δεν πρέπει να συγχέουμε τις ΣΔΙΤ με τις παραχωρήσεις, που είναι το μοντέλο άλλων έργων όπως η Αττική Οδός.
Η διαχείριση των απορριμμάτων είναι ένα πρόβλημα που όλοι αναγνωρίζουν ότι μπορεί να πάρει εκρηκτικές διαστάσεις για την κοινωνία και το περιβάλλον αλλά που κανείς δεν φαίνεται διατεθειμένος να κάνει κάτι για να το λύσει.
Η αρμοδιότητα πέρασε στον νέο φορέα που συγκροτήθηκε πρόσφατα με μεγάλη καθυστέρηση κατά την άποψή μου, γεγονός που επιδείνωσε το πρόβλημα.
Δυστυχώς, όπως δημόσια ενημέρωσα η οικονομική κατάσταση του Συνδέσμου είναι τραγική.
Έχουμε λοιπόν αφ' ενός την οικονομική αδυναμία να σηκώσουμε αυτό το βάρος και αφ' ετέρου υπάρχει η ευθύνη και η υποχρέωση να προχωρήσουμε στην υλοποίηση των απαιτούμενων έργων σύμφωνα με το σχεδιασμό.
Έχουμε 150 εκ ευρώ από το ΕΣΠΑ και την Περιφέρεια Αττικής, που όμως αν δεν συμβασιοποιηθούν μέχρι το 2013 χάνονται.
Θα ήταν εγκληματική αμέλεια να αφήσουμε να χαθούν αυτοί οι πολύτιμοι πόροι που θα βοηθήσουν να αναγεννηθεί ο Σύνδεσμος και η αξία των εγκαταστάσεών του.
Επομένως δεν πρέπει να αφήσουμε το χρόνο να χαθεί.
Καλούμαστε λοιπόν να κάνουμε την εκκίνηση και να μετατρέψουμε ένα χρόνιο και βαθύ περιβαλλοντικό πρόβλημα της Αττικής σε αναπτυξιακή ευκαιρία.
Αναλάβαμε όλοι μαζί να σηκώσουμε ένα τεράστιο βάρος, ένα βάρος που αυξάνει συνεχώς τα τελευταία 25 χρόνια και που όλες οι κυβερνήσεις που πέρασαν δεν κατάφεραν να το μειώσουν ή να δώσουν την πολυπόθητη οριστική λύση.
Είναι γνωστός ο τρόπος, με τον οποίο κινήθηκε η κεντρική διοίκηση τόσα χρόνια.
Μακάρι ως χώρα να είχαμε εφαρμόσει την τοπική ευθύνη εδώ και καιρό.
Να είχαμε φθάσει στο σημείο να ενεργούμε προνοητικά και να μην τρέχουμε πίσω από τις εξελίξεις και τις απαιτήσεις των καιρών υπό τον φόβο προστίμων και ελέγχων.
Αυτό θα επιτευχθεί μόνο μέσα από την βελτίωση ολόκληρου του συστήματος διαχείρισης. 
Και αυτή είναι η δέσμευσή μου προς τους πολίτες της Αττικής.
Τι έχει συμβεί με τις οφειλές του ΕΔΣΝΑ και γιατί ζητάτε να ενταχθούν στη ρύθμιση για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές;
Όπως γνωρίζετε, με την υπ. αριθμ. 2/21967/0094 Εγκύκλιο «Εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων», δόθηκε η δυνατότητα σε όλους τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, να καταθέσουν στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους πίνακα με τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις και οφειλές τους έως και 31-12-2011, προκειμένου  αυτές να εξοφληθούν.
Ο ΕΔΣΝΑ, που κληρονόμησε από τον προκάτοχο φορέα χρέη ύψους 71,5 εκατομμύριων ευρώ στις 31-12-2011, κάνοντας χρήση των διατάξεων της ανωτέρω Εγκυκλίου, έχει υποβάλλει εμπρόθεσμα αίτημα για την ένταξη και την εξόφλησή τους, αφού συγκεντρώνει σωρευτικά και τις τέσσερεις προϋποθέσεις που αυτή θέτει.
Δυστυχώς, μέχρι στιγμής, αντιμετωπίζεται ως φορέας που δεν εντάσσεται στους φορείς Γενικής Κυβέρνησης παρά το γεγονός ότι από το Νόμο εξομοιούται με ΟΤΑ.
Τι συμβαίνει με τα αντισταθμιστικά που εισπράττει από τον ΕΔΣΝΑ ο Δήμος Φυλής;
Το 40% των εισφορών των Δήμων που είναι μέλη του ΕΔΣΝΑ διατίθεται στον Δήμο Φυλής ως αντισταθμιστικό τέλος. Με το ποσό αυτό ο Δήμος Φυλής καλύπτει ανάγκες του όπως η μισθοδοσία του προσωπικού του που ανέρχεται σε 1100 άτομα.
Είναι φανερό ότι με τέτοιου μεγέθους επιβάρυνση ο Σύνδεσμος δεν πρόκειται ποτέ να μπορέσει να φέρει σε ισοζύγιο τα οικονομικά του.
Έχουμε προτείνει το ποσό αυτό που αντιστοιχεί στα αντισταθμιστικά τέλη να διατίθεται από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους, αφού είναι μία επιβάρυνση που αφορά το κοινωνικό σύνολο και όχι μόνο τον ΕΔΣΝΑ.
Μόνο έτσι θα μπορέσει να ανασάνει οικονομικά ο Σύνδεσμος και να προχωρήσει στις απαραίτητες επενδύσεις για τη βελτίωση της υπάρχουσας κατάστασης.
Σε ποιους υπουργούς έχετε απευθυνθεί και τι ζητάτε;
Έχουμε απευθυνθεί στους υπουργούς Εσωτερικών, Περιβάλλοντος, Ανάπτυξης και Οικονομικών που έχουν συναρμοδιότητα για τα θέματα που αφορούν στον ΕΔΣΝΑ.
Συγκεκριμένα το Υπουργείο Εσωτερικών έχει αρμοδιότητα στα θέματα που αφορούν στη νομική, οικονομική, οργανωτική και λειτουργική συγκρότηση του ΕΔΣΝΑ καθώς και στην εποπτεία της λειτουργίας του και στη χρηματοδότησή του.
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος έχει αρμοδιότητα σε θέματα που αφορούν στο σχεδιασμό της διαχείρισης των αποβλήτων και στην υλοποίηση των απαραίτητων έργων καθώς και στην περιβαλλοντική τους αδειοδότηση.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης έχει αρμοδιότητα στην ένταξη της απαιτούμενης χρηματοδότησης για την υλοποίηση των έργων που προβλέπει ο Περιφερειακός Σχεδιασμός στις διαδικασίες ΣΔΙΤ.
Το Υπουργείο Οικονομικών έχει αρμοδιότητα στα θέματα ρύθμισης των χρεών του Συνδέσμου και στην υπαγωγή τους στις ρυθμίσεις για τα ληξιπρόθεσμα χρέη.
Ποια είναι τα συγκεκριμένα αιτήματα προς την Κυβέρνηση και τους συναρμόδιους Υπουργούς;
Ζητάμε από το Υπουργείο Εσωτερικών:
-Άμεση νομοθετική ρύθμιση της παρακράτησης των εισφορών των Δήμων μελών του Συνδέσμου από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων με τροποποίηση του 4071/2012.
-Νομοθετική ρύθμιση για την χρηματοδότηση των αντισταθμιστικών τελών του Δήμου Φυλής από τους ΚΑΠ.
Ζητάμε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος:
-Άμεση προώθηση των διαδικασιών υλοποίησης του Περιφερειακού Σχεδιασμού και προώθησης των απαραίτητων αδειοδοτήσεων και ρυθμίσεων.
-Υλοποίηση των ρυθμίσεων της οδηγίας 98/2008 που ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με τον νόμο 4042/2012 με αντίστοιχη προσαρμογή του Εθνικού και Περιφερειακού Σχεδιασμού.
Ζητάμε από το Υπουργείο Ανάπτυξης:
-Την προώθηση της διαδικασίας ένταξης των έργων υλοποίησης του Περιφερειακού Σχεδιασμού στη χρηματοδότηση μέσω ΣΔΙΤ.
-Τη σύντμηση των διαδικασιών για την υλοποίηση των έργων προκειμένου να αποφευχθεί απώλεια πόρων ύψους 150 εκατομμυρίων ευρώ από το ΕΣΠΑ.
Ζητάμε από το Υπουργείο Οικονομικών:
-Την ένταξη των χρεών του Συνδέσμου στη ρύθμιση για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Αν δεν υπάρξει ανταπόκριση από τους Υπουργούς πρέπει να αναλάβει το θέμα ο ίδιος ο Πρωθυπουργός γιατί είναι το πιο καυτό πρόβλημα για την Αττική και τους κατοίκους της και εκπέμπω SOS για την αντιμετώπισή του.
Τι συμβαίνει στην Ευρώπη στο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων;
Η Ευρωπαϊκή εμπειρία στη Διαχείριση των Απορριμμάτων είναι ότι στις χώρες που πετυχαίνονται οι στόχοι υπάρχουν λίγοι και ουσιαστικά αρμόδιοι φορείς ώστε να τεκμηριώνεται η ευθύνη.
Στα ποιο εξελιγμένα Συστήματα με υψηλά ποσοστά πρόληψης και μείωσης των αποβλήτων αυτοί οι θεσμοί έχουν κυρίως στρατηγικό και ελεγκτικό ρόλο και η ιδιωτική πρωτοβουλία αναλαμβάνει την ευθύνη της διαχείρισης.
Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται η βέλτιστη ανάπτυξη του κλάδου της ανακύκλωσης και ιδιαίτερα σε επίπεδο μικρομεσαίων επιχειρήσεων συμβάλλοντας στη δημιουργία πολλών θέσεων εργασίας.
Εξαιρετικά σημαντικό είναι το ζήτημα της χρηματοοικονομικής επάρκειας των έργων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων και της λειτουργίας τους. 
Για αυτό το λόγο έχουν αναπτυχθεί συστήματα εξορθολογισμού των χρεώσεων αναλογικά με τον όγκο ή το βάρος των παραγόμενων απορριμμάτων και αυτό αφορά τόσο στις επιχειρήσεις όσο και στα νοικοκυριά.
Οι πολίτες συμμετέχουν στην ανακύκλωση αφού λειτουργούν  τα λεγόμενα πράσινα σημεία, στα οποία μπορεί κάθε πολίτης να απορρίψει σε χωριστούς κάδους σχεδόν όλα τα είδη αποβλήτων.
Με αυτό τον τρόπο ενθαρρύνονται και οι επιχειρήσεις να αναλάβουν την «Ευθύνη του Παραγωγού», που πλέον θεσμοθετήθηκε.
Η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» είναι ήδη  συνείδηση και αποτελεί στοιχείο της επιχειρηματικής στρατηγικής.
Τα συστήματα που εφαρμόζουν την αρχή «πληρώνω όσο πετάω» συμβάλουν ουσιαστικά στην εφαρμογή του νέου ευρωπαϊκού θεσμικού πλαισίου.
Ποιοι είναι οι στρατηγικοί στόχοι της Περιφέρειας για τη διαχείριση των απορριμμάτων;
Η βιώσιμη ανάπτυξη στην διαχείριση των στερεών αποβλήτων αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα της Περιφέρειας Αττικής.
Και την προωθούμε σύμφωνα με τις αρχές για μια βιώσιμη ανάπτυξη σε επίπεδο Περιφερειών στην Ευρώπη και ειδικά υπό το πρίσμα της οικονομικής κρίσης που μαστίζει τα τελευταία πέντε χρόνια την χώρα μας.
Προωθούμε τη δρομολόγηση των βασικών έργων υποδομής των τεσσάρων εργοστασίων, τα οποία προβλέπονται στον Περιφερειακό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων Αττικής, που έχουν χαρακτηριστεί ως εμβληματικά περιφερειακά αναπτυξιακά έργα.
Προσδοκούμε ότι με την έναρξη της διαδικασίας δημοπράτησης και αφού αρθούν και τα τελευταία διοικητικά εμπόδια στη διαδικασία, θα επιτευχθεί σημαντική ενθάρρυνση του επιχειρηματικού κλάδου της ανακύκλωσης και του κλάδου της ανάκτησης ενέργειας από τα απορρίμματα.
Ταυτόχρονα προσδοκούμε στην εφαρμογή βέλτιστων ευρωπαϊκών πρακτικών στη διαχείριση των απορριμμάτων και την επίτευξη των στόχων της οδηγίας ΕΚ98/2008, που ενσωματώθηκε με το νόμο 4042/2012 στο εθνικό δίκαιο.
Εννοείται ότι τόσο στη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας των βασικών έργων υποδομής (εργοστάσια επεξεργασίας, μονάδες κομποστοποίησης κλπ.) όσο και στην ανανέωση - βελτίωση του Σχεδιασμού με την ανάπτυξη ενός μοντέρνου Δικτύου Συλλογής και Συστήματος Διαχείρισης Στερών Αποβλήτων της Αττικής θα συμπεριληφθούν στις δράσεις η δημιουργία δικτύου πράσινων σημείων και η ενθάρρυνση και συμμετοχή των πολιτών στην ανακύκλωση χρησιμοποιώντας στο μέγιστο βαθμό την εμπειρία και τις καλύτερες εφαρμογές.
Όλα αυτά είμαστε βέβαιοι ότι θα επηρεάσουν θετικά την Περιφέρειά μας δημιουργώντας τις συνθήκες για την εμφάνιση νέων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων των κλάδων ανακύκλωσης, δηλαδή νέες θέσεις εργασίας, καλύτερο και καθαρότερο Περιβάλλον στην Αττική, ανάπτυξη νέων φιλικότερων στο περιβάλλον και καινοτόμων δευτερογενών προϊόντων και βελτιώνοντας φυσικά την εικόνα και την ονομασία προορισμού που λέγεται Ελλάδα, Αττική, Αθήνα, Σούνιο, Ακρόπολη, Πειραιάς κλπ.
Θεωρούμε ότι με τη βοήθεια και την αλληλεγγύη των εταίρων μας και κυρίως με τη συμμετοχή των πολιτών στις προσπάθειές μας θα πετύχουμε στον σχεδιασμό μας και θα συμβάλουμε, στο μέτρο που μας αντιστοιχεί, στην ανόρθωση της οικονομίας της Περιφέρειας Αττικής.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια